שבועות לב, א - היאך יכולים העדים לחזור בהם תוכ"ד - פורום אוצר החכמה

שבועות לב, א - היאך יכולים העדים לחזור בהם תוכ"ד

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
ההוא דאמר
הודעות: 881
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

שבועות לב, א - היאך יכולים העדים לחזור בהם תוכ"ד

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ג' ינואר 02, 2018 11:47 pm

שבועות לב, א מבואר כי יכולים העדים לחזור בהם תוך כדי דיבור, מכפירתם המחייבתם קרבן שבועת העדות.
וצריך עיון טובא, לביאור יסוד חזרת תוכ"ד, שהביא הר"ן [נדרים פז, א ד"ה והלכתא] בשם הרמב"ן, וראיתי לרבינו משה בר נחמן ז"ל בפרק יש נוחלין, שכתב בשם ר"ת ז"ל, דתוך כדי דבור כדבור דמי תקנתא הוא דתקון רבנן, משום תלמיד הלוקח מקח ופגע בו רבו שיוכל ליתן לו שלום והשוו מדותיהן בכל מילי בר מהני".
ומשיג על כך הר"ן, "ולא ניחא לי וכי ב"ד מתנין לעקור דבר מן התורה לעולם בקום עשה בנדרים".
ולכאורה ישנה תמיהה נוספת מסוגיין, היאך יכולים העדים להפקיע עצמם מידי חיוב דאורייתא של שבועת העדות, ולחזור בהם תוכ"ד, בו בזמן שזהו רק תקנה דרבנן, וצ"ע.

עזריאל ברגר
הודעות: 3683
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: שבועות לב, א - היאך יכולים העדים לחזור בהם תוכ"ד

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ינואר 03, 2018 7:15 am

גם בשבועת ביטוי יכול לחזור בו תוכ"ד, ולכאורה גם בנדר על דעת רבים או בנזירות שמשון שאין להם הפרה, ונחלקו הפוסקים לגבי קידושין.
ואוי"ל שאחרי שחכמים תיקנו, אז כל תוך כדי דיבור זה כמו שאדם אומר "אולי כך וכך" ורק כשעבר כדי-דיבור ולא חזר בו זה כמו שהוא אמר "לא אולי אלא ודאי".

פלתי
הודעות: 2185
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: שבועות לב, א - היאך יכולים העדים לחזור בהם תוכ"ד

הודעהעל ידי פלתי » ד' ינואר 03, 2018 8:24 am

ההוא דאמר כתב:שבועות לב, א מבואר כי יכולים העדים לחזור בהם תוך כדי דיבור, מכפירתם המחייבתם קרבן שבועת העדות.
וצריך עיון טובא, לביאור יסוד חזרת תוכ"ד, שהביא הר"ן [נדרים פז, א ד"ה והלכתא] בשם הרמב"ן, וראיתי לרבינו משה בר נחמן ז"ל בפרק יש נוחלין, שכתב בשם ר"ת ז"ל, דתוך כדי דבור כדבור דמי תקנתא הוא דתקון רבנן, משום תלמיד הלוקח מקח ופגע בו רבו שיוכל ליתן לו שלום והשוו מדותיהן בכל מילי בר מהני".
ומשיג על כך הר"ן, "ולא ניחא לי וכי ב"ד מתנין לעקור דבר מן התורה לעולם בקום עשה בנדרים".
ולכאורה ישנה תמיהה נוספת מסוגיין, היאך יכולים העדים להפקיע עצמם מידי חיוב דאורייתא של שבועת העדות, ולחזור בהם תוכ"ד, בו בזמן שזהו רק תקנה דרבנן, וצ"ע.
קבצים מצורפים
esss.jpg
esss.jpg (33.82 KiB) נצפה 199 פעמים

ההוא דאמר
הודעות: 881
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: שבועות לב, א - היאך יכולים העדים לחזור בהם תוכ"ד

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ה' ינואר 04, 2018 12:43 am

עזריאל ברגר כתב:גם בשבועת ביטוי יכול לחזור בו תוכ"ד, ולכאורה גם בנדר על דעת רבים או בנזירות שמשון שאין להם הפרה, ונחלקו הפוסקים לגבי קידושין.
ואוי"ל שאחרי שחכמים תיקנו, אז כל תוך כדי דיבור זה כמו שאדם אומר "אולי כך וכך" ורק כשעבר כדי-דיבור ולא חזר בו זה כמו שהוא אמר "לא אולי אלא ודאי".


יתכן,


חזור אל “בית התלמוד”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים