מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שבועות לד, א - מדוע הורגים את הרוצח ע"פ גילוי שמימי?

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

שבועות לד, א - מדוע הורגים את הרוצח ע"פ גילוי שמימי?

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ג' ינואר 02, 2018 11:57 pm

שבועות לד, א מובא הסיפור עם רבי שמעון בן שטח, שראה אדם שסבירות גבוהה מאוד שרצח, ומכל מקום אמר שאינו יכול להורגו, כיון שנאמר 'על פי שניים עדים יקום דבר'.
ומכאן יש לתמוה, על הדין המחודש המובא בתרגום יונתן בן עוזיאל [סוף פרשת שופטים], כי אחר שעורפים את העגלה בנחל איתן, יוצא נחיל של דבורים [מפרשים, שהכוונה לנמלים] מגוף העגלה הערופה, שהולך עד הרוצח, ובי"ד נוטלים את הרוצח והורגים אותו.
ותמוה, דהלא למדים אנו, כי על מנת להרוג רוצח נצרך ב' עדים כשרים, ואם כן היאך על פי גילוי שמימי בלא עדים, הורגים את הרוצח, וצ"ע.

מה שנכון נכון
הודעות: 11682
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מדוע הורגים את הרוצח על פי גילוי שמימי?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' ינואר 03, 2018 12:01 am

הוא כותב "ואחדין ב"ד יתיה ודיינין יתיה", ולא וקטלין. ומ"מ מסייע זה למצוא עדים ולדרוש ולחקור כדין.

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מדוע הורגים את הרוצח על פי גילוי שמימי?

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ד' ינואר 03, 2018 12:56 am

זו נקודה למחשבה.
אמנם, מה יש מקום לדון[b]כאשר אין עדים?[/b]

עזריאל ברגר
הודעות: 12988
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מדוע הורגים את הרוצח על פי גילוי שמימי?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ינואר 03, 2018 7:08 am

ההוא דאמר כתב:שבועות לד, א מובא הסיפור עם רבי שמעון בן שטח, שראה אדם שסבירות גבוהה מאוד שרצח, ומכל מקום אמר שאינו יכול להורגו, כיון שנאמר 'על פי שניים עדים יקום דבר'.
ומכאן יש לתמוה, על הדין המחודש המובא בתרגום יונתן בן עוזיאל [סוף פרשת שופטים], כי אחר שעורפים את העגלה בנחל איתן, יוצא נחיל של דבורים [מפרשים, שהכוונה לנמלים] מגוף העגלה הערופה, שהולך עד הרוצח, ובי"ד נוטלים את הרוצח והורגים אותו.
ותמוה, דהלא למדים אנו, כי על מנת להרוג רוצח נצרך ב' עדים כשרים, ואם כן היאך על פי גילוי שמימי בלא עדים, הורגים את הרוצח, וצ"ע.

א. גדול מרב - רבי, גדול מרבי - רבן, גדול מרבן - שמו. כשאתה מוסיף "רבי" לשמם של הקדמונים שהיו גדולים מהתואר "רבן" - אתה גורע מכבודם בשתי דרגות!
ב. אם ככה קיבלו חכמינו מדור לדור שככה נפסקת ההלכה - מאי צ"ע איכא? אלא שאין מקור נוסף לדבריו, וע"כ היה ראוי לבדוק מהם מקורותיו, וכידוע שיש מפקפקים בייחוסו של תרגום המקרא הזה ליונתן בן עוזיאל (שאגב, גם הוא היה "גדול מרבן" שכן ריב"ז היה קטן ממנו).

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שבועות לד, א - מדוע הורגים את הרוצח ע"פ גילוי שמימי?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' ינואר 03, 2018 7:55 am

במגילה ג א מבואר שיהונתן בן עוזיאל לא עשה תרגום על התורה אלא על הנביאים. וידוע שהוא תרגום ירושלמי היינו מדרש מא"י ובטעות יוחס ליוב"ע.

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: שבועות לד, א - מדוע הורגים את הרוצח ע"פ גילוי שמימי?

הודעהעל ידי פלתי » ד' ינואר 03, 2018 9:22 am

ההוא דאמר כתב:שבועות לד, א מובא הסיפור עם רבי שמעון בן שטח, שראה אדם שסבירות גבוהה מאוד שרצח, ומכל מקום אמר שאינו יכול להורגו, כיון שנאמר 'על פי שניים עדים יקום דבר'.
ומכאן יש לתמוה, על הדין המחודש המובא בתרגום יונתן בן עוזיאל [סוף פרשת שופטים], כי אחר שעורפים את העגלה בנחל איתן, יוצא נחיל של דבורים [מפרשים, שהכוונה לנמלים] מגוף העגלה הערופה, שהולך עד הרוצח, ובי"ד נוטלים את הרוצח והורגים אותו.
ותמוה, דהלא למדים אנו, כי על מנת להרוג רוצח נצרך ב' עדים כשרים, ואם כן היאך על פי גילוי שמימי בלא עדים, הורגים את הרוצח, וצ"ע.

גם כאשר מצד הדין אי אפשר לחייבו מיתת בי"ד, מ"מ כיון שידוע בודאי שהרג אפשר שכונסין אותו לכיפה כמו שהדין בהורג נפשות בעדים בלא התראה, ובעדים שלא ראו כאחת.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: שבועות לד, א - מדוע הורגים את הרוצח ע"פ גילוי שמימי?

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' ינואר 03, 2018 11:45 am

ההוא דאמר כתב:ומכאן יש לתמוה, על הדין המחודש המובא בתרגום יונתן בן עוזיאל [סוף פרשת שופטים], כי אחר שעורפים את העגלה בנחל איתן, יוצא נחיל של דבורים [מפרשים, שהכוונה לנמלים] מגוף העגלה הערופה, שהולך עד הרוצח, ובי"ד נוטלים את הרוצח והורגים אותו.
ותמוה, דהלא למדים אנו, כי על מנת להרוג רוצח נצרך ב' עדים כשרים, ואם כן היאך על פי גילוי שמימי בלא עדים, הורגים את הרוצח, וצ"ע.

עי' בנחל איתן למרן הגרח"ק שליט"א בשלהי הע' א
קבצים מצורפים
נחל איתן.pdf
(145.73 KiB) הורד 214 פעמים

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: שבועות לד, א - מדוע הורגים את הרוצח ע"פ גילוי שמימי?

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ה' ינואר 04, 2018 12:55 am

תשובה נוספת,
ראיתי בספר 'דברות אריאל' [וינברג], שלהי מסכת סוטה, שעמד בקושיא זו.
ותירץ, על פי דברי התוס' בשבועות [לד, א ד"ה דאי, הובא בסמוך] כי במקום שיש אומדנא ברורה וחלוטה, גם רבנן מודים לר' אחא בר יעקב, שאפשר להסתמך על אומדנא, עיי"ש.
ואם כן, היות וכאשר הדבורים הולכים מגוף העגלה אל הרוצח, זוהי אומדנא חלוטה, אם כן ניתן להרוג את הרוצח על פי אומדנא ברורה זו, ועיי"ש.
[ויש להעיר על דבריו, כי בערוך לנר [סנהדרין לז, ב] כתב, שיש בדבר סתירת הסוגיות, ומסקנתו דאף לתוס' אומדנא ברורה מועילה רק בדיני ממונות ולא בדיני נפשות.

וז"ל התוס' [שם] "אבל עוד תימה דמשמע משום דאית ליה בדיני ממונות אית ליה נמי בדיני נפשות וא"כ אפי' לית ליה דר' אחא משכחת לה אומדנא בדיני נפשות לכ"ע כמו שעלתה לו נשיכה על ראשו ונקב קרום של מוח דאפי' רבנן מודו בהאי אומדנא כדמוכח בפרק כל הנשבעין לקמן (דף מו:) כגון שעלתה לו נשיכה על גבו ובין אצילי ידיו"


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 91 אורחים