עמוד 1 מתוך 1

שבועות לה. שלח ביד עבדו

פורסם: ו' ינואר 05, 2018 6:17 am
על ידי שמואל דוד
ראיתי בספר כלי גולה שמסתפק מה הדין בשלח ביד אשתו.

Re: שבועות לה. שלח ביד עבדו

פורסם: ו' ינואר 05, 2018 8:03 am
על ידי עזריאל ברגר
מה החילוק בין אשתו לבין שאר כל אדם?
ואפילו בעל בנכסי אשתו - הא קיי"ל בעל בנכסי אשתו צריך הרשאה (חוץ ממקרים מסוימים).

Re: שבועות לה. שלח ביד עבדו

פורסם: ו' ינואר 05, 2018 8:09 am
על ידי שמואל דוד
אשתו כגופו

Re: שבועות לה. שלח ביד עבדו

פורסם: ו' ינואר 05, 2018 8:19 am
על ידי עזריאל ברגר
שמואל דוד כתב:אשתו כגופו

ויד עבד כיד רבו.
ובעל כאשתו, ועליו הבאתי מארז"ל שצריך הרשאה.

Re: שבועות לה. שלח ביד עבדו

פורסם: ו' ינואר 05, 2018 6:43 pm
על ידי שמואל דוד
עיין תוספות רעק"א ובתוספות חדשים במשניות דהטעם דנקט מתניתין עבדו לרבותא דאע"ג דעבדו כגופו צריך הרשאה. ועיין חת"ס שו"ת ח"ו סימן יט.וע"ע ספר יקח מצוות שהאריך בזה, עיין שם סימן יא

Re: שבועות לה. שלח ביד עבדו

פורסם: ש' ינואר 06, 2018 11:26 pm
על ידי ההוא דאמר
יתכן שהדברים תלויים בטעם הדבר שנשנה, מדוע ע"י שלוחו אינו מחוייב שבועה.
דעת התורת חיים [דל"א], שזהו ילפותא מגזיה"כ אם לוא יגיד, היינו שדווקא לבע"ד עצמו יש זכות השבעה.
ובזה יש לדון שאולי אשתו שאני, דנחשבת כגופו, והרי היא בכלל חיוב ההשבעה.
אמנם למה שכתב הרמב"ן בדף ל"ג בשם הראב"ד, דהכל תלוי בהרשאת ממון, ואין זה תלוי בגדרי שלוחו כמותו, או יד עבד כיד רבו,
דעיקר ההגדרה היא זכות תביעת ממון [ובמידה שיש לשליח הרשאה על תביעת הממון, אף הוא יכול להשביע].
לדבריו פשוט שאשתו כגופו לא מעלה ולא מוריד, הואיל ואין לה זכות השבעה, שבזה עיקר המכוון.

Re: שבועות לה. שלח ביד עבדו

פורסם: א' ינואר 07, 2018 2:14 am
על ידי שמואל דוד
יפה