עבודה זרה דף יג א' - ערכין בבהמה?

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
יערוסלב
הודעות: 77
הצטרף: ו' דצמבר 20, 2013 3:31 am

עבודה זרה דף יג א' - ערכין בבהמה?

הודעהעל ידי יערוסלב » ב' ינואר 29, 2018 1:17 am

במסכת עבודה זרה דף יג א'
אין מקדישין ואין מחרימין ואין מעריכין בזה"ז ואם הקדיש והחרים והעריך בהמה תיעקר פירות כסות וכלים וכו'

וקשה מאד, הא ערכין הוא רק על בני אדם ולא על בהמות וכלים, עי' מס' ערכין דף ה א' פלוגתת חכמים ור' מאיר, אי חל ערכין על פחות מבן חודש, וכן על כלים עיי"ש, וכל המחלוקת הוא רק אם אדם אינו מוצא דבריו לבטלה, על כן נחשב הדבר כאילו הוא נדר להקדש ומשום כן חייב הממון, אבל זה דבר פשוט שערכין אינו חל כלל. וצ"ע

[ועל תשבנו, שברייתא זו סובר כר' מאיר ומשום הכי חייב, דאם כן למה נקטה הברייתא 'ערכין', הא יותר הוי ליה למינקט 'נודרין', כיון שכל הסיבה שר' מאיר סובר שחייב ממון כשמעריך כלי הוא משום שאומרים שאדם זה רצה לנדור. ודוק]

פלתי
הודעות: 2133
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: עבודה זרה דף יג א' - ערכין בבהמה?

הודעהעל ידי פלתי » ב' ינואר 29, 2018 7:02 am

לא הבנתי. היכן כתוב בברייתא זו שערכין חל על משהו אחר ולא על בני אדם?
מש"כ בסיפא מעות יוליכם לים המלח, זה מן הסתם קאי על ערכין, וכל השאר קאי על מקדישין ומחרימין.

אביר הרועים!
הודעות: 34
הצטרף: ג' אוגוסט 08, 2017 8:48 pm

Re: עבודה זרה דף יג א' - ערכין בבהמה?

הודעהעל ידי אביר הרועים! » ה' פברואר 08, 2018 8:12 pm

השאלה בכלל לא מתחילה, הערך הוא על אדם אבל כשמשלם צריך לשלם מטלטלין ולא בני אדם (עיי' סנהדרין טו. הערכין המטלטלין).


חזור אל “בית התלמוד”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים