עמוד 1 מתוך 1

עבודה זרה דף יג א' - ערכין בבהמה?

פורסם: ב' ינואר 29, 2018 1:17 am
על ידי יערוסלב
במסכת עבודה זרה דף יג א'
אין מקדישין ואין מחרימין ואין מעריכין בזה"ז ואם הקדיש והחרים והעריך בהמה תיעקר פירות כסות וכלים וכו'

וקשה מאד, הא ערכין הוא רק על בני אדם ולא על בהמות וכלים, עי' מס' ערכין דף ה א' פלוגתת חכמים ור' מאיר, אי חל ערכין על פחות מבן חודש, וכן על כלים עיי"ש, וכל המחלוקת הוא רק אם אדם אינו מוצא דבריו לבטלה, על כן נחשב הדבר כאילו הוא נדר להקדש ומשום כן חייב הממון, אבל זה דבר פשוט שערכין אינו חל כלל. וצ"ע

[ועל תשבנו, שברייתא זו סובר כר' מאיר ומשום הכי חייב, דאם כן למה נקטה הברייתא 'ערכין', הא יותר הוי ליה למינקט 'נודרין', כיון שכל הסיבה שר' מאיר סובר שחייב ממון כשמעריך כלי הוא משום שאומרים שאדם זה רצה לנדור. ודוק]

Re: עבודה זרה דף יג א' - ערכין בבהמה?

פורסם: ב' ינואר 29, 2018 7:02 am
על ידי פלתי
לא הבנתי. היכן כתוב בברייתא זו שערכין חל על משהו אחר ולא על בני אדם?
מש"כ בסיפא מעות יוליכם לים המלח, זה מן הסתם קאי על ערכין, וכל השאר קאי על מקדישין ומחרימין.

Re: עבודה זרה דף יג א' - ערכין בבהמה?

פורסם: ה' פברואר 08, 2018 8:12 pm
על ידי אביר הרועים!
השאלה בכלל לא מתחילה, הערך הוא על אדם אבל כשמשלם צריך לשלם מטלטלין ולא בני אדם (עיי' סנהדרין טו. הערכין המטלטלין).