מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סוטה ו - בעלה אינו רוצה להשקותה אסורה בתרומה?

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6301
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

סוטה ו - בעלה אינו רוצה להשקותה אסורה בתרומה?

הודעהעל ידי מיללער » ו' מרץ 16, 2018 9:46 pm

במשנה (סוטה פ"א מ"ג, סוטה ו.) ואלו אסורות לאכול בתרומה, האומרת טמאה אני לך, ושבאו עדים שהיא טמאה, והאומרת איני שותה, ושבעלה אינו רוצה להשקותה, ושבעלה בא עליה בדרך.

ופי' הר"ב במשנה אסורה לאכול בתרומה: לעולם, ואפי' היא בת כהן. הכוונה שנפסלה אף מתרומה דבי נשא כדין זונה. ורש"י במתני' פירש, לאכול בתרומה: אם הוא כהן. היינו דמיירי באשת כהן, ונפסלה מלאכול מתרומתו אף אם עדיין לא גירשה. וכבר העירו האחרונים בשינוי הפירושים ברש"י וברע"ב (עי' בזה הגהות מהר"ב רנשבורג עה"ג).

והנה במשנה מונה ה' אופנים שאסורה לאכול בתרומה, ובמשנה לקמן (פ"ד מ"ב, סוטה כד.) לגבי דין נטילת כתובה יש חילוק בין ה' אופנים הללו, דבג' בבי הראשונים שהאשה היא הגורמת שאינה יכולה לשתות כגון שאמרה טמאה אני או באו עדים או שאינה רוצה לשתות, אין לה כתובה, אבל בב' אופנים שאינה שותה מחמתו שהוא אינה רוצה להשקותה או שבא עליה בדרך, אינה שותה אבל נוטלות כתובה.

ולכאורה כן הדבר לגבי תרומה דבי נשא, אה"נ דבאופנים שהיא מודה שטמאה או באו עדים שטמאה, ואף אם רק אומרת שאינה רוצה לשתות כיון שרגלים לדבר שקינא לה ונסתרה נעשה ספק זונה ואסורה לאכול בתרומה עד שיתברר הדבר, אולם באופן שהבעל אינו רוצה להשקותה וגירשה והיא טוענת שטהורה היא, כמו שנוטלת כתובתה למה תפסיד אכילת תרומה דבי נשא אם בת כהן היא? אם לא שנאמר שגם כאן יש לומר שרגלים לדבר ומספק מחמרינן עלה שלא תאכל בתרומה.

ואם כדברינו אולי בזה נחלקו רש"י ורע"ב, דרש"י נקט דוקא אם 'הוא כהן' משום דעל הבבא כשהבעל אינו רוצה להשקותה אסורה רק לאכול מתרומתו (והחילוק מובן, כיון שלדבריו הרי נטמאה עכ"פ מצינן להחמיר על תרומתו בשונה מתרומה דבי נשא שזה זכותה) אבל מותרת לאכול בתרומה דבי נשא, והרע"ב ס"ל דאחר קינוי וסתירה אסורה אף בתרומה דבי נשא ולכן פירוש הוא את המשנה בבת כהן.

ואם כנים דברינו יתבארו בזה דברי הרמב"ם בהל' תרומות (פ"ח הט"ו) שכתב: אשת איש שבאו לה עדי קינוי וסתירה אסורה לאכול בתרומה וכו' מת בעלה קודם שישקנה, או שהיתה מן הנשים שאינן שותות ולא נוטלות כתובה, הרי זו אסורה בתרומה לעולם.

ולכאורה קשה על דבריו שכתב שדין תרומה תלוי בדין כתובה, שהנשים שאינם נוטלות כתובה אסורות בתרומה, הלא במשנה כאן מפורש דלא כדבריו שאף במי שהבעל אינו רוצה להשקותה שנוטלות כתובה אסורה לאכול בדבריו (וכן הקשה בספר כתר המלך).

אולם לפי הנ"ל כיון שהרמב"ם מיירי כאן מבת כהן לענין תרומה דבי נשא (שנקט בלשונו אשת איש ולא כ' אשת כהן כמו בהלכה שלאחריו וכן מורה לשונו אסורה לאכול בתרומה "לעולם" היינו אף אחר שנתגרשה) וזה הדין הוא דוקא במקום שלא נוטלות כתובה וכנ"ל.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6301
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: סוטה ו - בעלה אינו רוצה להשקותה אסורה בתרומה?

הודעהעל ידי מיללער » ב' מרץ 19, 2018 2:57 am

לשונו של הכתר המלך הנ"ל על הרמב"ם
קבצים מצורפים
Screenshot_20180316-152121~2.png
Screenshot_20180316-152121~2.png (555.98 KiB) נצפה 795 פעמים


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 26 אורחים