ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
תוכן
הודעות: 3726
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי תוכן » ד' אפריל 11, 2018 12:18 am

סבא בביתא פאחא בביתא, ופירש"י: 'פאחא, שבר שאינו אלא למשא. ל"א, פחחא גרסינן, לשון ערום ועריה דמתרגמינן לערום פחיח בתרגום של נביאים (יחזקאל טז)'. ודומה לזה מצאנו בשאר המפרשים.

ועלה בדעתי לפרש על פי האבן עזרא באסתר ובעוד מקומות שפחות הוא לשון רבים והיחיד הוא פחה, ופירושו שליט או מושל כמו שפירשו עוד מפרשים. (יש אומרים שזה המקור למילה 'פאשא' בערבית, וממנו הגענו למונח 'חכם באשי'.) והכוונה שכשיש סבא בבית, הוא רואה את עצמו כשליט, ומצפה שכולם ישרתו אותו על ימין ועל שמאל.

ביקורת תהיה
הודעות: 360
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אפריל 11, 2018 12:58 am

שלילי. הפא של 'פחה' סגולה, ואינה מושכת אלף אחריה בשום פנים.

תוכן
הודעות: 3726
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי תוכן » ד' אפריל 11, 2018 2:06 am

יש נוסחאות 'פחא בביתא' ללא אל"ף. אבל סתם שאלה, מנין לך ש'פחה' היא עם פ"א סגולה?

במסתרים
הודעות: 228
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי במסתרים » ד' אפריל 11, 2018 2:25 am

תוכן כתב:מנין לך ש'פחה' היא עם פ"א סגולה?

נחמיה ה יד ועוד

תוכן
הודעות: 3726
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי תוכן » ד' אפריל 11, 2018 2:30 am

תודה. ובכל מקרה, כתיבתו המלאה של סופר שלא נודע (בפרט שמצאנו הרבה גרסאות לתיבה עמומה זו) לא תספיק להזיז את משנתי ממקומה.

קאצ'קלה
הודעות: 1232
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' אפריל 11, 2018 5:45 am

רעיון יפה, אבל אינו נראה נכון, כי בפשטות יש לפרשה היפך מ'סימא' של הסבתא.
כיון שה'סימא' הוא מטמון (חיובי), בהכרח שה'פאחא/פחחא/פחתא' צריך להורות על המובן ההפוך (שלילי), דוגמת שבר, ערום (בלי מטמון) וכיוצא, כדעת המפרשים. לא מסתבר שנקטו מלה שהיא בעצם מלה חיובית (המורה על שליט ומושל) ורק כאן היא מתפרשת לפי הענין במובן נגדי (שליט שצריכים לשמשו כרצונו).
[השווה בדומה לזה בקהלת רבה א ח: "לכו והתפללו על אותו האיש ועל אותה החמת שהיתה מלאה אבנים טובות ומרגליות אבל עכשיו מלאה פחמין". דברים הפוכים: אבנים טובות לעומת פחמים. ואין כוונתי לפרש 'פאחא' מלשון פחמין...]

דרומי
הודעות: 3708
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי דרומי » ד' אפריל 11, 2018 10:20 am

דברי הגמרא הובאו בפירוש רש"י עה"ת פ' בחוקותי כז, ז ועיין בשפתי חכמים שם.

בענין זה דייק פעם האדמור מחבד (וכדרכו בקודש "להמתיק" הגבורות), שהסבא הוא בבחינת "פחא" רק "בביתא", בעניני הבית, אבל בחוץ הוא עדיין נכבד ויושב בין זקני ארץ. ובזה ביאר הטעם שעדיין ערכו של הזקן יותר מערכה של הזקנה

תוכן
הודעות: 3726
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי תוכן » ד' אפריל 11, 2018 12:42 pm

קאצ'קלה כתב:רעיון יפה, אבל אינו נראה נכון, כי בפשטות יש לפרשה היפך מ'סימא' של הסבתא.
כיון שה'סימא' הוא מטמון (חיובי), בהכרח שה'פאחא/פחחא/פחתא' צריך להורות על המובן ההפוך (שלילי), דוגמת שבר, ערום (בלי מטמון) וכיוצא, כדעת המפרשים. לא מסתבר שנקטו מלה שהיא בעצם מלה חיובית (המורה על שליט ומושל) ורק כאן היא מתפרשת לפי הענין במובן נגדי (שליט שצריכים לשמשו כרצונו).
[השווה בדומה לזה בקהלת רבה א ח: "לכו והתפללו על אותו האיש ועל אותה החמת שהיתה מלאה אבנים טובות ומרגליות אבל עכשיו מלאה פחמין". דברים הפוכים: אבנים טובות לעומת פחמים. ואין כוונתי לפרש 'פאחא' מלשון פחמין...]


פחא במובן של שליט או רודן בבית, זה ההיפך מסימא בבית. זה כמו שאשה מורוקאית קוראת לבעלה שייח סעודי, שזה לא ממש מחמאה, אבל אם שלמה מוסיוף מספר ששייח סעודי הגיע לחנות שלו, זו מחמאה.

דרומי
הודעות: 3708
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי דרומי » ד' אפריל 11, 2018 1:03 pm

כמו שציינתי לעיל, רש"י מצטט גמרא זו בפירושו הפשטני לתורה, והדבר מחזק את הרושם שמדובר בדבר שכל ילד יכול להבין במובן הפשוט ולא בקוד המובן רק ליודעי חן.


חזור אל “בית התלמוד”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים