מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי תוכן » ד' אפריל 11, 2018 12:18 am

סבא בביתא פאחא בביתא, ופירש"י: 'פאחא, שבר שאינו אלא למשא. ל"א, פחחא גרסינן, לשון ערום ועריה דמתרגמינן לערום פחיח בתרגום של נביאים (יחזקאל טז)'. ודומה לזה מצאנו בשאר המפרשים.

ועלה בדעתי לפרש על פי האבן עזרא באסתר ובעוד מקומות שפחות הוא לשון רבים והיחיד הוא פחה, ופירושו שליט או מושל כמו שפירשו עוד מפרשים. (יש אומרים שזה המקור למילה 'פאשא' בערבית, וממנו הגענו למונח 'חכם באשי'.) והכוונה שכשיש סבא בבית, הוא רואה את עצמו כשליט, ומצפה שכולם ישרתו אותו על ימין ועל שמאל.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אפריל 11, 2018 12:58 am

שלילי. הפא של 'פחה' סגולה, ואינה מושכת אלף אחריה בשום פנים.

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי תוכן » ד' אפריל 11, 2018 2:06 am

יש נוסחאות 'פחא בביתא' ללא אל"ף. אבל סתם שאלה, מנין לך ש'פחה' היא עם פ"א סגולה?

במסתרים
הודעות: 1737
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי במסתרים » ד' אפריל 11, 2018 2:25 am

תוכן כתב:מנין לך ש'פחה' היא עם פ"א סגולה?

נחמיה ה יד ועוד

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי תוכן » ד' אפריל 11, 2018 2:30 am

תודה. ובכל מקרה, כתיבתו המלאה של סופר שלא נודע (בפרט שמצאנו הרבה גרסאות לתיבה עמומה זו) לא תספיק להזיז את משנתי ממקומה.

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' אפריל 11, 2018 5:45 am

רעיון יפה, אבל אינו נראה נכון, כי בפשטות יש לפרשה היפך מ'סימא' של הסבתא.
כיון שה'סימא' הוא מטמון (חיובי), בהכרח שה'פאחא/פחחא/פחתא' צריך להורות על המובן ההפוך (שלילי), דוגמת שבר, ערום (בלי מטמון) וכיוצא, כדעת המפרשים. לא מסתבר שנקטו מלה שהיא בעצם מלה חיובית (המורה על שליט ומושל) ורק כאן היא מתפרשת לפי הענין במובן נגדי (שליט שצריכים לשמשו כרצונו).
[השווה בדומה לזה בקהלת רבה א ח: "לכו והתפללו על אותו האיש ועל אותה החמת שהיתה מלאה אבנים טובות ומרגליות אבל עכשיו מלאה פחמין". דברים הפוכים: אבנים טובות לעומת פחמים. ואין כוונתי לפרש 'פאחא' מלשון פחמין...]

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי דרומי » ד' אפריל 11, 2018 10:20 am

דברי הגמרא הובאו בפירוש רש"י עה"ת פ' בחוקותי כז, ז ועיין בשפתי חכמים שם.

בענין זה דייק פעם האדמור מחבד (וכדרכו בקודש "להמתיק" הגבורות), שהסבא הוא בבחינת "פחא" רק "בביתא", בעניני הבית, אבל בחוץ הוא עדיין נכבד ויושב בין זקני ארץ. ובזה ביאר הטעם שעדיין ערכו של הזקן יותר מערכה של הזקנה

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי תוכן » ד' אפריל 11, 2018 12:42 pm

קאצ'קלה כתב:רעיון יפה, אבל אינו נראה נכון, כי בפשטות יש לפרשה היפך מ'סימא' של הסבתא.
כיון שה'סימא' הוא מטמון (חיובי), בהכרח שה'פאחא/פחחא/פחתא' צריך להורות על המובן ההפוך (שלילי), דוגמת שבר, ערום (בלי מטמון) וכיוצא, כדעת המפרשים. לא מסתבר שנקטו מלה שהיא בעצם מלה חיובית (המורה על שליט ומושל) ורק כאן היא מתפרשת לפי הענין במובן נגדי (שליט שצריכים לשמשו כרצונו).
[השווה בדומה לזה בקהלת רבה א ח: "לכו והתפללו על אותו האיש ועל אותה החמת שהיתה מלאה אבנים טובות ומרגליות אבל עכשיו מלאה פחמין". דברים הפוכים: אבנים טובות לעומת פחמים. ואין כוונתי לפרש 'פאחא' מלשון פחמין...]


פחא במובן של שליט או רודן בבית, זה ההיפך מסימא בבית. זה כמו שאשה מורוקאית קוראת לבעלה שייח סעודי, שזה לא ממש מחמאה, אבל אם שלמה מוסיוף מספר ששייח סעודי הגיע לחנות שלו, זו מחמאה.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי דרומי » ד' אפריל 11, 2018 1:03 pm

כמו שציינתי לעיל, רש"י מצטט גמרא זו בפירושו הפשטני לתורה, והדבר מחזק את הרושם שמדובר בדבר שכל ילד יכול להבין במובן הפשוט ולא בקוד המובן רק ליודעי חן.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי גימפעל » ג' יולי 02, 2019 12:08 pm

בביאורי החסידות לש"ס להרב יש"י חסידה יש פירוש על מאמר חז"ל זה ומקורו מ'ישמח ישראל' אשמח לדעת מ"מ מדוייק.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' יולי 02, 2019 1:10 pm

גימפעל כתב:בביאורי החסידות לש"ס להרב יש"י חסידה יש פירוש על מאמר חז"ל זה ומקורו מ'ישמח ישראל' אשמח לדעת מ"מ מדוייק.

[ישמח ישראל] - מאורן של ישראל - פרשת בחוקותי
ואם מבן ששים שנה וגו' (כ"ז, ז') פירש"י כשמגיע לימי הזקנה האשה הקרובה להחשב כאיש וכו' דאמרי אינשי סבא בביתא פחא בביתא סבתא בביתא סימא בביתא וסימנא טבא בביתא עכ"ל, והוא מגמ' ערכין (י"ט.). והטעם לזה כי האשה אף שנתקללה בעצב תלדי בנים (בראשית ג', ט"ז) אבל משהזקינה לא שייך עוד עליה קללה זו, ולכן היא ברכה בבית, אבל האיש שנתקלל בזעת אפיך תאכל לחם (שם ג', י"ט) שייך עליו הקללה כל ימי חייו אף כשזקן

.השוחט
הודעות: 988
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי .השוחט » ד' יולי 03, 2019 10:52 am

קאצ'קלה כתב:רעיון יפה, אבל אינו נראה נכון, כי בפשטות יש לפרשה היפך מ'סימא' של הסבתא.
כיון שה'סימא' הוא מטמון (חיובי), בהכרח שה'פאחא/פחחא/פחתא' צריך להורות על המובן ההפוך (שלילי), דוגמת שבר, ערום (בלי מטמון) וכיוצא, כדעת המפרשים. לא מסתבר שנקטו מלה שהיא בעצם מלה חיובית (המורה על שליט ומושל) ורק כאן היא מתפרשת לפי הענין במובן נגדי (שליט שצריכים לשמשו כרצונו).
[השווה בדומה לזה בקהלת רבה א ח: "לכו והתפללו על אותו האיש ועל אותה החמת שהיתה מלאה אבנים טובות ומרגליות אבל עכשיו מלאה פחמין". דברים הפוכים: אבנים טובות לעומת פחמים. ואין כוונתי לפרש 'פאחא' מלשון פחמין...]


אי משום הא [כלומר לולא ההערה הלשונית שהעירו], לא איריא, דשפיר מאד יש לומר דזה גופא באו להנגיד. שניהם כביכול מסייעים בבית, אבל הסבא שתלטן, כמלך בגדוד, עוזר אבל חונק בשתלטנותו, יש מחיר כבד לעזרה שלו, ואילו הסבתא היא כמטמון. המטמון בארגז, כל הרוצה יבוא ויטול. דהיינו הסבתא כאילו אומרת, אני כאן עם כל חכמת חיי, אני שותקת ולא מתערבת, לכשתרצו להיעזר בי - הנני.

בתבונה
הודעות: 1301
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי בתבונה » ד' יולי 03, 2019 11:59 am

.השוחט כתב:אי משום הא [כלומר לולא ההערה הלשונית שהעירו], לא איריא, דשפיר מאד יש לומר דזה גופא באו להנגיד. שניהם כביכול מסייעים בבית, אבל הסבא שתלטן, כמלך בגדוד, עוזר אבל חונק בשתלטנותו, יש מחיר כבד לעזרה שלו, ואילו הסבתא היא כמטמון. המטמון בארגז, כל הרוצה יבוא ויטול. דהיינו הסבתא כאילו אומרת, אני כאן עם כל חכמת חיי, אני שותקת ולא מתערבת, לכשתרצו להיעזר בי - הנני.

רעיון יפה מאוד גם בסבא בביתא וגם בסבתא בביתא , (ויש בזה חכמת חיים רבה) ואפשר לפרשו בהבנת בגמ' גם אם הפירוש המילולי פאחא הוא שבר.

.השוחט
הודעות: 988
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי .השוחט » ד' יולי 03, 2019 12:32 pm

אז יש הסכמה שניתן לומר זאת בלימוד הדף היומי בס"ד בעוד יום או יומיים?

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי דרומי » ד' יולי 03, 2019 5:26 pm

במציאות איני בטוח שנכון לומר שהסבתא לא מתערבת וכו'...

ונתקלתי לא מזמן במקרה הפוך, בו הסבתא מביעה את דעתה בכל פרט ודוקא הסבא מבקש ממנה להרפות ולא להתערב...

לעשות רצונך
הודעות: 227
הצטרף: ד' ינואר 02, 2019 10:15 pm

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי לעשות רצונך » ד' יולי 03, 2019 6:25 pm

אפשר לומר בדרך דרוש:
תפקידו של האיש בבית, בימי צעירותו, כל העניינים שצריכים כוח פיזי. ובזקנותו מקומו בבית המדרש ו'כוחו' הפיזי אבד עליו הכלח. (כפי שמרומז לעיל בשם אדמור מחבד).
תפקיד האשה בבית, עקרת הבית, עיקרו של בית. בחכמה יבנה בית. דבר זה נשאר צורך הבית עד זקנה ושיבה.

בית"א בגימטריא 413.
סב"א ב- בית"א - 476.
סבת"א ב - בית"א - 876.

476 = גם כח ידיהם למה לי, עלימו אבד כלח (איוב ל ב). [הפסוק שלפניו מתחיל ועתה שחקו עלי צעירים...]
876 = והחכמה מאין תבוא, ואי זה מקום בינה (איוב כח ב). [בינה יתירה ניתנה באשה וכו'].

.השוחט
הודעות: 988
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי .השוחט » ד' יולי 03, 2019 9:48 pm

אמר לי היום ידיד בשם רבו השפע חיים, שהסבא צריך לשבת בבית המדרש גם בזקנותו או בפרט אז, וכשהוא בבית זה גנאי, והאשה כבודה פנימה גם לעת זקנה [דסד"א דעיקר הקפידא בנעוריה דייקא], וכשהיא בבית היא משובחת.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' יולי 03, 2019 10:11 pm

.השוחט כתב:אמר לי היום ידיד בשם רבו השפע חיים, שהסבא צריך לשבת בבית המדרש גם בזקנותו או בפרט אז, וכשהוא בבית זה גנאי, והאשה כבודה פנימה גם לעת זקנה [דסד"א דעיקר הקפידא בנעוריה דייקא], וכשהיא בבית היא משובחת.

פרדס יוסף ספר ויקרא
אם מבן ששים (כ"ז, ז). רש"י סבא בביתא כו', וי"ל בכבוד הזקנים באבות [פ"ג מ"י] שינה של שחרית ויין של צהרים ושיחת הילדים וישיבת בתי כנסיות של עמי הארץ מוציאין את האדם מן העולם, ובמדרש שמואל [אבות פ"ג מי"ד דף ר' ד"ה הרב] ימי נעורים היא השחרות ואז ישן ממצוות ומעשים טובים, וימי אמצעים צהרים ואז מתענג בתענוגי התבל ושותה יין לרוויה, ואם לא למד אז בזקנותו הוא מזקני עמי הארץ שאין בכוחו להתענג מחולשתו, וכל היום יושב ומספר בשיחות ילדים, זאת מוציאין את האדם בעל כרחו ריקם מן העולם ומאומה אין בידו להוליך עמו לקבר, עיין שם.
וזהו פירוש סבא בביתא ואין בידו לילך לבית המדרש כי הוא עם הארץ, אז פחא בביתא, אבל סבתא טוב שתהיה בבית, אמנם זקן שהולך ועושה בבית המדרש הוא מזקני תלמידי חכמים המוסיפין חכמה [עיין קינים פ"ג מ"ו], וכאן מדבר מסתם זקן שאינו חכם.

ועי' בדברי היעב"ץ
קבצים מצורפים
ניצוצי יעב''ץ.PDF
(159.27 KiB) הורד 187 פעמים

.השוחט
הודעות: 988
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי .השוחט » ד' יולי 03, 2019 11:30 pm

ייש"כ.

אגב. ללא ספק נפלה ט"ס בהעתקת היעב"ץ, וצ"ל שם סבי "דבהתא".

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: ערכין יט א - סבא בביתא פאחא בביתא

הודעהעל ידי דמשק » ה' יולי 04, 2019 12:04 am

ר' שלמה אשתרוק.
קבצים מצורפים
פחא בביתא.png
פחא בביתא.png (24.04 KiB) נצפה 4926 פעמים


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 33 אורחים