עמוד 2 מתוך 16

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' אפריל 18, 2018 8:48 pm
על ידי עזריאל ברגר
ובדף של היום:
רמי ריש לקיש על מעוהי - וכי לית ליה דאסור לשכב אפרקדן?!
ואולי חולה היה?

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' אפריל 18, 2018 9:05 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
עזריאל ברגר כתב:בסוף הדף של אתמול, הגמרא לומדת מההיקש ד"זאת התורה" וכו' שצריך לשחוט לשם בעליו בכל הקרבנות.
ונשאלת השאלה: הרי בכל מיני הקרבנות מצאנו סמיכה, ונסכים, ובאין בנדר ונדבה, חוץ מהבכור והמעשר והפסח, וכיצד אפשר ללמוד ג אלו משאר הקרבנות?!


סוג הפירכא שאתה עושה נקרא צד חמור. הוא שייך רק בבמה מצינו ורק למ"ד אחד . כאן הלימוד הוא היקש, ואין משיבין על ההיקש.

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' אפריל 18, 2018 9:13 pm
על ידי ביקורת תהיה
פלתי כתב:נראה לי שלא הבנתי מה רצונך לומר בכך.

הדין ודברים היו על דברי הגמרא 'אימא היכא דשחיט להו שלא לשמה ליפסלו' וכו'.
ועל זאת השבתי: בשחיטה כהן מאן דכר שמיה?

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' אפריל 18, 2018 9:22 pm
על ידי פלתי
צודק. אבל א"כ ודאי שהתירוץ עולה יפה אם נאמר ששחיטה צריכה שליחות, וכ"ש אם הבעלים בעצמו שוחט.

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' אפריל 18, 2018 9:38 pm
על ידי חיים סגל
עזריאל ברגר כתב:ובדף של היום:
רמי ריש לקיש על מעוהי - וכי לית ליה דאסור לשכב אפרקדן?!
ואולי חולה היה?

ראה בפניני הלכה במתיבתא אריכות האם האיסור הוא גם שלא בשעת שינה - סתירה בדעת החזו"א בזה - והוכיחו מכאן שאין איסור!

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' אפריל 18, 2018 9:41 pm
על ידי עזריאל ברגר
אפרקסתא דעניא כתב:
עזריאל ברגר כתב:בסוף הדף של אתמול, הגמרא לומדת מההיקש ד"זאת התורה" וכו' שצריך לשחוט לשם בעליו בכל הקרבנות.
ונשאלת השאלה: הרי בכל מיני הקרבנות מצאנו סמיכה, ונסכים, ובאין בנדר ונדבה, חוץ מהבכור והמעשר והפסח, וכיצד אפשר ללמוד ג אלו משאר הקרבנות?!

סוג הפירכא שאתה עושה נקרא צד חמור. הוא שייך רק בבמה מצינו ורק למ"ד אחד . כאן הלימוד הוא היקש, ואין משיבין על ההיקש.

א. זה לא צד חמור. זו פירכא רגילה.
ב. זה לא היקש. בכור ומעשר ופסח לא הוזכרו בפסוק שבו מקישים.

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' אפריל 18, 2018 10:02 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
א. למה זה לא צד חמור? הרי ניתן ללמוד את פסח למשל מכל הקרבנות המנויים בפסוק במה הצד. מה תאמר? שחטאת אינה באה בנדבה? הרי שלמים כן באים בנדבה. חטאת ושלמים טעונים סמיכה? אשם יוכיח. וכך הלאה. רק אם תפרוך שלכל קרבן יש צד חמור אחר, שאינו בבכור מעשר ופסח, אזי תוכל לפרוך. זה בדיוק צד חמור.

ב. אכן לא הוזכרו, וא"כ גם בלי פירכא יש להקשות: מניין שבהם צריך לשם בעלים, הרי אינם נכללים בהיקש.

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' אפריל 18, 2018 10:43 pm
על ידי פלתי
עזריאל ברגר כתב:א. זה לא צד חמור. זו פירכא רגילה.
ב. זה לא היקש. בכור ומעשר ופסח לא הוזכרו בפסוק שבו מקישים.

א. לא יודע מה זאת אומרת פירכא רגילה, אבל גם פירכא רגילה אין משיבין על ההיקש.
ב. זה כן היקש, כי בכור ומעשר הוזכרו בפסוק ממנו מקישים, כדאיתא לקמן ז' ע"ב ביום צוותו את בני ישראל להקריב את קרבניהם זה בכור ומעשר ופסח, הקישן הכתוב לשלמים וכו'.

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' אפריל 18, 2018 11:26 pm
על ידי עזריאל ברגר
אפרקסתא דעניא כתב:א. למה זה לא צד חמור? הרי ניתן ללמוד את פסח למשל מכל הקרבנות המנויים בפסוק במה הצד. מה תאמר? שחטאת אינה באה בנדבה? הרי שלמים כן באים בנדבה. חטאת ושלמים טעונים סמיכה? אשם יוכיח. וכך הלאה. רק אם תפרוך שלכל קרבן יש צד חמור אחר, שאינו בבכור מעשר ופסח, אזי תוכל לפרוך. זה בדיוק צד חמור.

ב. אכן לא הוזכרו, וא"כ גם בלי פירכא יש להקשות: מניין שבהם צריך לשם בעלים, הרי אינם נכללים בהיקש.

א. בענין נדר ונדבה - אכן טעיתי (אם כי לפעמים מחשיבים את חטאת נזיר ואשמו כבאים בנדר).
אבל כולם ביחיד טעונים סמיכה, ובכל אחד מהם יש לפעמים נסכים (עולה ושלמים - תמיד, חטאת ואשם - רק במצורע).
וזהו דבר חמור שיש בכולם ואין בג' הקרבנות שהזכרתי למיטב זכרוני.
ב. התכוונתי לשאול: הרי אינם נכללים בהיקש. וכי תימא נילף מינייהו בהצד השווה - מה לצד השווה שבהן שכן יש במינן סמיכה ונסכים.

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' אפריל 18, 2018 11:27 pm
על ידי עזריאל ברגר
פלתי כתב:
עזריאל ברגר כתב:א. זה לא צד חמור. זו פירכא רגילה.
ב. זה לא היקש. בכור ומעשר ופסח לא הוזכרו בפסוק שבו מקישים.

א. לא יודע מה זאת אומרת פירכא רגילה, אבל גם פירכא רגילה אין משיבין על ההיקש.
ב. זה כן היקש, כי בכור ומעשר הוזכרו בפסוק ממנו מקישים, כדאיתא לקמן ז' ע"ב ביום צוותו את בני ישראל להקריב את קרבניהם זה בכור ומעשר ופסח, הקישן הכתוב לשלמים וכו'.

א. ביארתי לעיל.
ב. זו תשובה הגונה!

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ד' אפריל 18, 2018 11:35 pm
על ידי שמואל דוד
ד.
זביחה מנלן כו׳ קבלה מנלן כו׳ זריקה מנלן כו׳ הולכה מנלן כו׳
לכאורה יש להעיר מדוע נקט שלא כסדרם והול״ל הולכה קודם זריקה.
ואפשר לומר משום שהולכה אפשר לבטלה ולכן נקט לה לבסוף.

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ה' אפריל 19, 2018 6:27 am
על ידי שמואל דוד
ד.
איכא למיפרך מה לשינוי קודש שכן פסולה בגופה כו׳
ואע"ג דתרתי לאו דוקא תרתי מיהא דוקא מאי שנא שינוי בעלים דלא הוי פסולו בגופו מחשבה בעלמא שינוי קודש נמי מחשבה בעלמא הוא אלא כיון דאחשבה פסלה ה"נ כיון דאחשבה פסלה כו׳

מעיקרא מאי קסבר ולבסוף מאי קסבר?

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ה' אפריל 19, 2018 7:31 am
על ידי פלתי
עיין שם באריכות, שני מהלכים בזה.
הגרי%27%27מ.jpg
הגרי%27%27מ.jpg (66.19 KiB) נצפה 10991 פעמים

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ה' אפריל 19, 2018 7:35 am
על ידי פלתי
שמואל דוד כתב:ד.
זביחה מנלן כו׳ קבלה מנלן כו׳ זריקה מנלן כו׳ הולכה מנלן כו׳
לכאורה יש להעיר מדוע נקט שלא כסדרם והול״ל הולכה קודם זריקה.
ואפשר לומר משום שהולכה אפשר לבטלה ולכן נקט לה לבסוף.

ברוך שכיוונת
123.jpg
123.jpg (30.32 KiB) נצפה 11003 פעמים

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ה' אפריל 19, 2018 7:39 am
על ידי שמואל דוד
יישר כח גדול הרב פלתי!

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ה' אפריל 19, 2018 8:02 am
על ידי שמואל דוד
ד.
ואשכחן שנוי קודש שנוי בעלים מנלן כו׳
לכאורה קשה מדוע לא הביא הגמרא מקור מקרא ד״וכפר עליו״ וכמבואר בגמרא בדף ג: וצ״ע

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ה' אפריל 19, 2018 8:29 am
על ידי פלתי
הפסוק דוכפר עליו איירי בזריקה דוקא, דילפינן מינה שתהא זריקה לשם בעלים (וכדמסיק רב אשי לקמן ע"ב), והכא בעינן ללמוד גם על שאר העבודות.
אבל גם בלא"ה לא קשיא, דכאן בסוגיין הוא עיקר הלימוד מהיכן למדים שינוי בעלים, ומה שהביאה הגמרא לעיל את הדרשה דוכפר עליו, הוא על סמך מסקנת הסוגיא כאן בהמשך. וק"ל.

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ה' אפריל 19, 2018 5:39 pm
על ידי שמואל דוד
כוונתי ל״וכפר עליו״ (עיין לעיל ג:). רב אשי הביא קרא ד״ונרצה״
וקשה כנ״ל.

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ה' אפריל 19, 2018 6:56 pm
על ידי עזריאל ברגר
יש עוד פסוקים כאלו, כגון "והכהן יכפר עליו באיל האשם ונסלח לו", ומעניין שהגמרא לא הביאה אותו להוכיח שאשם צ"ל לשם בעליו.

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ה' אפריל 19, 2018 7:55 pm
על ידי שמואל דוד
שאלתי חכ״א שליט״א והשיב וז״ל כי שם מדובר על שינוי בעלים בחטאת שפוסל.
ואילו כאן על שינוי בעלים של שלמים שאינו פוסל. (לשם ששה דברים הוא רק לכתחילה) ע״כ

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ה' אפריל 19, 2018 10:10 pm
על ידי פלתי
עזריאל ברגר כתב:יש עוד פסוקים כאלו, כגון "והכהן יכפר עליו באיל האשם ונסלח לו", ומעניין שהגמרא לא הביאה אותו להוכיח שאשם צ"ל לשם בעליו.

א"צ לימוד על כל קרבן לשם בעלים, דכולם למדים משלמים דכתיב בהו שאר העבודות, וזריקה בחטאת לרב אשי. וכולהו קרבנות ילפי מהיקישא דזאת תורת.

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ה' אפריל 19, 2018 10:16 pm
על ידי שמואל דוד
א״כ מדוע לא הביא הגמרא קרא ד״וכפר עליו״ (דף ג:)??

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ה' אפריל 19, 2018 10:18 pm
על ידי פלתי
שמואל דוד כתב:
פלתי כתב:הפסוק דוכפר עליו איירי בזריקה דוקא, דילפינן מינה שתהא זריקה לשם בעלים (וכדמסיק רב אשי לקמן ע"ב), והכא בעינן ללמוד גם על שאר העבודות.
אבל גם בלא"ה לא קשיא, דכאן בסוגיין הוא עיקר הלימוד מהיכן למדים שינוי בעלים, ומה שהביאה הגמרא לעיל את הדרשה דוכפר עליו, הוא על סמך מסקנת הסוגיא כאן בהמשך. וק"ל.

כוונתי ל״וכפר עליו״ (עיין לעיל ג:). רב אשי הביא קרא ד״ונרצה״
וקשה כנ״ל.

צודק. ובכן נראה ליישב באופן אחר. דאם הייינו למדים שינוי בעלים מוכפר עליו, א"כ לא היה הפסוק מיותר ללמוד ממנו "עליו ולא על חבירו" דבעינן מחויב כפרה כמותו. דאיצטריך לגופיה ללמד שינוי בעלים. רק אחר דילפינן שינוי בעלים מכל הנך דרשות דלקמן דף ד', א"כ מעתה וכפר עליו מיותר ושפיר ילפינן מינה דבעינן מחויב כפרה כמותו.

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ה' אפריל 19, 2018 10:21 pm
על ידי פלתי
שמואל דוד כתב:שאלתי חכ״א שליט״א והשיב וז״ל כי שם מדובר על שינוי בעלים בחטאת שפוסל.
ואילו כאן על שינוי בעלים של שלמים שאינו פוסל. (לשם ששה דברים הוא רק לכתחילה) ע״כ

לא הבנתי, הרי באמת כן למדים שינוי בעלים בזריקה לכל הקרבנות מחטאת, דהיינו ילפותא דרב אשי דף ד' ע"ב.

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ה' אפריל 19, 2018 11:24 pm
על ידי שמואל דוד
פלתי כתב:
שמואל דוד כתב:
פלתי כתב:הפסוק דוכפר עליו איירי בזריקה דוקא, דילפינן מינה שתהא זריקה לשם בעלים (וכדמסיק רב אשי לקמן ע"ב), והכא בעינן ללמוד גם על שאר העבודות.
אבל גם בלא"ה לא קשיא, דכאן בסוגיין הוא עיקר הלימוד מהיכן למדים שינוי בעלים, ומה שהביאה הגמרא לעיל את הדרשה דוכפר עליו, הוא על סמך מסקנת הסוגיא כאן בהמשך. וק"ל.

כוונתי ל״וכפר עליו״ (עיין לעיל ג:). רב אשי הביא קרא ד״ונרצה״
וקשה כנ״ל.

צודק. ובכן נראה ליישב באופן אחר. דאם הייינו למדים שינוי בעלים מוכפר עליו, א"כ לא היה הפסוק מיותר ללמוד ממנו "עליו ולא על חבירו" דבעינן מחויב כפרה כמותו. דאיצטריך לגופיה ללמד שינוי בעלים. רק אחר דילפינן שינוי בעלים מכל הנך דרשות דלקמן דף ד', א"כ מעתה וכפר עליו מיותר ושפיר ילפינן מינה דבעינן מחויב כפרה כמותו.

יישר כח גדול. וברוך שכוונתי.

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ה' אפריל 19, 2018 11:26 pm
על ידי שמואל דוד
פלתי כתב:
שמואל דוד כתב:שאלתי חכ״א שליט״א והשיב וז״ל כי שם מדובר על שינוי בעלים בחטאת שפוסל.
ואילו כאן על שינוי בעלים של שלמים שאינו פוסל. (לשם ששה דברים הוא רק לכתחילה) ע״כ

לא הבנתי, הרי באמת כן למדים שינוי בעלים בזריקה לכל הקרבנות מחטאת, דהיינו ילפותא דרב אשי דף ד' ע"ב.

מחטאת או מעולה ?

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ו' אפריל 20, 2018 7:46 am
על ידי פלתי
צודק!
אבל בכל אופן לא הבנתי שהרי הרב ברגר שאל מאשם ואתה השבת לו מחטאת....

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ו' אפריל 20, 2018 6:45 pm
על ידי שמואל דוד
פלתי כתב:צודק!
אבל בכל אופן לא הבנתי שהרי הרב ברגר שאל מאשם ואתה השבת לו מחטאת....

לא השבתי לרב עזריאל שום דבר...

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ש' אפריל 21, 2018 9:16 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
ז.

איתמר תודה ששחטה לשם תודת חבירו רש"י: לא ששחטה ע"מ שיתכפר בה מי שאינו בעליה כא] ואין זה שינוי בעלים אלא שינוי קודש שהיתה לראובן תודה ולשמעון תודה אחרת ושחט את תודתו של זה לשם תודתו של זה רבה אמר כשרה רב חסדא אמר פסולה רבה אמר כשרה תודה לשם תודה נשחטה רב חסדא אמר פסולה לשום שלמים דידיה נשחטה בעינן אמר רבה מנא אמינא לה דתניא ובשר זבח תודת שלמיו ביום הקריבו את זבחו וגו' אבא חנין אמר משום ר' אליעזר בא ללמד תודה ששחטה לשם שלמים כשרה שלמים שנשחטו לשם תודה פסולים ומה הפרש בין זה לזה תודה קרויה שלמים ואין שלמים קרויין תודה שלמים לשם תודה פסולה הא תודה לשם תודה כשרה מאי לאו דחבריה לא דידיה רש"י: ואע"פ שלא באו על הודייה אחת דארבעה צריכין להודות כדאמרינן בברכות (דף נד:) וכתיב בהו (תהלים קז) ויזבחו זבחי תודה ושחט תודה בשעת עלייתו מן הים לשם תודה שהפריש על יציאתו מבית האסורין


לא זכיתי להבין. אם הנושא אינו שינוי בעלים אלא שינוי קודש, אם כן תודה מסוג א' ותודה מסוג ב' הבינה הגמרא שהם בגדר שינוי קודש. אם כן מה ההבדל במסקנה בין שלו לשל חברו? מדוע אם שחט תודת בית האסורין שלו לשם תודת יורד הים של חברו זה פסול, ואילו כששחט תודת בית האסורין שלו לשם תודת יורד הים שלו זה כשר? הרי הנושא אינו השייכות אלא הסוג!

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ש' אפריל 21, 2018 9:52 pm
על ידי פלתי
נראה שעיקר השאלה היתה לגבי שינוי הבעלים, האם כשהבעלים הם אחרים, זה חשיב שינוי בשם הקרבן והוי בבחינת שינוי קודש?
אבל לגבי תודה שלו, אע"ג דאינה על אותה הודיה, אפשר שפיר דאינו חשיב שינוי קודש, כיון דסוף סוף שניהם קרבן תודה ושניהם של אותו הבעלים.

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ש' אפריל 21, 2018 11:30 pm
על ידי חיים סגל
זאת בדיוק השאלה, שגם אני התקשתי בה, מדוע 'הבעלים' משפיעים על 'מין הקודש', כלומר, מדוע 'תודת ראובן א'' ו'תודת ראובן ב'' זה אותו קודש משא"כ 'תודת ראובן' ו'תודת שמעון' שני מיני קודש הם?

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: א' אפריל 22, 2018 7:05 am
על ידי פלתי
עי' בתוס' דהטעם דשינוי בעלים יחשב כשינוי קודש היינו משום דכתיב גבי תודה "שלמיו" דמשמע דווקא שלמים שלו ולא של חבירו. אבל בשאר קרבנות באמת שינוי בעלים לא יחשב כשינוי קודש. ואמנם רש"י ס"ל דה"ה בכל הקרבנות כולם, אבל כבר כתבו המפרשים דאין זה משום סברא אלא משום דהוקשו כל הקרבנות כולם בהיקשא דזאת התורה, ומתודה הוא דילפינן דין זה לשאר כל הקרבנות.

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ב' אפריל 23, 2018 12:05 am
על ידי שמואל דוד
ז:
ברש"י רד״ה ה״ג אלא הוא למה לי לכדתניא [וכו'] אבל אשם לא נאמר כו' ול"ג כל מקום שנאמר בזביחה אינו אלא לעכב דהך ברייתא לקמן היא בפירקין בדינא ר' אליעזר ורבי יהושע ול"ג ליה
ועיין הגהות הב״ח שכתב וז״ל הכי גרסינן כו׳ בזביחה הוא אינו וכו׳ ור׳ יהושע הס״ד ״ותיבות ל״ג ליה נמחק.״
אשמח בביאור כוונתו.

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ב' אפריל 23, 2018 7:05 am
על ידי פלתי
אולי משום דרש"י כבר כתב בתחילת הדיבור ול"ג, ולכן מחק את הכפילות.

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ב' אפריל 23, 2018 11:42 am
על ידי שמואל דוד
אין זה כפילות. נא לקרות דברי רש״י עוד הפעם.

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ב' אפריל 23, 2018 1:57 pm
על ידי פלתי
קראתי בציטוט שהבאת. אולי תסביר...

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ב' אפריל 23, 2018 4:40 pm
על ידי שמואל דוד
לכאורה בלי תיבות ול״ג ליה אינו מובן דברי רש״י

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ב' אפריל 23, 2018 5:07 pm
על ידי פלתי
מדוע אין לו מובן? הרי כבר בתחילת דבריו אמר שלא גרסינן לזה.

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ב' אפריל 23, 2018 5:08 pm
על ידי שמואל דוד
והטעם הוא משום דלקמן בברייתא ל״ג ליה!

Re: מסכת זבחים - הערות והארות פנינים ומרגליות

פורסם: ב' אפריל 23, 2018 6:15 pm
על ידי פלתי
אתה לגמרי צודק, אבל בכל אופן אפשר להסתדר גם בלי המילים האלו, שמובנות מאליהן.
(אני רק מנסה ליישב הגהת הב"ח, ואני מבין את טענתך לגמרי).