פרק השולח (גיטין לב) הערות ושאלות - פורום אוצר החכמה

פרק השולח (גיטין לב) הערות ושאלות

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 3040
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

פרק השולח (גיטין לב) הערות ושאלות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' אפריל 17, 2018 8:46 pm

עיין בגמרא שיש חילוק בין והגיע לוהגיעו. ואשמח בביאור בזה.
ועוד יש לעיין מדוע במשנה כתב רש״י והגיע והשיג. הול״ל פגש וכמבואר בגמרא. וצ״ע.
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ב' מאי 07, 2018 4:48 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ביקורת תהיה
הודעות: 274
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: גיטין לב. והגיע והגיעו וברש״י והשיג

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אפריל 18, 2018 1:07 am

הפועל 'הגיע' משמש בב' לשונות. א) פועל עומד – הוא קרב אל, כמו 'מים רבים אליו לא יגיעו', 'ראשו לעב יגיע'. ב) פעל יוצא – קירב את הזולת אל, כמו 'והגעתם (את הדם) אל המשקוף', 'מבצרי בת יהודה הגיע לארץ'.
אמור מעתה: 'הגיע' – בא במגע עם השליח, פגש בו (אפילו ממילא); 'הגיעו' (את השליח) – הביא את השליח למגע עמו, הפגיש אותו.
יש להבהיר: 'הגיעו' לא קתני, היינו שאין שנוי 'הגיעו לשליח', ופשוט.

שמואל דוד
הודעות: 3040
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: גיטין לב. והגיע והגיעו וברש״י והשיג

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' אפריל 18, 2018 1:50 am

יישר כח על ההסבר.
ועיין המאירי שביאר באופן אחר וכנראה שהיה לו גירסא אחרת בגמרא.
ועיין ברש״ש מש״כ בזה.
ובמה שהערתי ברש״י , צ״ל שלאו דוקא כתב כן ועיין לשון הר״ן. ועיין בספר ארים נסי.
ועיין עוד בספר אליה רבא ובחידושי רבי עזריאל.

שמואל דוד
הודעות: 3040
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

לב: תוד״ה רב ששת

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' מאי 07, 2018 4:50 pm

לב:
תוד״ה רב ששת - תימה והא ריש לקיש ורבי יוחנן דפליגי כו׳

הגמרא בקידושין נט מקדים דברי ר׳ יוחנן לדברי ריש לקיש (וכמדומני שכ״ה בכ״מ)
ויש לדקדק מדוע הקדימו התוספות ר״ל לריו״ח ?

שמואל דוד
הודעות: 3040
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: פרק השולח (גיטין לב) הערות ושאלות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יוני 06, 2018 6:29 pm

ל״ג ע״א

רבי יוחנן אמר מפני תקנת ממזרים כו׳ ובי תרי לית להו קלא והיא לא שמעה ולא ידעה ואזלא ומינסבא כו׳

לכאורה יש לעיין בלשון הגמרא.
הנה אי דליכא קלא בודאי לא שמעה ואי לא שמעה בודאי לא ידעה, וא״כ צריך עיון בכל האריכות.

ועי׳ רש״י ד״ה ה״ג ובי תרי לית להו קלא ולא ידעה דבטליה כו׳

ויש לעיין מה כוונתו בזה. ואפשר שהרגיש בהנ״ל. ודו״ק.
אולם גם על רש״י יש להעיר מדוע הוסיף תיבת ״דבטליה״ וצ״ע בכל זה.


חזור אל “בית התלמוד”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: שמואל דוד ו־ 9 אורחים