מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תפילת ר"נ בן הקנה ביציאתו מביהמ"ד

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
ממללא
הודעות: 30
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2016 10:48 am

תפילת ר"נ בן הקנה ביציאתו מביהמ"ד

הודעהעל ידי ממללא » ד' אפריל 25, 2018 8:50 pm

מי רשאי להודות להקב"ה ששם חלקו מיושבי בית המדרש?

המשנה במסכת ברכות מספרת על ר' נחוניה בן הקנה שהיה מתפלל תפילה קצרה בכניסתו לביהמ"ד וביציאתו. התפילות מוכרות, מובאות בגמרא ובפוסקים וגם מופיעות בכריכה הפנימית של ספרים רבים ובחלק מסידורי התפילה.

היוצא מביהמ"ד מודה להקב"ה "ששמת חלקי מיושבי בית המדרש". הרמב"ם בפיה"מ כותב שאלו תפילות חובה.

מה שלא ברור הוא מה ה"שיעור" לתפילה זו? ל

השאלה רלוונטית יותר ביחס לתפילה ביציאה מבית המדרש. התפילה בכניסה לביהמ"ד - שלא תצא תקלה בלימוד - רלוונטית בכל סדר גודל של לימוד. ואכן הפוסקים מביאים את מנהג האר"י לברך אותה בבוקר, אחר התפילה - לצורך כל היום.

אבל הבעיה קשה יותר לטעמי בתפילה ביציאה מבית המדרש. מי הוא זה שהוא בגדר "יושבי בית המדרש"? אברך שיושב ולומד 12 שעות בעיון? אדם שהגיע לשיעור דף יומי? אדם שיש לו קביעות של רבע שעה מוסר או ספר הלכות? אדם שקורא שתי הלכות אחר תפילת ערבית? מי שקרא ק"ש בתפילת ערבית שיוצאים בה ידי חובת "והגית בו"?

משום מה אני לא מוצא לכך התייחסות בספרי ההלכה המרכזיים. האם יש???

חבר הפנה אותי להקדמת הראשל"צ רבי אליהו בקשי דורון שליט"א לשו"ת בנין אב בלשונו הזהב שכל כניסה של אדם לביהמ"ד משפיעה עליו לטובה ועל כן הברכה היא מן הדברים שאין להם שיעור.

מאידך, שמא המנהג לומר את התפילה בעת סיום מסכת אינו מלמד שיש צורך באיזה "הספק" על מנת להגיע ל"שיעור" של "יושב בית המדרש"?

אשמח למקורות בעניין.

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: תפילת ר"נ בן הקנה ביציאתו מביהמ"ד

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' אפריל 25, 2018 8:54 pm

האוה"ח דיבר מזה בספרו חפץ ה':
חפץ יי.PDF
(253.59 KiB) הורד 251 פעמים


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 19 אורחים