מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סייג לחכמה
הודעות: 342
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ג' מאי 01, 2018 10:23 pm

בספר דרך פקודיך (מצוה ד' בהג"ה אות ה') בשם החוזה מלובלין זצ"ל דאם לא נראית הלבנה בזמנה, כדי לצאת מספק ברכה לבטלה, יאמר המימרא בגמ' בסנהדרין מ"ב. מאי מברך אמר רב יהודה ברוך אתה ה' אמ"ה אשר במאמרו וכו' בדרך לימוד, עי"ש. וכן הביא השדי חמד (ח"ה מע' ברכות סי' ב' אות ט' בסו"ד) הנהגה זו מגדול אחד.
ויש להקשות ממאי דאיתא בגמ' מס' בבא בתרא דף פ"ב. בספק ביכורים כשמביא ואינו קורא מקשינן בגמ' מכדי פסוקי נינהו ליקרי א"ל משום דמחזי כשיקרא
לכאורה צריך עיון דלפי עצה הנ"ל למה לא יאמר כאן נמי פרשת ארמי אובד אבי מתוך חומש, כמו בקידוש לבנה ולא יהא מיחזי כשיקרא וק"ו היא דבביכורים אינה ברכה, וצ"ע !

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

הודעהעל ידי החושב » ג' מאי 01, 2018 11:13 pm

יש להוסיף עוד, לכאורה, מדוע בכל ספק ברכה לא יקריא את הברכה הדרושה מתוך הגמרא או מתוך ספר לימוד אחר?

סייג לחכמה
הודעות: 342
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ג' מאי 01, 2018 11:21 pm

החושב כתב:יש להוסיף עוד, לכאורה, מדוע בכל ספק ברכה לא יקריא את הברכה הדרושה מתוך הגמרא או מתוך ספר לימוד אחר?

לא כל ברכות מבואר בגמ' הנוסח במילואה כמו בקידוש לבנה

עושה חדשות
הודעות: 12522
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מאי 01, 2018 11:49 pm

לא כל ברכות מבואר בגמ' הנוסח במילואה כמו בקידוש לבנה[/quote]למה זה חייב להיות מימרא בגמ'? יאמר את ההלכה כמות שהיא, ו'יכניס' בנוסח ההלכה את הברכה במלואה.

סייג לחכמה
הודעות: 342
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ד' מאי 02, 2018 12:23 am

עושה חדשות כתב:
סייג לחכמה כתב:
החושב כתב:יש להוסיף עוד, לכאורה, מדוע בכל ספק ברכה לא יקריא את הברכה הדרושה מתוך הגמרא או מתוך ספר לימוד אחר?

לא כל ברכות מבואר בגמ' הנוסח במילואה כמו בקידוש לבנה
למה זה חייב להיות מימרא בגמ'? יאמר את ההלכה כמות שהיא, ו'יכניס' בנוסח ההלכה את הברכה במלואה.

אפ"ל דשפיר יש לחלק משום דדעת המג"א באו"ח (סי' רט"ו סק"ה) דבשעת הלימוד אסור להזכיר את השם, אבל בשערי תשובה בסק"ד הביא משאילת יעב"ץ (ח"א סי' פ"א) דיכול לאומרה, ויש לעיין שפיר דאף לדעת היעב"ץ אם אחד מדבר כלשונו ואומר הלכה ולא נוסח חז"ל אם מותר להזכיר השם !

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

הודעהעל ידי החושב » ד' מאי 02, 2018 12:28 am

סייג לחכמה כתב:
החושב כתב:יש להוסיף עוד, לכאורה, מדוע בכל ספק ברכה לא יקריא את הברכה הדרושה מתוך הגמרא או מתוך ספר לימוד אחר?

לא כל ברכות מבואר בגמ' הנוסח במילואה כמו בקידוש לבנה

מה שנכון נכון
הודעות: 11654
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מאי 02, 2018 12:36 am

על עיקר הענין הנ"ל האריכו בצי"א וביבי"א, יע"ש.

סייג לחכמה
הודעות: 342
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ד' מאי 02, 2018 12:41 am

מה שנכון נכון כתב:על עיקר הענין הנ"ל האריכו בצי"א וביבי"א, יע"ש.

נא לציין המראה מקומות באיזה חלק ובאיזה סימן ?

מה שנכון נכון
הודעות: 11654
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מאי 02, 2018 1:13 am

יבי"א ח"ו או"ח סל"ח וח"י יו"ד סכ"ב.

כדכד
הודעות: 8392
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

הודעהעל ידי כדכד » ה' מאי 17, 2018 6:02 pm

עד כמה שאני זוכר האדמו"ר מקאמארנא כותב נגד עצה זו של אמירת ברכת הלבנה מתוך גמרא (אך איני זוכר את המקור המדוייק למרות שהוא מיקל בספק ברכות באופן כללי


הנאמן
הודעות: 56
הצטרף: ג' מרץ 28, 2017 3:46 pm

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

הודעהעל ידי הנאמן » ו' מאי 18, 2018 1:08 am

ראבי"ה חלק א - מסכת ברכות סימן ב
תניא אמר ר' יוסי פעם אחת הייתי מהלך בדרך ונכנסתי וכו'. יש שקורין ברייתא זו כשאין מתפללים בעשרה בשביל שיש בה אמן יהא שמו הגדול מבורך וכו' ומתני' דשלשה שאכלו שיש בה ברכו וברייתא דריש פ' גיד הנשה חביבים ישראל וכו' שיש בהם קדושה, אי נמי קורין בשנת מות המלך עוזיהו. ומיהו במסכת סופרים תניא קדוש שביוצר אור ושבסדר קדושה אפי' יחיד אומר מפני שהוא כס[ו]דר אבל נעריצך ונקדישך אין אומר בפחות מעשרה:

(פשטות דבריו שאין הכוונה שיאמר כן בתור התפילה אלא שיש עניין ללמוד הענין)

אותה אבקש
הודעות: 490
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

הודעהעל ידי אותה אבקש » ד' מאי 23, 2018 2:59 pm

זכורני, ששמעתי בשם אחד מגדולי הפוסקים שליט"א בעת העצרת הגדולה ר"ח אדר תשע"ד, ללמוד הגמרא (ברכות נח כמדו') על ברכת חכם הרזים,
יתכן וטעות בידי אך כמדומני שבגמ' עצמה כתוב כלל בלא שם ה' רק בגירסא המובאת בשוה"ג נכתב בשם ה'.
עכ"פ גם ראיתי באחד הישיבות שחילקו לבחורים צילום של דברי הגמרא.

אותה אבקש
הודעות: 490
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

הודעהעל ידי אותה אבקש » ד' מאי 23, 2018 3:03 pm

בדומה לזה - בענין אחר, בתפילת ערבית של ליל שבת קודש להאומרים "כגוונא" נדפס שהמתפלל ביחידות ואינו יכול לומר "ברכו" יאמר המשך דברי הזוהר.

לבי במערב
הודעות: 9199
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' נובמבר 04, 2020 4:52 am

אותה אבקש כתב:זכורני, ששמעתי בשם אחד מגדולי הפוסקים שליט"א בעת העצרת הגדולה ר"ח אדר תשע"ד, ללמוד הגמרא (ברכות נח כמדו') על ברכת חכם הרזים.
נכב.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4651
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' נובמבר 04, 2020 11:11 am

בחזו"ע חנוכה הלכות ברכת הלבנה האריך לאסור בזה.

דודי צח
הודעות: 717
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

הודעהעל ידי דודי צח » ה' נובמבר 12, 2020 11:45 am

הערה:
בברכת קידוש לבנה, שהוזכרה בגמרא שלפנינו (סנהדרין מב.) - לא הוזכר שם ומלכות כלל. ולפיכך כל המעשה לוקה בחסר לכאורה.

אך צריך לתקן - לקרות את פסקי הרי"ף בברכות (כא: מדפיו) שם יש את כל הנוסח במילואו, כולל שם ומלכות.

*
אגב, ידוע המעשה עם רבי שמואל אהרן יודלביץ, שהורה לאברך אחד שילד בן ראשון, כאשר הוריו לא ידעו כלל כי אשתו גרושה/אלמנה שכבר ילדה בן בנישואין קודמים, והרי אין הילד הזה 'פטר רחם', אך הוריו ומשפחתו התעסקו בהכנת 'פדיון הבן' רבתי. וייעץ לו הגרש"א את העצה הנ"ל, לומר בלחש את ראשית המימרא בגמ', ואח"כ להמשיך המשך המימרא - מברך 'בא"י אמ"ה אקב"ו על פדיון הבן'. (כמדומה שבספר תולדותיו, יש העתקה של הפתק הנ"ל, עם ציון ברור היכן לומר בקול רם והיכן בלחש).
וגם כאן צ"ע, שלא הוזכר בגמ' כל הברכה עם שם ומלכות. [אלא אם נרחיק לכת, שציטט לו מדברי ספרים ופוסקים אחרים, כגון הלבוש (יו"ד שה:י) שהזכיר הברכה המלאה]

עושה חדשות
הודעות: 12522
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בספק ברכה לומר המימרא בגמרא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' נובמבר 26, 2020 10:40 pm

ראה עוד בס' בירורי חיים סימן י.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 190 אורחים