נקיטינן

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 3429
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

נקיטינן

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' מאי 07, 2018 4:47 pm

גיטין לב: אמר אביי נקיטינן כו׳
עיין מסורת הש״ס שציין לרש״י עירובין ה.
וז״ל רש״י שם מסורת מאבותינו מנהג מרבותינו.
וצע״ק בכוונת רש״י - האם היה מסורה מאבותיו או מנהג מרבותיו או שניהם?
ויש להעיר על הגרי״ב מדוע לא ציין לרש״י גיטין נט: ד״ה נקטינן - מסורת מאבותינו.
ועוד יש להעיר מדוע לא כתב רש״י בגיטין מנהג מרבותינו.
עוד יש להעיר מדוע רש״י פירש כן בדף נט ולא לעיל בדף לב:
עוד ראיתי בספר אחד שהעיר דהנה אביי היה יתום (רש״י גיטין לד:)וא״כ אי אפשר שהיה לו מסורת מאבותיו וצ״ע בכל זה.

אגב יש להעיר מדוע פעמים כתב הגמרא נקיטינן ופעמים נקטינן.

בבלי77
הודעות: 35
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2016 1:38 pm

Re: נקיטינן

הודעהעל ידי בבלי77 » ג' מאי 08, 2018 1:37 am

להעיר דברי הגרי"ח סופר שליט"א בס' ויחי יעקב עמ' צ"ט

קידושין (ל"ג א') "נקטינן דאי מקיף חיי, אביי מקיף, רבי זירא מקיף". ופירש רש"י ז"ל "אי מקיף מסבב דרך אחרת שלא לעבור לפני הצבור, חיי מאריך ימים" עכ"ל.

ויש לדעת מדוע דוקא אביי ורבי זירא נזהרו טובא להקיף ושלא לעבור לפני הצבור, ומריש אמינא בס"ד דהואיל ואביי מבית עלי קאתי דנגזר עליהם שיפטרו צעירים, כמבואר בראש השנה (י"ח א') וסנהדרין (י"ד א') ע"ש, ועיין ערובין (כ"ה ב') משום דאתיתו ממולאי וכו' וברש"י ובמסורת הש"ס, לפיכך כדי לזכות לאריכות ימים, היה נזהר גם בהא דלהקיף ולא להטריח לצבור, וזה עצמו נכלל נמי בגמילות חסדים דהיה אביי נזהר בה טובא, עיין יבמות (ק"ה א') ובתוס' שם.

ומה ימתק לפי זה הלשון דנקט אביי, נקטינן, שפירושו מסורת מאבותינו וכמ"ש רש"י גיטין (נ"ט ב'), דהיינו דהואיל ואביי בא מבית עלי, הם ובניהם היו נזהרים ומזהירים על פתגמא דנא ולפיכך קאמר אביי נקטינן ודוק. וע"ש דברים ערבים

וברוב המקומות בש"ס אביי הוא שנוקט לשון נקטינן ועי' תוספות כתובות ב' ב' ודו"ק.

שמואל דוד
הודעות: 3429
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: נקיטינן

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' מאי 08, 2018 5:18 am

יישר כח גדול!

ועיין בספר פריו בעתו עמ"ס עירובין ה. ותמצא נחת

ביקורת תהיה
הודעות: 416
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: נקיטינן

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' מאי 08, 2018 10:30 am

המבטא הנכון הוא 'נְקִיטִינַן', וכ"ה תמיד בדפוס וינציה בשתי יודין; השמטת היוד הראשונה בדפוסים אחרים – שלא כדין היא.

שמואל דוד
הודעות: 3429
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: נקיטינן

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' מאי 08, 2018 11:03 am

ביקורת תהיה כתב:המבטא הנכון הוא 'נְקִיטִינַן', וכ"ה תמיד בדפוס וינציה בשתי יודין; השמטת היוד הראשונה בדפוסים אחרים – שלא כדין היא.

בספר הלכתא רבתא לשבתא ראיתי שמחלק בין נקיטינן לנקטינן ולא הבנתי כוונתו. גם מה שציין לביצה יד לא הבנתי כוונתו.
8651EACD-77FB-486A-8E2B-C9AF0BAE282F.jpeg
8651EACD-77FB-486A-8E2B-C9AF0BAE282F.jpeg (86.43 KiB) נצפה 705 פעמים

שמואל דוד
הודעות: 3429
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: נקיטינן

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' מאי 08, 2018 11:34 am

בבלי77 כתב:
וברוב המקומות בש"ס אביי הוא שנוקט לשון נקטינן ועי' תוספות כתובות ב' ב' ודו"ק.

עיין בספר מקורי הרמב״ם (רש״ש) בסוף הספר

עושה חדשות
הודעות: 6999
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: נקיטינן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מאי 08, 2018 11:39 pm

ע"ע הג' רצ"ה ברלין מכות יא:

שמואל דוד
הודעות: 3429
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: נקיטינן

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' מאי 08, 2018 11:53 pm

עושה חדשות כתב:ע"ע הג' רצ"ה ברלין מכות יא:

יישר כח. ועיין מהרצ״ח נזיר דף נא ואגב עיין בשיח יצחק מכות יא:

שמואל דוד
הודעות: 3429
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: נקיטינן

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' מאי 10, 2018 11:26 pm

שמואל דוד כתב:גיטין לב: אמר אביי נקיטינן כו׳
עיין מסורת הש״ס שציין לרש״י עירובין ה.
וז״ל רש״י שם מסורת מאבותינו מנהג מרבותינו.
וצע״ק בכוונת רש״י - האם היה מסורה מאבותיו או מנהג מרבותיו או שניהם?
ויש להעיר על הגרי״ב מדוע לא ציין לרש״י גיטין נט: ד״ה נקטינן - מסורת מאבותינו.
ועוד יש להעיר מדוע לא כתב רש״י בגיטין מנהג מרבותינו.
עוד יש להעיר מדוע רש״י פירש כן בדף נט ולא לעיל בדף לב:
עוד ראיתי בספר אחד שהעיר דהנה אביי היה יתום (רש״י גיטין לד:)וא״כ אי אפשר שהיה לו מסורת מאבותיו וצ״ע בכל זה.

אגב יש להעיר מדוע פעמים כתב הגמרא נקיטינן ופעמים נקטינן.

ועיין ילקוט המאירי גיטין נט וע״ע בקובץ שערי תורה ח״ו קו׳ ז סימן נו (מבעל ערוך השלחן ז״ל)

צורב מתחיל
הודעות: 362
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: נקיטינן

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ג' מאי 15, 2018 12:53 am

בנדה ל"ז ע"א, בעי רבא קושי מהו שיסתור בזיבה, ואביי שו"ט בזה. ובסוף הסוגי' אמר אביי נקטינן אין קושי סותר בזיבה.
לכאו' בזה לא שייך מסורת בידינו, כי א"כ מה הסתפק רבא?
אמנם במסוהש"ס גם שם מפנה לרש"י בעירובין.


חזור אל “בית התלמוד”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים