עמוד 1 מתוך 1

נקיטינן

פורסם: ב' מאי 07, 2018 4:47 pm
על ידי שמואל דוד
גיטין לב: אמר אביי נקיטינן כו׳
עיין מסורת הש״ס שציין לרש״י עירובין ה.
וז״ל רש״י שם מסורת מאבותינו מנהג מרבותינו.
וצע״ק בכוונת רש״י - האם היה מסורה מאבותיו או מנהג מרבותיו או שניהם?
ויש להעיר על הגרי״ב מדוע לא ציין לרש״י גיטין נט: ד״ה נקטינן - מסורת מאבותינו.
ועוד יש להעיר מדוע לא כתב רש״י בגיטין מנהג מרבותינו.
עוד יש להעיר מדוע רש״י פירש כן בדף נט ולא לעיל בדף לב:
עוד ראיתי בספר אחד שהעיר דהנה אביי היה יתום (רש״י גיטין לד:)וא״כ אי אפשר שהיה לו מסורת מאבותיו וצ״ע בכל זה.

אגב יש להעיר מדוע פעמים כתב הגמרא נקיטינן ופעמים נקטינן.

Re: נקיטינן

פורסם: ג' מאי 08, 2018 1:37 am
על ידי בבלי77
להעיר דברי הגרי"ח סופר שליט"א בס' ויחי יעקב עמ' צ"ט

קידושין (ל"ג א') "נקטינן דאי מקיף חיי, אביי מקיף, רבי זירא מקיף". ופירש רש"י ז"ל "אי מקיף מסבב דרך אחרת שלא לעבור לפני הצבור, חיי מאריך ימים" עכ"ל.

ויש לדעת מדוע דוקא אביי ורבי זירא נזהרו טובא להקיף ושלא לעבור לפני הצבור, ומריש אמינא בס"ד דהואיל ואביי מבית עלי קאתי דנגזר עליהם שיפטרו צעירים, כמבואר בראש השנה (י"ח א') וסנהדרין (י"ד א') ע"ש, ועיין ערובין (כ"ה ב') משום דאתיתו ממולאי וכו' וברש"י ובמסורת הש"ס, לפיכך כדי לזכות לאריכות ימים, היה נזהר גם בהא דלהקיף ולא להטריח לצבור, וזה עצמו נכלל נמי בגמילות חסדים דהיה אביי נזהר בה טובא, עיין יבמות (ק"ה א') ובתוס' שם.

ומה ימתק לפי זה הלשון דנקט אביי, נקטינן, שפירושו מסורת מאבותינו וכמ"ש רש"י גיטין (נ"ט ב'), דהיינו דהואיל ואביי בא מבית עלי, הם ובניהם היו נזהרים ומזהירים על פתגמא דנא ולפיכך קאמר אביי נקטינן ודוק. וע"ש דברים ערבים

וברוב המקומות בש"ס אביי הוא שנוקט לשון נקטינן ועי' תוספות כתובות ב' ב' ודו"ק.

Re: נקיטינן

פורסם: ג' מאי 08, 2018 5:18 am
על ידי שמואל דוד
יישר כח גדול!

ועיין בספר פריו בעתו עמ"ס עירובין ה. ותמצא נחת

Re: נקיטינן

פורסם: ג' מאי 08, 2018 10:30 am
על ידי ביקורת תהיה
המבטא הנכון הוא 'נְקִיטִינַן', וכ"ה תמיד בדפוס וינציה בשתי יודין; השמטת היוד הראשונה בדפוסים אחרים – שלא כדין היא.

Re: נקיטינן

פורסם: ג' מאי 08, 2018 11:03 am
על ידי שמואל דוד
ביקורת תהיה כתב:המבטא הנכון הוא 'נְקִיטִינַן', וכ"ה תמיד בדפוס וינציה בשתי יודין; השמטת היוד הראשונה בדפוסים אחרים – שלא כדין היא.

בספר הלכתא רבתא לשבתא ראיתי שמחלק בין נקיטינן לנקטינן ולא הבנתי כוונתו. גם מה שציין לביצה יד לא הבנתי כוונתו.
8651EACD-77FB-486A-8E2B-C9AF0BAE282F.jpeg
8651EACD-77FB-486A-8E2B-C9AF0BAE282F.jpeg (86.43 KiB) נצפה 3980 פעמים

Re: נקיטינן

פורסם: ג' מאי 08, 2018 11:34 am
על ידי שמואל דוד
בבלי77 כתב:
וברוב המקומות בש"ס אביי הוא שנוקט לשון נקטינן ועי' תוספות כתובות ב' ב' ודו"ק.

עיין בספר מקורי הרמב״ם (רש״ש) בסוף הספר

Re: נקיטינן

פורסם: ג' מאי 08, 2018 11:39 pm
על ידי עושה חדשות
ע"ע הג' רצ"ה ברלין מכות יא:

Re: נקיטינן

פורסם: ג' מאי 08, 2018 11:53 pm
על ידי שמואל דוד
עושה חדשות כתב:ע"ע הג' רצ"ה ברלין מכות יא:

יישר כח. ועיין מהרצ״ח נזיר דף נא ואגב עיין בשיח יצחק מכות יא:

Re: נקיטינן

פורסם: ה' מאי 10, 2018 11:26 pm
על ידי שמואל דוד
שמואל דוד כתב:גיטין לב: אמר אביי נקיטינן כו׳
עיין מסורת הש״ס שציין לרש״י עירובין ה.
וז״ל רש״י שם מסורת מאבותינו מנהג מרבותינו.
וצע״ק בכוונת רש״י - האם היה מסורה מאבותיו או מנהג מרבותיו או שניהם?
ויש להעיר על הגרי״ב מדוע לא ציין לרש״י גיטין נט: ד״ה נקטינן - מסורת מאבותינו.
ועוד יש להעיר מדוע לא כתב רש״י בגיטין מנהג מרבותינו.
עוד יש להעיר מדוע רש״י פירש כן בדף נט ולא לעיל בדף לב:
עוד ראיתי בספר אחד שהעיר דהנה אביי היה יתום (רש״י גיטין לד:)וא״כ אי אפשר שהיה לו מסורת מאבותיו וצ״ע בכל זה.

אגב יש להעיר מדוע פעמים כתב הגמרא נקיטינן ופעמים נקטינן.

ועיין ילקוט המאירי גיטין נט וע״ע בקובץ שערי תורה ח״ו קו׳ ז סימן נו (מבעל ערוך השלחן ז״ל)

Re: נקיטינן

פורסם: ג' מאי 15, 2018 12:53 am
על ידי צורב מתחיל
בנדה ל"ז ע"א, בעי רבא קושי מהו שיסתור בזיבה, ואביי שו"ט בזה. ובסוף הסוגי' אמר אביי נקטינן אין קושי סותר בזיבה.
לכאו' בזה לא שייך מסורת בידינו, כי א"כ מה הסתפק רבא?
אמנם במסוהש"ס גם שם מפנה לרש"י בעירובין.

Re: נקיטינן

פורסם: א' יוני 18, 2023 9:28 am
על ידי שמואל דוד
[/quote]
ועיין ילקוט המאירי גיטין נט וע״ע בקובץ שערי תורה ח״ו קו׳ ז סימן נו (מבעל ערוך השלחן ז״ל)[/quote]
1AE6A05E-5A55-46C4-BC2F-BB571A6E5894.jpeg
1AE6A05E-5A55-46C4-BC2F-BB571A6E5894.jpeg (422.54 KiB) נצפה 1004 פעמים

Re: נקיטינן

פורסם: א' יוני 18, 2023 9:32 am
על ידי צופה_ומביט
בפשטות "מסורת מאבותינו" היינו מנהג ישראל [שבאותו מקום] מדור לדור, ולא שקיבל מאביו שלו דווקא. וכך הבנתי תמיד את רש"י בעירובין.

ומצוי לראותו אצל יהודי תימן, או יהודי ירושלים הזקנים, שבכל דבר יש להם "מנהג אבותיהם בידיהם", ובלשונם: "כך נהגו", "מנהג ירושלים".

Re: נקיטינן

פורסם: א' יולי 23, 2023 9:07 pm
על ידי עושה חדשות
מידידנו ר' אהרן תאומים
נקטינן גיטין נט.pdf
(88.85 KiB) הורד 49 פעמים