מסכת תענית - הערות והארות

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 2939
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

מסכת תענית - הערות והארות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יוני 06, 2018 5:15 am

תענית ב.

לא אמרתי לשאול אלא להזכיר כו'
וברש"י לא אמרתי לשאול - שיתפלל על הגשמים בחג "כגון" ותן טל ומטר

לכאורה תיבת כגון מיותר הוא, וצריך עיון בכוונת רש"י.
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ה' יוני 21, 2018 4:09 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 2939
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תענית ב. - הערות והארות בגמרא וברש"י

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יוני 06, 2018 5:23 am

מתני' בעונתו
וברש"י "כלומר" בזמנו.

אשמח בביאור כוונתו.

תוכן
הודעות: 3607
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: תענית ב. - הערות והארות בגמרא וברש"י

הודעהעל ידי תוכן » ד' יוני 06, 2018 12:28 pm

רש"י לתענית אינו מרש"י.

שייף נפיק
הודעות: 974
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: תענית ב. - הערות והארות בגמרא וברש"י

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' יוני 06, 2018 2:03 pm

שלא תאמר שהכוונה כמו דדרשו חז"ל פרשת קר"ש בעתו - בלילי רביעיות ובלילי שבתות, שהוא עת טובה לירידת גשמים, לכן פי' בזמנו והכוונה לזמן הגשמים שהוא עונת החורף. ודוק

חד ברנש
הודעות: 1977
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: תענית ב. - הערות והארות בגמרא וברש"י

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' יוני 06, 2018 2:53 pm

שמואל דוד כתב:תענית ב.

לא אמרתי לשאול אלא להזכיר כו'
וברש"י לא אמרתי לשאול - שיתפלל על הגשמים בחג "כגון" ותן טל ומטר

לכאורה תיבת כגון מיותר הוא, וצריך עיון בכוונת רש"י.


'כגון' בפירוש רש"י משמעו: היינו, כלומר, וכיוצא בכך. דוק ותשכח.

שמואל דוד
הודעות: 2939
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תענית ב. - הערות והארות בגמרא וברש"י

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יוני 06, 2018 4:23 pm

תוכן כתב:רש"י לתענית אינו מרש"י.

אף אם אין הפירוש של רש״י ז״ל עדיין יש לדייק בדברי הראשונים.

שמואל דוד
הודעות: 2939
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תענית ב. - הערות והארות בגמרא וברש"י

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יוני 06, 2018 4:23 pm

שייף נפיק כתב:שלא תאמר שהכוונה כמו דדרשו חז"ל פרשת קר"ש בעתו - בלילי רביעיות ובלילי שבתות, שהוא עת טובה לירידת גשמים, לכן פי' בזמנו והכוונה לזמן הגשמים שהוא עונת החורף. ודוק

יישר כח

שמואל דוד
הודעות: 2939
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תענית ב. - הערות והארות בגמרא וברש"י

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' יוני 07, 2018 4:58 am

ב:
אמר לו ר' אליעזר אף אני לא אמרתי לשאול אלא להזכיר וכשם שתחיית המתים מזכיר כל השנה כולה ואינה אלא בזמנה כך מזכירים גבורות גשמים כל השנה ואינן אלא בזמנן "לפיכך אם בא להזכיר כל השנה כולה מזכיר"

יש להעיר מדוע אצל תחיית המתים כתב הגמרא כל השנה "כולה" ואח"כ אצל גשמים כתב הגמרא כל השנה, בלי תיבת כולה, ורק לבסוף כתב הגמרא כל השנה "כולה" אצל גשמים.
ועיין רש"י ד"ה כך גשמים - יהא מזכיר "כל השנה" אפילו בימות החמה אם הוא רוצה יהא מזכיר.
ובד"ה משעה שפוסק מלשאול - שבפסח פוסק מלומר ותן טל ומטר פוסק מלהזכיר גבורות גשמים והשתא לא מצית למימר אם בא להזכיר "כל השנה כולה" מזכיר אלא בימות החמה אינו מזכיר הואיל ואין זמנו אף בחג אינו מזכיר הואיל ולא סימן ברכה הן
וצ"ע כנ"ל.
עוד יש לדקדק מדוע מסיק הגמרא "לפיכך" כו' לכאורה הול"ל "כך מזכירים גבורות גשמים.... ואינן אלא בזמנן" עד כאן, ומדוע כפל והאריך "לפיכך אם בא להזכיר" כו' וצ"ע.
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ד' יוני 13, 2018 5:49 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 2939
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תענית ב. - הערות והארות בגמרא וברש"י

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יוני 13, 2018 5:47 am

רש"י ב: ד"ה הראשון - "תפילת יוצר"

יל"ע מדוע קרי ליה לשחרית תפילת יוצר.
(עיין תוספות שכתבו שחרית)

שייף נפיק
הודעות: 974
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: תענית ב. - הערות והארות בגמרא וברש"י

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' יוני 13, 2018 10:38 am

לשון תפילת יוצר נמצאת ברש"י בעוד מקומות בתענית. (ראה ד' ב) ' וידוע שרש"י לתענית כבר עוררו שאינו מרש"י. (אמנם ראה ברכות כט ב)
ובפשטות הכוונה, כי תפילת הבוקר (שחרית ומוסף) היתה נקראת תפילת שחרית, ועל כן שמדברים על שחרית לבדו קוראים לזה תפילת יוצר.
ועיין בעל המאור ריש תענית, ''הקשיבה רינתי זו תפילת יוצר, האזינה תפילתי בלא שפתי מרמה זו תפילת המוספין''

שמואל דוד
הודעות: 2939
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תענית ב. - הערות והארות בגמרא וברש"י

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יוני 13, 2018 5:51 pm

שייף נפיק כתב:לשון תפילת יוצר נמצאת ברש"י בעוד מקומות בתענית. (ראה ד' ב) ' וידוע שרש"י לתענית כבר עוררו שאינו מרש"י. (אמנם ראה ברכות כט ב)
ובפשטות הכוונה, כי תפילת הבוקר (שחרית ומוסף) היתה נקראת תפילת שחרית, ועל כן שמדברים על שחרית לבדו קוראים לזה תפילת יוצר.
ועיין בעל המאור ריש תענית, ''הקשיבה רינתי זו תפילת יוצר, האזינה תפילתי בלא שפתי מרמה זו תפילת המוספין''

יישר כח גדול!

שמואל דוד
הודעות: 2939
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תענית ב. - הערות והארות בגמרא וברש"י

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' יוני 14, 2018 6:20 pm

שמואל דוד כתב:ב:
אמר לו ר' אליעזר אף אני לא אמרתי לשאול אלא להזכיר וכשם שתחיית המתים מזכיר כל השנה כולה ואינה אלא בזמנה כך מזכירים גבורות גשמים כל השנה ואינן אלא בזמנן "לפיכך אם בא להזכיר כל השנה כולה מזכיר"

יש להעיר מדוע אצל תחיית המתים כתב הגמרא כל השנה "כולה" ואח"כ אצל גשמים כתב הגמרא כל השנה, בלי תיבת כולה, ורק לבסוף כתב הגמרא כל השנה "כולה" אצל גשמים.
ועיין רש"י ד"ה כך גשמים - יהא מזכיר "כל השנה" אפילו בימות החמה אם הוא רוצה יהא מזכיר.
ובד"ה משעה שפוסק מלשאול - שבפסח פוסק מלומר ותן טל ומטר פוסק מלהזכיר גבורות גשמים והשתא לא מצית למימר אם בא להזכיר "כל השנה כולה" מזכיר אלא בימות החמה אינו מזכיר הואיל ואין זמנו אף בחג אינו מזכיר הואיל ולא סימן ברכה הן
וצ"ע כנ"ל.
עוד יש לדקדק מדוע מסיק הגמרא "לפיכך" כו' לכאורה הול"ל "כך מזכירים גבורות גשמים.... ואינן אלא בזמנן" עד כאן, ומדוע כפל והאריך "לפיכך אם בא להזכיר" כו' וצ"ע.

ידועים דברי הט״ז על לשון התפילה ״מלוך על כל העולם כולו״ ודוק בזה. והנה קבלתי תשובה מחכ״א שליט״א בהנ״ל וז״ל באמת יש חילוק בין תחיית המתים לגשמים דתחיית המתים כולל כל סוגי תחייה דהיינו קם מן השינה ומכלכל חיים ורופא חולים ולכן הא מזכירים כל השנה כולה משא"כ גשמים אין מדקדקין להזכירו בכל השנה כולה דבאמת זמנו הוא רק בימות הגשמים וכגון אם יש ריבוי גשמים בימות הקיץ וגם יכול להפסיד הפירות אין מזכירין אולם אם בא להזכיר כל השנה כולה אין מונעין ממנו כיון שהוא דומה לתחיית המתים עכ״ל

שמואל דוד
הודעות: 2939
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

ד. תוספות ד״ה יכול

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' יוני 21, 2018 4:08 am

דף ד. תוספות ד"ה יכול - ״אי נמי דגבי אשה לא דייק עלמא אלא ליופי״

לכאורה צ״ע לומר כן על אבותינו הקדושים. ושו"ר בגבורות ארי שהעיר כן והניח בצ"ע.
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ה' יוני 21, 2018 5:19 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 2939
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת תענית - הערות והארות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' יוני 21, 2018 5:14 am

ד.

דבר טמא כו'
פירש"י כלב או חזיר. ועיין מהרש"א.

ויש לעיין מדוע נקט כלב וחזיר דוקא.
ועיין זבחים לד. רד"ה בהמה טמאה- סוסים וגמלים.
viewtopic.php?f=29&t=39700&start=240#p465464
ומצאתי בע"ה בספר דברי מהרי"א פרשת וירא שהעיר בזה עיין שם.

אותה אבקש
הודעות: 285
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: מסכת תענית - הערות והארות

הודעהעל ידי אותה אבקש » א' יוני 24, 2018 2:31 pm

השאלה היא על מדרש תנחומא פר' בחוקותי שנקט כן והעתיקו רש"י.
אגב מענין לענין אציין מה שנפלאתי על ר"ח ברכות דף כ. שר' יוחנן הוה יתיב אשערי דטבילה בכדי שלא יפגעו ב"כלב או חזיר או חמור או דבר טמא" [אין הספר תח"י כעת ויתכן שאין הלשון מדויק].
ואולי י"ל בזה ע"ד העבודה ואכ"מ.

שמואל דוד
הודעות: 2939
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת תענית - הערות והארות

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' יוני 24, 2018 8:26 pm

אותה אבקש כתב:השאלה היא על מדרש תנחומא פר' בחוקותי שנקט כן והעתיקו רש"י.
אגב מענין לענין אציין מה שנפלאתי על ר"ח ברכות דף כ. שר' יוחנן הוה יתיב אשערי דטבילה בכדי שלא יפגעו ב"כלב או חזיר או חמור או דבר טמא" [אין הספר תח"י כעת ויתכן שאין הלשון מדויק].
ואולי י"ל בזה ע"ד העבודה ואכ"מ.

יישר כח גדול!
לא הבנתי מש״כ בסו״ד ע"ד הר"ח. אשמח בביאור כוונתך.
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ב' יוני 25, 2018 9:06 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שייף נפיק
הודעות: 974
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: מסכת תענית - הערות והארות

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' יוני 25, 2018 11:53 am

כלב הוא גנאי למזבח ("מחיר כלב'')
חזיר גם הוא גנאי מיוחד כמו שמצינו (בבא קמא פב) שהעלו להם חזיר להקריב ונעץ ציפורניו בחומה ונזדעזעה אר"י ארבע מאות פרסה, ובאותה שעה גזרו ארור האיש שיגדל חזיר.
ואחר כך כל דבר טמא.
והטענה על יפתח היתה ראשית מב' הדברים האלו.


חזור אל “בית התלמוד”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים