מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גיטין ב. למה שביק ר' יהודה לציין גבול מערב של אר"י

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6334
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

גיטין ב. למה שביק ר' יהודה לציין גבול מערב של אר"י

הודעהעל ידי מיללער » ה' יוני 07, 2018 4:59 am

במשנה ראשונה במס' גיטין מציין רבי יהודה גבולות אר"י לכל צדדיה לגבי הדין של אמירת בפ"נ ובפ"נ, כמו ששנינו: רבי יהודה אומר מרקם למזרח ורקם כמזרח, מאשקלון לדרום ואשקלון כדרום, מעכו לצפון ועכו כצפון.

לכאורה למה שביק לציין את תחום המערבי, על זה פירש רש"י בד"ה ורקם וז"ל: אבל מערב של ארץ ישראל אין צריך גבול, שהים הגדול גבולה, כדכ' וגבול ים והיה לכם הים הגדול. ע"כ

ובפשטות כוונת רש"י לומר שרבי יהודה לא הוצרך לציין את גבול המערבי של אר"י לגבי אמירת בפ"נ, שזה דבר ידוע שהים הגדול הוא גבולה. אולם לכאורה קשה ע"ז מדברי רבי יהודה בעצמו, בבריתא שהובא לקמן בדף ח. דתניא איזהו ארץ ישראל ואיזהו חוצה לארץ וכו' רבי יהודה אומר כל שכנגד ארץ ישראל הרי הוא כא"י שנאמר וגבול ים והיה לכם הים הגדול, וגבול זה יהי' לכם גבול ים.

ופירש"י שם בד"ה ור"י, שכל הים שכנגד אויר אר"י ואפי' עד אוקיינוס למערב שהוא בסוף העולם, הרי הוא כאר"י ונלמד מקרא יתירא של וגבול ים. והיינו דלשיטת ר"י אם נכתב גט בספינה על הים הגדול לצד מערב של אר"י, או על הנסין שבים כנגד אויר ארץ ישראל, יש לה דין ככותב באר"י וא"צ לומר בפ"נ ובפ"נ (וכן כתבו התוס' שם ד"ה ר"י אומר דלדידיה א"צ לומר בפ"נ בגט שבא מנסין שבים הגדול), א"כ הדרה קושיא לדוכתא למה לא ציין רבי יהודה את זה בדבריו במשנה לומר שהים הגדול בעצמו בצד מערב יש לה דין של אר"י, וביותר קשה על רש"י שהוא מפרש דלר' יהודה שפת הים הוא גבולה של אר"י, ולא היא כדברי ר"י בגמ'.

ועי' בפני יהושע על התוס' שם ח: בד"ה ר"י שהקשה למה לא מציין ר"י את הגבול לצד מערב ותירץ בזה"ל: משום דכיון שגבול מערב לר' יהודה הוי מעבר לים הגדול אם כן ממילא מידע ידעי. ע"כ ולפלא שלא ציין לדברי רש"י במתני' שלכאורה קשה ליישבם כדברעו, אם לא שנדחוק בדברי רש"י 'שהים הגדול גבולה' היינו שגם הים הגדול הוא בגבול אר"י, או שר"ל שגהולה הוא 'מעבר לים הגדול' כמ"ש הפנ"י וצ"ע.

ובין כך ובין כך, כיון שהחכמים פליגי על רבי יהודה בזה, איפה אמר הפנ"י 'שממילא מידע ידעי' הרי צריך להשמיע לנו את דינו על גט הבא מהנסין שבעם הגדול שא"צ לומר בפ"נ, ודלא כחכמים החולקין עליו.

-

שוב ראיתי בתפאר"י על המשנה שהביא הקושיא בשם בנו וז"ל: ומה שהקשה בני המהאו"ג מהו' ברוך יצחק שליט"א מלק' דף ח. דמותחין חוט מטורי אמנון עד נחל מצרים אלמא דאין שפת הים הגבול, יש לומר דודאי אין שפת הים הגבול אבל סוכ"ס אחרי טורי אמנון וקפלוריא (היינו בצד דרום וצפון כמ"ש בגמרא שם) הים הוא גבול אר"י, וכדמוכח מקרא שהבאנו. עכ"ל

ולא הבנתי את דבריו כלל, הרי בגמ' מבואר דלשיטת ר"י אין שפת הים הגדול גבולה של אר"י, והוא דמותח חוט מנחל מצרים עד לאוקיינוס וכן מקפלוריא עד האוקיינוס, הוא לידע אם הנסין שבצדדיהם הם כנגד אר"י והרי הן כאר"י או שהם כלפי חוץ, ומאי האי דאמר ששם 'הים הגדול הוא גבול אר"י'? ומאי שייטיה דטורי אמנון לכאן שלא נזכר בדברי ר"י כלל אלא בשיטת חכמים עיי"ש

חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 38 אורחים