מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עובדא הוה קמיה דר' יוחנן בכנישתא דמעון

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

עובדא הוה קמיה דר' יוחנן בכנישתא דמעון

הודעהעל ידי חיימקה » ב' יוני 18, 2018 3:12 pm

חולין צז.

עובדא הוה קמיה דר' יוחנן בכנישתא דמעון, בגדי שצלאו בחלבו, ואתו ושיילוה לרבי יוחנן.

לכאורה המעשה לא היה בבית הכנסת - שהרי אין שוחטים בו [מבי"ט ומובא במג"א סי' קנא] ונראה כ"ש שלא מבשלים בו.
אלא ר"י ישב אז בבית הכנסת [וכן כתבו בשוטנשטיין] ובאו לשואלו.
א"כ מהו הלשון - "עובדא הוה קמיה"?
ועוד מהו כפל הלשון - "עובדה הוה קמיה" - "ואתו ושיילוה" - אם המעשה היה לפניו מה באו לשאול אותו?

י. אברהם
הודעות: 2768
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: עובדא הוה קמיה דר' יוחנן בכנישתא דמעון

הודעהעל ידי י. אברהם » ב' יוני 18, 2018 3:39 pm

דקדוקי סופרים
לכידה.PNG
לכידה.PNG (4.95 KiB) נצפה 3002 פעמים

חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: עובדא הוה קמיה דר' יוחנן בכנישתא דמעון

הודעהעל ידי חיימקה » ב' יוני 18, 2018 9:54 pm

ייש"כ, נפלא.

א"כ יוצא שהמעשה היה בביהכנ"ס - איך צלו בו?

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: עובדא הוה קמיה דר' יוחנן בכנישתא דמעון

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יוני 18, 2018 9:57 pm

חיימקה כתב:ייש"כ, נפלא.

א"כ יוצא שהמעשה היה בביהכנ"ס - איך צלו בו?


אני הקטן הבנתי שהצליה היתה בחוץ, ושאלו אותו שם (דהיינו שהעובדא היא מכלול המקרה)

חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: עובדא הוה קמיה דר' יוחנן בכנישתא דמעון

הודעהעל ידי חיימקה » ב' יוני 18, 2018 10:26 pm

כך מסתבר - אבל זה לא כתוב בלשון.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: עובדא הוה קמיה דר' יוחנן בכנישתא דמעון

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' יוני 18, 2018 11:10 pm

כנישתא אינו דוקא בית כנסת אלא גם שם לקיבוץ בני"א וכמו 'כנישתא חדא'

חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: עובדא הוה קמיה דר' יוחנן בכנישתא דמעון

הודעהעל ידי חיימקה » ג' יוני 19, 2018 1:24 am

שייף נפיק כתב:כנישתא אינו דוקא בית כנסת אלא גם שם לקיבוץ בני"א וכמו 'כנישתא חדא'


אמת - אבל כנישתא דמעון - זה בית הכנסת שם.

בחיפוש בב"א נמצא שבג' מקומות בש"ס מוזכר מעשה עם ר"י בכנישתא דמעון.

שבת קלט.
עובדא הוה בבי כנישתא דמעון ביום טוב הסמוך לשבת, ולא ידענא אי מלפניה אי מלאחריה, ואתו לקמיה דרבי יוחנן.

יבמות סד:
עובדא הוה קמיה דר' יוחנן בכנישתא דמעון ביוה"כ שחל להיות בשבת, ומלה ראשונה ומת, שניה ומת, שלישית - באה לפניו, אמר לה: לכי ומולי.

בבא קמא צט:
עובדא הוה קמיה דרבי יוחנן בכנישתא דמעון, ואמר ליה: זיל אייתי ראיה דממחית לתרנגולים ואפטרך!

בכל אלו אין קושיא על הלשון.

שבענו מטובך
הודעות: 1001
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: עובדא הוה קמיה דר' יוחנן בכנישתא דמעון

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ג' יוני 19, 2018 5:22 am

כתבו התוספות במגילה כח ע"א:
והא דאמר בריש ערבי פסחים (פסחים קא ע"א) דאורחין אכלו ושתו בבי כנישתא, רוצה לומר בחדר הסמוכה לבית הכנסת.

שבענו מטובך
הודעות: 1001
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: עובדא הוה קמיה דר' יוחנן בכנישתא דמעון

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ג' יוני 19, 2018 5:36 am

בבראשית רבה ריש פרשה פ:
יוסי מעונאה תרגם בכנישתהון דמעונא.

כאן משמע שהכוונה לבית הכנסת ממש של בני מעון.

אותה אבקש
הודעות: 491
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: עובדא הוה קמיה דר' יוחנן בכנישתא דמעון

הודעהעל ידי אותה אבקש » ה' יוני 21, 2018 4:20 pm

בברכה המשולשת כתב:
חיימקה כתב:ייש"כ, נפלא.

א"כ יוצא שהמעשה היה בביהכנ"ס - איך צלו בו?


אני הקטן הבנתי שהצליה היתה בחוץ, ושאלו אותו שם (דהיינו שהעובדא היא מכלול המקרה)

לכאורה כן, וכך הלשון בש"ס בכ"מ 'עובדא הוה בי מדרשא' כאשר מיירי בדינים שונים שבודאי לא קרו בבית המדרש [עיי' יבמות סה: ועוד הרבה].


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 43 אורחים