הערות והארות בפ׳ כל הבשר

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 3160
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

הערות והארות בפ׳ כל הבשר

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' אוגוסט 15, 2018 9:37 pm

חולין קג: במתני׳ כל הבשר אסור לבשל בחלב חוץ מבשר דגים וחגבים ואסור להעלות עם הגבינה על השלחן חוץ מבשר דגים וחגבים

ועיין רש״ש ותפארת יעקב שהעירו מדוע פתח בחלב וסיים בגבינה.
ואני חשבתי לתרץ דמתניתין דיבר בהווה ודרך לבשל בחלב ולאכול עם גבינה ולא לאכול עם חלב. (כמדומני שבזמן הגמרא עיקר משקה שהיו שותים היה או מים או יין ושכר)
האם אפשר לפרש כן?

שמואל דוד
הודעות: 3160
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות והארות בפ׳ כל הבשר

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' אוגוסט 16, 2018 9:20 pm

קד.

מתני' הנודר מן הבשר מותר בבשר דגים וחגבים
פירש"י הנודר מן הבשר - כל הנודר אין דעתו אלא אחר לשון בני אדם שהוא קורא שם הדבר כך ואשמועינן מתני' דכל מין בשר אדם קורהו בשר חוץ מבשר דגים וחגבים

גמ' הא עוף אסור מדאורייתא כמאן דלא כרבי עקיבא דאי רבי עקיבא האמר חיה ועוף אינו מן התורה אימא סיפא הנודר מן הבשר מותר בבשר דגים וחגבים הא עוף אסור

פירש"י מותר בבשר דגים - שאין קורהו בשר
הא עוף אסור - דבנדרים אחר לשון בני אדם אנו צריכין להלך ואשמועינן מתני' דדרך לקרותו בשר

יש להעיר קצת מדוע לא כתב "חגבים" בד"ה
ועוד צ"ע בכוונתו, ומדוע חוזר ומפרש מש"כ במתני'.

אהרן תאומים
הודעות: 53
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: קנדה
שם מלא: אהרן תאומים
יצירת קשר:

Re: הערות והארות בפ׳ כל הבשר

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' אוגוסט 16, 2018 10:08 pm

במשנה כתוב "בשר" דגים וחגבים ולא כתוב מותר בדגים וחגבים, וזה מה שרש"י כותב שאין "קורהו בשר" כי אומרים דגים וחגבים ואין אומרים בשר דגים ובוודאי אין אומרים בשר חגבים, ולגבי חיה עוף אומרים "בשר" עוף, "בשר" חיה

שמואל דוד
הודעות: 3160
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות והארות בפ׳ כל הבשר

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' אוגוסט 16, 2018 10:23 pm

הבנתי.. אבל כבר ביאר כן במשנה ומדוע צריך לחזור ולפרש?

אהרן תאומים
הודעות: 53
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: קנדה
שם מלא: אהרן תאומים
יצירת קשר:

Re: הערות והארות בפ׳ כל הבשר

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' אוגוסט 16, 2018 10:31 pm

בגלל הדייק הא עוף אסור

שמואל דוד
הודעות: 3160
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות והארות בפ׳ כל הבשר

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' אוגוסט 17, 2018 10:46 pm

חולין קד:
אבל הכא אי שרית ליה לאסוקי עוף וגבינה אתי לאסוקי בשר וגבינה ומיכל בשר בחלב דאורייתא מתקיף לה רב ששת סוף סוף צונן בצונן הוא אמר אביי גזירה שמא יעלה באילפס רותח סוף סוף כלי שני הוא וכלי שני אינו מבשל אלא גזירה שמא יעלה באילפס ראשון:


רמב"ם פרק ט מאכלות אסורות הלכה כ
אסור להעלות העוף עם הגבינה על השלחן שהוא אוכל עליו גזירה משום הרגל עבירה שמא יאכל זה עם זה אע"פ שהעוף בחלב אסור מדברי סופרים.

לחם משנה
ק''ק דבפ' כל הבשר (דף ק"ד:) אמרו אבל הכא אי שרית ליה לאסוקי עוף וגבינה אתי לאסוקי בשר וגבינה ומיכל בשר בחלב דאורייתא ופירש''י אבל הכא אע''ג דלא איבעי לן למיגזר העלאתו אטו אכילתו איכא למיגזר העלאתו אטו העלאה ואכילת בשר בהמה דכי מסיק להו היינו אכילה דאתי למיכלינהו בהדי הדדי ע''כ, משמע דאין לגזור העלאה דעוף אטו אכילתו אלא אטו העלאה ואכילה דבהמה, "ודוחק לומר דמ''ש רבינו שמא יאכל זה עם זה קאי אאכילת בשר בהמה בגבינה ורבינו לא חש לפרש אלא סוף הגזירה דלשון זה עם זה משמע דקאי אעוף וגבינה שהזכיר."

וחשבתי לומר שבאמת לשון הרמב"ם מדויק כה"דוחק לומר" שכתב הלחם משנה.
דהנה יש לעיין מדוע כתב הרמב"ם "אע"פ 'שהעוף בחלב' אסור מדברי סופרים" הול"ל אע"פ שאסור מדברי סופרים כיון דקאי על העוף. ומזה מדוייק ש"זה עם זה" קאי על בשר בהמה ולכן כתב הרמב"ם "שהעוף בחלב" ודו"ק.

מה דעת חכמי הפורום בזה?

שמואל דוד
הודעות: 3160
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות והארות בפ׳ כל הבשר

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' אוגוסט 19, 2018 7:25 am

קד:
רש"י ד"ה כל האומר דבר בשם אומרו - והתנא שכח ולא הזכיר שמו בתחילה וחזר והזכיר שמו

יש להעיר, מהיכ"ת שהתנא שכח שמו. אפשר שבכוונה לא הזכיר שמו בתחילה וחזר והזכיר שמו כדי לאשמועינן דצריך לומר דבר בשם אומרו. וצ"ע.

שמואל דוד
הודעות: 3160
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות והארות בפ׳ כל הבשר

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אוגוסט 20, 2018 6:36 am

עיין עין אליהו מגילה טו ודפח"ח
עין אליהו.PDF
(158.41 KiB) הורד 29 פעמים

שמואל דוד
הודעות: 3160
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות והארות בפ׳ כל הבשר

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אוגוסט 20, 2018 6:37 am

שמואל דוד כתב:חולין קג: במתני׳ כל הבשר אסור לבשל בחלב חוץ מבשר דגים וחגבים ואסור להעלות עם הגבינה על השלחן חוץ מבשר דגים וחגבים

ועיין רש״ש ותפארת יעקב שהעירו מדוע פתח בחלב וסיים בגבינה.
ואני חשבתי לתרץ דמתניתין דיבר בהווה ודרך לבשל בחלב ולאכול עם גבינה ולא לאכול עם חלב. (כמדומני שבזמן הגמרא עיקר משקה שהיו שותים היה או מים או יין ושכר)
האם אפשר לפרש כן?

ילקוט יוסף.PDF
(165.91 KiB) הורד 30 פעמים

שמואל דוד
הודעות: 3160
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות והארות בפ׳ כל הבשר

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' אוגוסט 21, 2018 9:11 pm

.
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ה' אוגוסט 23, 2018 9:08 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 3160
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות והארות בפ׳ כל הבשר

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' אוגוסט 23, 2018 9:05 pm

קד:
תנא אגרא חמוה דרבי אבא עוף וגבינה נאכלין באפיקורן הוא תני לה והוא אמר לה בלא נטילת ידים ובלא קינוח הפה
ועיין רש"י ד"ה בלא קינוח הפה - שאם אכל זה ובקש לאכול זה אין צריך ליטול ידיו ולקנח אבל בבשר בהמה בעי קינוח כדלקמן שלא יהא נדבק כלום מן הראשון בחניכיו

ויש להעיר מדוע לא כתב רש"י "נטילת ידים" בדיבור המתחיל. וחשבתי לומר שרש"י גרס בגמרא קינוח הפה ואח"כ נטילת ידים (וכן משמע ממש"כ "בלא קינוח הפה"
ולא כתב "ובלא קינוח" כו') אבל מהמשך לשונו משמע שגרס נטילה ואח"כ קינוח. וצ"ע בזה.
וע"ע לשון הריטב"א כשמעתיק רש"י.

שמואל דוד
הודעות: 3160
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות והארות בפ׳ כל הבשר

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ספטמבר 13, 2018 8:37 pm

קז:

רש״י ד״ה דמחיין רבאי.

צ״ע בכוונתו, ומה הוסיף על לשון הגמרא.

אהרן תאומים
הודעות: 53
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: קנדה
שם מלא: אהרן תאומים
יצירת קשר:

Re: הערות והארות בפ׳ כל הבשר

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' ספטמבר 14, 2018 1:42 am

שמואל דוד כתב:קז:

רש״י ד״ה דמחיין רבאי.

צ״ע בכוונתו, ומה הוסיף על לשון הגמרא.

גירסת הגמרא אצלנו (הסבר ותרגום בסוגריים)
דאבוה דשמואל אשכחיה לשמואל דקא בכי (אביו של שמואל מצא את שמואל בנו בוכה) אמר ליה אמאי קא בכית (שאל אותו מדוע אתה בוכה) דמחיין רבאי (הרבי שלי הכה אותי) אמאי(ומדוע) דאמר לי קא ספית לבראי ולא משית ידיה (שאמר לי שהאכלתי את בנו ולא נטלתי ידים קודם)ע"כ לפי הנוסח לא ברור מי לא נטל ידים ורש"י מסביר זאת ויתכן גם שלרש"י לא היה את הגירסא "ידיה" אלא "ולא משית" ואכן הגירסא ידיה לא ברורה שלכאורה צ"ל ידיך
(עוד אפשר שלרש"י גם לא גרס שוב אמאי אלא דמחיין רבאי דקספית וכו' כמו שנראה מרש"י

שמואל דוד
הודעות: 3160
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות והארות בפ׳ כל הבשר

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' ספטמבר 14, 2018 2:18 am

אהרן תאומים כתב:
שמואל דוד כתב:קז:

רש״י ד״ה דמחיין רבאי.

צ״ע בכוונתו, ומה הוסיף על לשון הגמרא.

גירסת הגמרא אצלנו (הסבר ותרגום בסוגריים)
דאבוה דשמואל אשכחיה לשמואל דקא בכי (אביו של שמואל מצא את שמואל בנו בוכה) אמר ליה אמאי קא בכית (שאל אותו מדוע אתה בוכה) דמחיין רבאי (הרבי שלי הכה אותי) אמאי(ומדוע) דאמר לי קא ספית לבראי ולא משית ידיה (שאמר לי שהאכלתי את בנו ולא נטלתי ידים קודם)ע"כ לפי הנוסח לא ברור מי לא נטל ידים ורש"י מסביר זאת ויתכן גם שלרש"י לא היה את הגירסא "ידיה" אלא "ולא משית" ואכן הגירסא ידיה לא ברורה שלכאורה צ"ל ידיך
(עוד אפשר שלרש"י גם לא גרס שוב אמאי אלא דמחיין רבאי דקספית וכו' כמו שנראה מרש"י

לא הבנתי דבריך

אהרן תאומים
הודעות: 53
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: קנדה
שם מלא: אהרן תאומים
יצירת קשר:

Re: הערות והארות בפ׳ כל הבשר

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' ספטמבר 14, 2018 3:40 am

שמואל דוד כתב:
אהרן תאומים כתב:
שמואל דוד כתב:קז:

רש״י ד״ה דמחיין רבאי.

צ״ע בכוונתו, ומה הוסיף על לשון הגמרא.

גירסת הגמרא אצלנו (הסבר ותרגום בסוגריים)
דאבוה דשמואל אשכחיה לשמואל דקא בכי (אביו של שמואל מצא את שמואל בנו בוכה) אמר ליה אמאי קא בכית (שאל אותו מדוע אתה בוכה) דמחיין רבאי (הרבי שלי הכה אותי) אמאי(ומדוע) דאמר לי קא ספית לבראי ולא משית ידיה (שאמר לי שהאכלתי את בנו ולא נטלתי ידים קודם)ע"כ לפי הנוסח לא ברור מי לא נטל ידים ורש"י מסביר זאת ויתכן גם שלרש"י לא היה את הגירסא "ידיה" אלא "ולא משית" ואכן הגירסא ידיה לא ברורה שלכאורה צ"ל ידיך
(עוד אפשר שלרש"י גם לא גרס שוב אמאי אלא דמחיין רבאי דקספית וכו' כמו שנראה מרש"י

לא הבנתי דבריך

רש"י מפרש מי לא נטל ידים "האכלת את בני ולא רחצת ידים תחלה"
הגירסא בגמרא משית ידיה
רש"י גם לכאורה מוריד את המילה "אמאי" השני

שמואל דוד
הודעות: 3160
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות והארות בפ׳ כל הבשר

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' ספטמבר 14, 2018 4:10 am

רש״י ד״ה דמחיין רבאי. עכ״ל.


חזור אל “בית התלמוד”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים