מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדוע לשון הרע קוטל את מי שנאמר עליו

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
ההוא דאמר
הודעות: 1532
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

מדוע לשון הרע קוטל את מי שנאמר עליו

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ש' ספטמבר 08, 2018 9:52 pm

בגמ' ערכין [טו, ב] "במערבא אמרי לשון תליתאי קטיל תליתאי הורג למספרו ולמקבלו ולאומרו".
מבואר במפרשים, כי אחד הנהרגים הוא מי שמספרים עליו לשון הרע.
ונשאלתי על ידי אחד מידידי ת"ח חשוב, מדוע נהרג מי שמספרים עליו לשון הרע, מה פשעו ומה חטאתו, בכך שבחרו לדבר עליו לשון הרע, שאף הוא יהרג.
נא לצטט מקורות.

כוח"ט.

ההוא דאמר
הודעות: 1532
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מדוע לשון הרע קוטל את מי שנאמר עליו

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ש' ספטמבר 08, 2018 10:47 pm

כעת ראיתי שמציינים את דברי רש"י [על הרי"ף בעין יעקב], שמפרש כי זהו משום שמקבל הלשון הרע הורג את מי שנאמר עליו.
מצו"ב.
ממתין לתשובות נוספות.
קבצים מצורפים
עין יעקב - ערכין טו.PDF
(412.36 KiB) הורד 253 פעמים

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: מדוע לשון הרע קוטל את מי שנאמר עליו

הודעהעל ידי איתן » א' ספטמבר 09, 2018 12:37 am

כמו במעשה נוב עיר הכהנים.

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: מדוע לשון הרע קוטל את מי שנאמר עליו

הודעהעל ידי פלתי » א' ספטמבר 09, 2018 7:42 am

ההוא דאמר כתב:בגמ' ערכין [טו, ב] "במערבא אמרי לשון תליתאי קטיל תליתאי הורג למספרו ולמקבלו ולאומרו".
מבואר במפרשים, כי אחד הנהרגים הוא מי שמספרים עליו לשון הרע.
ונשאלתי על ידי אחד מידידי ת"ח חשוב, מדוע נהרג מי שמספרים עליו לשון הרע, מה פשעו ומה חטאתו, בכך שבחרו לדבר עליו לשון הרע, שאף הוא יהרג.

ומדוע נהרג מי שרצחוהו נפש? וכי מה חטאתו בכך שבחרו לרצחו?

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מדוע לשון הרע קוטל את מי שנאמר עליו

הודעהעל ידי דרומי » א' ספטמבר 09, 2018 10:27 am

דן בזה בלקוטי שיחות חלק ה עמ' 44-45.

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: מדוע לשון הרע קוטל את מי שנאמר עליו

הודעהעל ידי איתן » א' ספטמבר 09, 2018 2:54 pm

תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת פאה פרק א הלכה א
ולמה הוא קורא אותו שלישי שהוא הורג שלשה האומרו והמקבלו וזה שנאמר עליו ובימי שאול נהרגו ארבעה דואג שאמרו שאול שקיבלו אחימלך ואבנר אבנר למה נהרג ריב"ל ור"ש בן לקיש ורבנן ריב"ל אמר על שעשה דמן של נערים שחוק שנאמר [שמואל ב ב יד] יקומו נא הנערים וישחקו לפנינו ויאמר אבנר יקומו ור"ש בן לקיש אמר על שהקדים שמו לשמו של דוד הה"ד [שם ג יב] וישלח אבנר מלאכים אל דוד תחתיו לאמר למי ארץ כתב מן אבנר לדוד ורבנן אמרו על שלא הניח לשאול להתפייס מן דוד הה"ד [שמואל א כד יב] ואבי ראה גם ראה את כנף מעילך בידי א"ל מה את בעי מן הדין גלגולי בסירה הוערת וכיון שבאו למעגל א"ל הלא תענה אבנר [דף ה עמוד א] גבי כנף אמרת בסירה הוערת חנית וצפחת בסירה הוערו וי"א ע"י שהיתה ספיקה בידו למחות בנוב עיר הכהנים ולא מיחה.

בריה נמוכה
הודעות: 488
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: מדוע לשון הרע קוטל את מי שנאמר עליו

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ה' נובמבר 04, 2021 2:31 pm

מקור המאמר הוא ממעשה שהיה
ויקרא רבה (וילנא) פרשת אמור פרשה כו
ולמה קורא שלישי שהוא הורג שלשה האומרו והמקבלו והנאמר עליו, עובדא הוה בגבר דהות ליה כלה בישא והות צמידה אמרה לישן ביש והוה מפייס יתה תרין זימנין ביומא חד ברמשא וחד בצפרא אמר לה אנא בעי מינך דלא תימרין לישן ביש מה עבדת אזלת ואמרת לבעלה הדין אבוך בעי לשמשא יתי ואי לית את מהימנת לי עול אתית לרמשא ואת משכח יתיה יתיב ומפייס לי אזל ורצד עלוי וחמא יתיה קאים גחון וסייח יתה אמר כבר מילא קושטן מה עבד מחא לאבוי וקטליה אובילין יתיה לדינא ואתחייב קטולין ולההיא אנתתא דאמר על אבוי לשון הרע ואיתחייבא קטולין ואשתכח לישנא קטיל תלתיהון


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 35 אורחים