עמוד 1 מתוך 1

מדוע לשון הרע קוטל את מי שנאמר עליו

פורסם: ש' ספטמבר 08, 2018 9:52 pm
על ידי ההוא דאמר
בגמ' ערכין [טו, ב] "במערבא אמרי לשון תליתאי קטיל תליתאי הורג למספרו ולמקבלו ולאומרו".
מבואר במפרשים, כי אחד הנהרגים הוא מי שמספרים עליו לשון הרע.
ונשאלתי על ידי אחד מידידי ת"ח חשוב, מדוע נהרג מי שמספרים עליו לשון הרע, מה פשעו ומה חטאתו, בכך שבחרו לדבר עליו לשון הרע, שאף הוא יהרג.
נא לצטט מקורות.

כוח"ט.

Re: מדוע לשון הרע קוטל את מי שנאמר עליו

פורסם: ש' ספטמבר 08, 2018 10:47 pm
על ידי ההוא דאמר
כעת ראיתי שמציינים את דברי רש"י [על הרי"ף בעין יעקב], שמפרש כי זהו משום שמקבל הלשון הרע הורג את מי שנאמר עליו.
מצו"ב.
ממתין לתשובות נוספות.

Re: מדוע לשון הרע קוטל את מי שנאמר עליו

פורסם: א' ספטמבר 09, 2018 12:37 am
על ידי איתן
כמו במעשה נוב עיר הכהנים.

Re: מדוע לשון הרע קוטל את מי שנאמר עליו

פורסם: א' ספטמבר 09, 2018 7:42 am
על ידי פלתי
ההוא דאמר כתב:בגמ' ערכין [טו, ב] "במערבא אמרי לשון תליתאי קטיל תליתאי הורג למספרו ולמקבלו ולאומרו".
מבואר במפרשים, כי אחד הנהרגים הוא מי שמספרים עליו לשון הרע.
ונשאלתי על ידי אחד מידידי ת"ח חשוב, מדוע נהרג מי שמספרים עליו לשון הרע, מה פשעו ומה חטאתו, בכך שבחרו לדבר עליו לשון הרע, שאף הוא יהרג.

ומדוע נהרג מי שרצחוהו נפש? וכי מה חטאתו בכך שבחרו לרצחו?

Re: מדוע לשון הרע קוטל את מי שנאמר עליו

פורסם: א' ספטמבר 09, 2018 10:27 am
על ידי דרומי
דן בזה בלקוטי שיחות חלק ה עמ' 44-45.

Re: מדוע לשון הרע קוטל את מי שנאמר עליו

פורסם: א' ספטמבר 09, 2018 2:54 pm
על ידי איתן
תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת פאה פרק א הלכה א
ולמה הוא קורא אותו שלישי שהוא הורג שלשה האומרו והמקבלו וזה שנאמר עליו ובימי שאול נהרגו ארבעה דואג שאמרו שאול שקיבלו אחימלך ואבנר אבנר למה נהרג ריב"ל ור"ש בן לקיש ורבנן ריב"ל אמר על שעשה דמן של נערים שחוק שנאמר [שמואל ב ב יד] יקומו נא הנערים וישחקו לפנינו ויאמר אבנר יקומו ור"ש בן לקיש אמר על שהקדים שמו לשמו של דוד הה"ד [שם ג יב] וישלח אבנר מלאכים אל דוד תחתיו לאמר למי ארץ כתב מן אבנר לדוד ורבנן אמרו על שלא הניח לשאול להתפייס מן דוד הה"ד [שמואל א כד יב] ואבי ראה גם ראה את כנף מעילך בידי א"ל מה את בעי מן הדין גלגולי בסירה הוערת וכיון שבאו למעגל א"ל הלא תענה אבנר [דף ה עמוד א] גבי כנף אמרת בסירה הוערת חנית וצפחת בסירה הוערו וי"א ע"י שהיתה ספיקה בידו למחות בנוב עיר הכהנים ולא מיחה.

Re: מדוע לשון הרע קוטל את מי שנאמר עליו

פורסם: ה' נובמבר 04, 2021 2:31 pm
על ידי בריה נמוכה
מקור המאמר הוא ממעשה שהיה
ויקרא רבה (וילנא) פרשת אמור פרשה כו
ולמה קורא שלישי שהוא הורג שלשה האומרו והמקבלו והנאמר עליו, עובדא הוה בגבר דהות ליה כלה בישא והות צמידה אמרה לישן ביש והוה מפייס יתה תרין זימנין ביומא חד ברמשא וחד בצפרא אמר לה אנא בעי מינך דלא תימרין לישן ביש מה עבדת אזלת ואמרת לבעלה הדין אבוך בעי לשמשא יתי ואי לית את מהימנת לי עול אתית לרמשא ואת משכח יתיה יתיב ומפייס לי אזל ורצד עלוי וחמא יתיה קאים גחון וסייח יתה אמר כבר מילא קושטן מה עבד מחא לאבוי וקטליה אובילין יתיה לדינא ואתחייב קטולין ולההיא אנתתא דאמר על אבוי לשון הרע ואיתחייבא קטולין ואשתכח לישנא קטיל תלתיהון