עמוד 1 מתוך 1

מתעסק בראיית השדים - ביאור דברי רבינו חננאל חגיגה ד'

פורסם: ה' ספטמבר 20, 2018 7:43 pm
על ידי שבענו מטובך
בחגיגה ד ע"ב: "כי הא דרב ביבי בר אביי הוה שכיח גביה מלאך המות".
וכתב רבינו חננאל שם: "ולא עוד אלא רב ביבי בן אביי היה מתעסק בראיית השדים [ברכות ו ע"א], לפיכך יש לומר כדרך הזה ראה ואין סומכין עליו".
נא לבאר לי את התיבות המודגשות. מה פירוש "כדרך הזה ראה", ומה "ואין סומכין עליו"?

השווה תשובות הגאונים, הרכבי, סי' רמה: "ורב ביבי בר אביי שאמר את המעשה הזה, יחיד הוא. וחס ושלום שמתכוין לשקר, אלא שלמאד היה מעמיק לדבר עם המלאכים ושוקד לראות את השדים, וממה שהעמיק בדברים הללו נסתכן, ודומה שנפגע, ואלתר באעו רבנן עליה רחמי ונח נפשיה, וכדמפרש במתניתין דמאימתי קורין. ושמא דברי חכמה ורמז אמר למלאך המות כך, או שמא כך היה הדבר".

Re: מתעסק בראיית השדים - ביאור דברי רבינו חננאל

פורסם: ה' ספטמבר 20, 2018 8:16 pm
על ידי יבנה
כנראה ר"ל שיצא מדעתו וא"א לסמוך על דבריו, וכדמצינו ג"כ בבן עזאי.
כדרך הזה, ר"ל כאופן האמור בברכות, ואין סומכין עליו לומר שדבריו נכונים.

Re: מתעסק בראיית השדים - ביאור דברי רבינו חננאל

פורסם: א' ספטמבר 23, 2018 5:57 am
על ידי שבענו מטובך
ייש"כ.
מדבריך אני מבין שרבינו חננאל התכוון למהלך המובא בתשובות הגאונים הנ"ל. אבל נמצא שהעיקר חסר בדברי רבינו חננאל.

Re: מתעסק בראיית השדים - ביאור דברי רבינו חננאל חגיגה ד'

פורסם: ד' ספטמבר 26, 2018 2:58 pm
על ידי הגהמ
נראה דר"ל ואין סומכין על מעשה זה שאירע בחלום או מתוך התעסקות לראות שדים לומר שבאמת יש נספה בלא משפט, אלא נקטינן דאין מיתה בלא חטא. ומכאן סעד נוסף למה שקבע הרמב"ם במו"נ דאין מיתה בלא חטא היפך מסקנת הגמ' בשבת.

(ועל ההתאמה שבין דברי ר"ח לתשובות הגאונים ראה מש"כ הר"ר מרגליות ב'מלחמות השם' לרבנו אברהם בן הרמב"ם שבמהדורתו עמ' צד הערה 57).

Re: מתעסק בראיית השדים - ביאור דברי רבינו חננאל חגיגה ד'

פורסם: ד' ספטמבר 26, 2018 6:49 pm
על ידי שבענו מטובך
נפלא עד מאוד, ר' הגהמ.