גיטין עט: מלכות שאינה הוגנת - למה קרי ליה הכי?

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4343
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

גיטין עט: מלכות שאינה הוגנת - למה קרי ליה הכי?

הודעהעל ידי מיללער » ג' אוקטובר 09, 2018 5:23 am

במתני' גיטין פרק הזורק (עט:) כתב לשום מלכות שאינה הוגנת לשום מלכות מדי וכו' תצא מזה ומזה. ואמרי' עלה בגמ' (פ.) מאי מלכות שאינה הוגנת מלכות הרומיים ואמאי קרי לה מחכות שאינה הוגנת משום דאין להם לא כתב ולא לשון (משלהם, אלא משל אומה אחרת - רש"י).

ובתוס' על המשנה ד"ה כתב לשם מלכות, הביאו בשם רבינו אלחנן "דלהכי קרי לה שאינה הוגנת לאשמעינן דאע"פ שאין לה לא כתב ולא לשון אעפ"כ מתקנאין בה". עכ"ל

ודבריהם צריכים ביאור, לכאורה מי מתקנא במי, ומה הוסיף רבינו אלחנן כאן. ואף המהרש"ל והמהרש"א הרגישו חסרון כאן בדברי התוס', המהרש"ל כתב: נ"ב, פירוש דלהכי היה צריך התנא לקרות אותו במשנה כך ודו"ק. סתם ולא פירש, מה כוונתו בזה?

והמהרש"א כתב: ר"ל, דלהכי קרי ליה הכי גבי גט טפי בהאי לישנא מבכל דוכתא לאשמעינן דאע"פ וכו' וק"ל. וגם דבריו מחוסרין הבנה, ואולי כוונתו שבגט הא דתיקנו מלכות בגיטין אמרי' בגמ' שזה משום שלום מלכות, ופירש"י שיהא לנו שלום מלכות, והווא אמינא שאם אחד בבבל כתב לשום מלכות רומי לא יהא בזה פסול שהרי מלכותם בלא"ה אינה הוגנת ובוודאי אין המלכות כאן מתקנא בה (ואולי גם זה כוונת המהרש"ל) קמ"ל דאעפ"כ מתקנאין בה. אבל עדיין צ"ע וכי מיגרע גרעי אם היה התנא נוקט בלשונו כתב לשם מלכות רומי בפירוש?

לענין
הודעות: 1266
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: גיטין עט: מלכות שאינה הוגנת - למה קרי ליה הכי?

הודעהעל ידי לענין » ג' אוקטובר 09, 2018 8:28 pm

אמרי בינה - מהר''ש גארמיזאן
א.PNG
א.PNG (490.56 KiB) נצפה 357 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4343
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: גיטין עט: מלכות שאינה הוגנת - למה קרי ליה הכי?

הודעהעל ידי מיללער » ד' אוקטובר 10, 2018 4:10 am

לענין כתב:אמרי בינה - מהר''ש גארמיזאן
א.PNG

תודה רבה

ובעצם היינו יכולין לתרץ דברי התוס' ורבינו אלחנן עפ"י הגמ' פ. דעביד צריכותא, למה נקטה המשנה מלכות מדי ומלכות יון וכו' וקאמר משום דהו"ה מלכות שאינה הוגנת משום דמליכא (פירש"י: עכשיו היא מולכת לפיכך יתקנא בה המלך של מלכות זו ויקפיד עמנו) אבל מלכות יון מדי ויון מאי דהוה הוה (פירש"י: כבר עברו ואבדה קנאתם שאין מתקנא בהן וכו').

נמצא דהעדיפות של מלכות רומי על מלכות יון הוא משום דמליכא עכשיו, ואם כן קשה למה נקט דוקא מלכות רומי הרי יכלה המשנה לנקוט מלכות אחרת, אלא החידוש בזה הוא גם כן לאשמעינן שאע"פ שאין להם כתב ולשון מתקנאין בה - ולזה כתבו התוס' דלהכי קרי ליה הכי, משום דזה הוא עיקר החידוש כאן ודו"ק.


חזור אל “בית התלמוד”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים