נונא סמא לעיניים, מלשון סם או מלשון סומא?

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שברי לוחות
הודעות: 1573
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

נונא סמא לעיניים, מלשון סם או מלשון סומא?

הודעהעל ידי שברי לוחות » ו' אוקטובר 12, 2018 8:00 am

במהרש"א נדרים נ"ד ע"ב: נון סמך עין נון סמא לעינים כו'. ועד"ז יש לפרש מ"ש זכרנו את הדגה גו' ועתה נפשנו יבשה אין כל בלתי אל המן עינינו ר"ל דאין לנו דבר שמועיל לנו המן לגבי דגים רק לענין תועלת העינים שהדגים מסמין את העינים ולא כן המן:
צ"ע שהוא לכאורה היפך משמעות הגמרא שהדגים הוא רפואה לעיניים, ואולי כוונתו לתחילת אוכלא, אבל לשונו שהדגים מסמין את העינים, נראה שפירש 'סמא' מלשון סומא, וצ"ב

בקרו טלה
הודעות: 2314
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: נונא סמא לעיניים, מלשון סם או מלשון סומא?

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' אוקטובר 12, 2018 8:13 am

שברי לוחות כתב: ואולי כוונתו לתחילת אוכלא

זכית לכוין לדברי הלב אריה על התורה [תל"ד]
פרשת בהעלותך
או יש לבאר ביאור הפסוק זכרנו את הדגה וגו' ועתה נפשינו יבישה אין כל בלתי אל המן עינינו, רק בהקדים דברי רז"ל בפרק ז' דנדרים בפרק הנודר מן הירק דף נ"ד אביי אמר, כגון דכייבין ליה עייניה דדגים קשין לעינים, אי הכי אכיל דגים, דהא אמר שמואל, נו"ן סמ"ך עי"ן, נונא סמא לעיניה, ההוא סוף אוכלא. ופירש רש"י ז"ל בסוף אוכלא, בסוף החולי שכבר עבר זמן מרובה שחשש בעיניו, דהתם סם טוב לכאב עינים, והא דקא תני דגים קשים לעינים, בתחילת אוכלא, כשהתחיל לחשוש בעינו ובשעת הנדר היה תחילת אוכלא עכ"ל. ועל זה כתב בחדושי אגדות (מהרש"א) זכרנו את הדגה וגו' ועתה נפשינו יבישה אין כל בלתי אל המן עינינ"ו, ר"ל דאין לנו דבר שמועיל לנו המן לגבי דגים, רק לענין תועלת העינים, שהדגים מסמים את העינים ולא כן המן עכ"ל.

שברי לוחות
הודעות: 1573
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: נונא סמא לעיניים, מלשון סם או מלשון סומא?

הודעהעל ידי שברי לוחות » ו' אוקטובר 12, 2018 8:48 am

הוא רק מצטט את הגמרא ואת המהרש"א
אך כנראה כוונתך שלא היה צריך לצטט את כל הגמרא רק כדי ליישב את המהרש"א
והנה גם הלב אריה עצמו שם ביאר בדרך זה שהדגים מסמים את העיניים, וצ"ב

אותה אבקש
הודעות: 315
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: נונא סמא לעיניים, מלשון סם או מלשון סומא?

הודעהעל ידי אותה אבקש » ב' אוקטובר 15, 2018 8:04 pm

מפירושי רבנן קמאי ודאי משמע שהמכוון מלשון סם.
וצ"ת.


חזור אל “בית התלמוד”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים