מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סוטה יא./זבחים קטז - נשבע הקב"ה שאינו מביא מבול לעולם

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמר
הודעות: 754
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

סוטה יא./זבחים קטז - נשבע הקב"ה שאינו מביא מבול לעולם

הודעהעל ידי שמר » א' אוקטובר 14, 2018 12:34 pm

מהו המקור שלא יהיה עוד מבול

סוטה יא.

א"ר חמא ברבי חנינא באו ונחכם למושיען של ישראל במה נדונם נדונם באש כתיב כי הנה ה' באש יבא וכתיב כי באש ה' נשפט וגו' בחרב כתיב [ובחרבו את כל בשר] אלא בואו ונדונם במים שכבר נשבע הקדוש ברוך הוא שאינו מביא מבול לעולם שנאמר כי מי נח זאת לי וגו'

אולם בזבחים קטז

ר"א המודעי אומר מתן תורה שמע [ובא] שכשניתנה תורה לישראל היה קולו הולך מסוף העולם ועד סופו וכל [מלכי] עובדי כוכבים אחזתן רעדה בהיכליהן ואמרו שירה שנאמר ובהיכלו כולו אומר כבוד נתקבצו כולם אצל בלעם הרשע ואמרו לו מה קול ההמון אשר שמענו שמא מבול בא לעולם (אמר להם) ה' למבול ישב [אמר להם] וישב ה' מלך לעולם כבר נשבע הקב"ה שאינו מביא מבול לעולם

מדוע לא הביאה הגמרא בסוטה את הפסוק שמובא בזבחים ה' למבול ישב וגו' כראיה שלא ידונם במים.

וכן בהיפוך יש להקשות מדוע לא הביאה הגמרא בזבחים את הפסוק כי מי נח זאת לי וגו', יתירה מזו הרי כשבאו מלכי עכו"ם לבלעם בשאלה שמא מבול בא לעולם הבין בלעם שכוונתן למבול של מים ולא של אש (עי"ש) ויותר נכון להביא פסוק המדבר על מבול של מים כי מי נח ולא פסוק כללי יותר ה' למבול ישב.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מהו המקור שלא יהיה עוד מבול

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' אוקטובר 14, 2018 12:47 pm

הביאור פשוט. המקור העיקרי שהקב"ה נשבע הוא ודאי מהפסוק המפורש 'אשר נשבעתי מעבור מי נח'.

הגמרא בזבחים קטז. מביאה מקור לכך שזה היה הדו שיח בין בלעם לאומות העולם, ולא לעצם העניין האם הקב"ה נשבע או לא, ולזה יש מקור כמובן רק מהפסוק ה' למבול ישב וכו'.

שמר
הודעות: 754
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: מהו המקור שלא יהיה עוד מבול

הודעהעל ידי שמר » א' אוקטובר 14, 2018 12:52 pm

לשון הגמרא בזבחים "כבר נשבע ה' שלא יביא מבול"

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מהו המקור שלא יהיה עוד מבול

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' אוקטובר 14, 2018 12:53 pm

נו, ומה אתה רוצה לומר בזה? הרי ברור שהקב"ה נשבע מיד לאחר המבול (ונרמז בכפילות הפסוקים כמו שכתב רש"י בפרשת נח), אלא שהדבר מוזכר (במקום הכי מפורש) בישעיה.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 40 אורחים