מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יבמות קו. - בגלל שיש לו הורים ימות?!!!

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
טוב וחסד
הודעות: 307
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 9:30 am

יבמות קו. - בגלל שיש לו הורים ימות?!!!

הודעהעל ידי טוב וחסד » ב' אוקטובר 29, 2018 9:49 am

גמרא פלאית וקשה כברזל!! ביבמות (דף קו, ע"א) שם מסופר סיפור מרטיט: "אמר ליה [אביי לרב פפא]: אבוך היכא? א"ל: במתא, אימך היכא? א"ל: במתא - יהיב בהו עיניה ושכיבן". רש"י שם: "אבוך היכא - כלומר כמדומה אני שיש לך אב ואם סמוכין לך לספק צרכיך לפיכך קא מחדדן שמעתיך.
ושכבו - אבוה ואימיה".
נערך לאחרונה על ידי טוב וחסד ב א' מרץ 17, 2019 11:17 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: יבמות קו. - יהיב בהו עיניה ושכיבן

הודעהעל ידי כדכד » ב' אוקטובר 29, 2018 11:43 am

אין לי תשובה לשאלה עצמה.
אבל הכותרת צריכה עיון. אביי נתן עיניו בזה שהוריומ של ר"פ מספקים את צרכיו ולכן יכול לשאול שאלות מחודדות ובזה גרם להם למות. אין לכך כל קשר להיותו של אביי יתום

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: יבמות קו. - יהיב בהו עיניה ושכיבן

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ב' אוקטובר 29, 2018 12:24 pm

לפו"ר י"ל, שהרי אביי היה יתום כידוע, ועל כן כאשר רב פפא אמר דבר הלכה כדבעי, אמר לו שניכר שיש לו אב ואם שיספקו צרכיו, ויהיב ביה עיניה, הכוונה, שהסתכל עליו, והיה בהסתכלות זו עין רעה כדי להזיק.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: יבמות קו. - יהיב בהו עיניה ושכיבן

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ב' אוקטובר 29, 2018 12:54 pm

בש"ס מתיבתא הובא בשם היעב"ץ כעי"ז.
אבל אני לא מוצא את היעב"ץ!

טוב וחסד
הודעות: 307
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 9:30 am

Re: יבמות קו. - יהיב בהו עיניה ושכיבן

הודעהעל ידי טוב וחסד » ב' אוקטובר 29, 2018 7:14 pm

נשמח באם תוכל להביא תצלום מכך

חבר פורום אוצר החכמה
הודעות: 1240
הצטרף: א' ינואר 15, 2017 9:05 pm

Re: יבמות קו. - יהיב בהו עיניה ושכיבן

הודעהעל ידי חבר פורום אוצר החכמה » ב' אוקטובר 29, 2018 7:31 pm

חידושי יעב"ץ נדפסו בש"ס וגשל

יעבץ 1.PNG
יעבץ 1.PNG (11.28 KiB) נצפה 3543 פעמים

יעבץ 2.PNG
יעבץ 2.PNG (5.81 KiB) נצפה 3543 פעמים


מש"כ בעיני אביו צ"ל אביי

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: יבמות קו. - יהיב בהו עיניה ושכיבן

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' נובמבר 20, 2018 9:32 pm

ראיתי מובא ע"פ דברי הגמ' הנ"ל אחד הטעמים שמי שהוריו בחיים יצא מבית הכנסת בעת הזכרת נשמות.

[לכאורה י"ל, שאצל אנשים כערכנו, מגושמים, התחושות הרוחניות כמו התפעלות ועין הרע פועלות פחות, כי עושות פחות רושם, הן ביחס לעצמנו [המחשבות רצוא ושוב] והן במשקלם הרוחני].

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: יבמות קו. - יהיב בהו עיניה ושכיבן

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ד' נובמבר 21, 2018 3:00 am

מצאנו בכמה מקומות בגמ', על עניין זה שרבנן! נתנו עיניהם.
עי' חגיגה ה: ב"ב יד.

טוב וחסד
הודעות: 307
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 9:30 am

ב"ק קיז. - מה חטאו של רב כהנא ששפתו שסועה - בגלל זה ימות?!

הודעהעל ידי טוב וחסד » ג' פברואר 26, 2019 1:22 pm

רב כהנא הקשה קושיות על רבי יוחנן, וזה לא מצא להן מענה. הסתכל רבי יוחנן ברב כהנא וסבר שהוא מחייך חיוך ניצחון, חלשה דעתו ומיד מת רב כהנא. למחרת אמרו חכמים לרבי יוחנן שרב כהנא לא חייך, אלא זהו מראה פניו.
מה אשר אשם רב כהנא שחלשה דעתו של רבי יוחנן, הוא לא עשה כלום, כך הם תווי פניו - בגלל זה ימות?

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ב"ק קיז. - מה חטאו של רב כהנא ששפתו שסועה - בגלל זה ימות?!

הודעהעל ידי עקביה » ג' פברואר 26, 2019 1:42 pm

טוב וחסד כתב:רב כהנא הקשה קושיות על רבי יוחנן, וזה לא מצא להן מענה. הסתכל רבי יוחנן ברב כהנא וסבר שהוא מחייך חיוך ניצחון, חלשה דעתו ומיד מת רב כהנא. למחרת אמרו חכמים לרבי יוחנן שרב כהנא לא חייך, אלא זהו מראה פניו.
מה אשר אשם רב כהנא שחלשה דעתו של רבי יוחנן, הוא לא עשה כלום, כך הם תווי פניו - בגלל זה ימות?

זו אחת הראיות שמביא ר' חיים שמואלביץ לכך שבין אדם לחברו זה אש. כלומר אש שורפת גם אם מי שנכנס אליה עשה את זה לגמרי שלא באשמתו.

לענ"ד ראיה זו צ"ע, שכן אפשר בהחלט להבין שחלישות דעתו של ר"י היא כמו חרב שפגעה בר"כ. גם לפי הבנה זו אין לכך קשר לאשמה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: יבמות קו. - יהיב בהו עיניה ושכיבן

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' פברואר 26, 2019 2:52 pm

כמו שכתב עקביה גם אני לא מבין את השאלה ומעולם לא תפסתי את דברי ר' חיים שמואלביץ.

את השאלה איני מבין כי הרי וודאי הקב"ה אין עוול במעשיו ורב כהנא שכיב כי כך נגזר דינו מחמת דברים אחרים או שהגיע זמנו (מחלוקת ר"ע ורבנן) ואולי כאן היה איזה חוסר זהירות מצדו שגם הוסיף ואולי לא. כמו בכל עניין כזה. ובדבר הזה זה באמת דומה למי שעלה בסולם ונשבר שהמשל הקדמוני מבאר כמובא ברש"י שהנהרג נהרג מנפילת הסולם אבל כך היה ראוי להיות.

ואת דברי הגרח"ש איני מבין כלל. אם הוא מתכוון לומר שקפידתו של כל אדם היא פועלת (אולי אבל מה הראיה לזה לא כל אחד הוא ר' יוחנן). אבל אם האמירה היא שהאדם נענש שלא כדין איך זה יכול להיות? זה היפך השכל והיפך מה שאנחנו רגילים לחשוב באמונתינו שהאי עלמא והטבע שלו הוא עלמא דשיקרא והסיבות המסובבות בו הם רק מה שנראה לעין אבל הסיבות האמיתיות לדברים הם גזירות הקב"ה וכולם אמת וצדק.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 104 אורחים