מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כתובות סב: - כי מטא למיכתב כתובה נח נפשה דרביתא

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
טוב וחסד
הודעות: 307
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 9:30 am

כתובות סב: - כי מטא למיכתב כתובה נח נפשה דרביתא

הודעהעל ידי טוב וחסד » א' נובמבר 04, 2018 10:25 am

בכתובות (דף סב, ע"ב) מסופר סיפור מרטיט: "רבי איעסק ליה לבריה בי רבי חייא, כי מטא למיכתב כתובה נח נפשה דרביתא. אמר רבי: ח"ו פסולא איכא? יתיבו ועיינו במשפחות, רבי אתי משפטיה בן אביטל, ורבי חייא אתי משמעי אחי דוד".
ומכאן השאלה מה אשמה בתו של רבי חייא בשידוך הזה למה היא הוצרכה למות?! מה אשם רבי חייא שלא נולדו נכדים קדושים בגלל זה? הרי הזיווג משמים, לא?!

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: כתובות סב: - כי מטא למיכתב כתובה נח נפשה דרביתא

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' נובמבר 04, 2018 4:01 pm

לענ"ד יש כאן קושיא רק לפי פירוש רש"י שכתב: "וזהו הפסול, שרבי היה מבית דוד, ולא היתה בת הבאה משמעי הוגנת לבנו, שלא היתה בת מלכים".
אבל מהר"ל ומהרש"א פירשו את דברי הגמרא באופן אחר: רבי העלה את האפשרות שמא יש איזה פסול, לכן בדקו את יחוסם ומצאו שאין בהם פסול, ואגב כך נתברר להם שרבי היה מזרע שפטיה בן אביטל, ור' חייא משמעה אחי דוד. לפי פירוש זה, לא הגיעו למסקנא מדוע מתה העלמה.
שני הפירושים, פירושו של רש"י ושל מהר"ל ומהרש"א, נמצאים בפירוש הריב"ן לכתובות, שכתב: "דרבי בא מזרע המלוכה, משום הכי שכיבא, שהיו מקפידין שלא להדבק אלא בזרע המלוכה. כן לשון מורי ז"ל הזקן". ושוב כתב: "יתיבו ועיינו, ולא אשכחו מידי, דתרווייהו מיחסי טובא" (פירוש הריב"ן נקרא בשיטה מקובצת בשם 'רש"י מהדורא קמא').

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: כתובות סב: - כי מטא למיכתב כתובה נח נפשה דרביתא

הודעהעל ידי תוכן » א' נובמבר 04, 2018 9:19 pm

זיווג אינו מן השמים, אלא נתון לבחירת האדם, וכמו שכתב הרמב"ם, וכמו שמבואר בסוגיין של שמא יקדמנו אחר.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: כתובות סב: - כי מטא למיכתב כתובה נח נפשה דרביתא

הודעהעל ידי אהרן תאומים » א' נובמבר 04, 2018 9:39 pm

מאמר שכתבתי ע"פ רש"י בסוטה ב ע"א , ומקבל חיזוק בדברי רש"י אלו' והוספתים למאמר בעקבות פורום זה
קבצים מצורפים
סוטה ב.docx
(42.48 KiB) הורד 275 פעמים
נערך לאחרונה על ידי אהרן תאומים ב ב' נובמבר 05, 2018 12:37 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

טוב וחסד
הודעות: 307
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 9:30 am

Re: כתובות סב: - כי מטא למיכתב כתובה נח נפשה דרביתא

הודעהעל ידי טוב וחסד » א' נובמבר 04, 2018 10:39 pm

אהרן תאומים כתב:מאמר שכתבתי ע"פ רש"י בסוטה ב ע"א , ומקבל חיזוק בדברי רש"י אלו

מתוק מדבש

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: כתובות סב: - כי מטא למיכתב כתובה נח נפשה דרביתא

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' נובמבר 04, 2018 10:43 pm

תוכן כתב:זיווג אינו מן השמים, אלא נתון לבחירת האדם, וכמו שכתב הרמב"ם, וכמו שמבואר בסוגיין של שמא יקדמנו אחר.



בסוגיה במו"ק כתוב הפוך. אפשר אולי לבאר ולתרץ.

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: כתובות סב: - כי מטא למיכתב כתובה נח נפשה דרביתא

הודעהעל ידי החושב » א' נובמבר 04, 2018 11:26 pm

לגבי השאלה 'מה היא אשמה', זו שאלה שנשאלת במקומות רבים, שרואים שכל מיני עניינים סגוליים גורמים לסכנה. וכמו עניינים רבים בצוואתו של ר"י החסיד.
ואולי יש לומר שדבר זה מעורר מידת הדין, וכאשר מידת הדין הקשה מתעוררת מעטים הם שיכולים לעמוד בה, 'כי לא יצדק לפניך כל חי'.

לגבי השאלה שהרי זיווג מן השמים. ומה תגיד לגבי ישראל שנשא ממזרת. על מה מענישים אותו, הרי זיווג מן השמים.
וכבר הזכירו את דברי הרמב"ם בעניין זה. וגם אם לא כדברי הרמב"ם (שהוא מקצין מאוד בזה), כנראה שיש כמה וכמה הסתייגויות לכלל הזה ש'זיווג מן השמים'.
.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 36 אורחים