מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יראים: סחיטה המותרת 'אך שיהיה לכבוד שבת'

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

יראים: סחיטה המותרת 'אך שיהיה לכבוד שבת'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' נובמבר 13, 2018 8:40 pm

ספר יראים סימן רעד [דפוס ישן - קב]
תולדה דרבנן גזרו חכמים משקין שזבו מפירות שאסורין אותן משקין דתנן בחבית שנשברה [שבת קמ"ג ב'] אין סוחטין את הפירות להוציא מהן משקין ואם יצאו מעצמן אסורים ר' יהודה אומר אם לאוכלין היוצא מהן מותר ואם למשקין היוצא מהן אסור וקיי"ל כרבנן ואמר רב יהודה אמר שמואל מודים חכמים לר' יהודה בשאר פירות כגון תאנים ורמונים וכיוצא בהן דלא ממליך עלייהו למשקין ולא מיבעיא שהיוצא מהן מותר אלא אפילו לסוחטו לכתחילה שרי אך שיהיה לכבוד שבת דתניא [קמ"ד א'] סוחטין בפקיעין בפרישין אבל לא רמונים של בית מנשה בן מנחם היו סוחטין ברמונים ואמר רב נחמן הלכה למעשה כבית מנשה בן מנחם וההיא ברייתא מוקמינן לה אפילו לרבנן וטעמא דמותר דכיון דאין דרכו לסוחטן אוכלין נינהו וכשהוא סוחטו כאוכל דמי ולא הוי דומיא דדש אלא אם כן מוציא משקה מתוך אוכל אבל הכא הנסחט והנשאר תרווייהו אוכלים נינהו


ילמדונו החכמים פשר דבר.

ספרים וועלט
הודעות: 1219
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: יראים: סחיטה המותרת 'אך שיהיה לכבוד שבת'

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ג' נובמבר 13, 2018 11:55 pm

נוטר הכרמים כתב:ספר יראים סימן רעד [דפוס ישן - קב]
תולדה דרבנן גזרו חכמים משקין שזבו מפירות שאסורין אותן משקין דתנן בחבית שנשברה [שבת קמ"ג ב'] אין סוחטין את הפירות להוציא מהן משקין ואם יצאו מעצמן אסורים ר' יהודה אומר אם לאוכלין היוצא מהן מותר ואם למשקין היוצא מהן אסור וקיי"ל כרבנן ואמר רב יהודה אמר שמואל מודים חכמים לר' יהודה בשאר פירות כגון תאנים ורמונים וכיוצא בהן דלא ממליך עלייהו למשקין ולא מיבעיא שהיוצא מהן מותר אלא אפילו לסוחטו לכתחילה שרי אך שיהיה לכבוד שבת דתניא [קמ"ד א'] סוחטין בפקיעין בפרישין אבל לא רמונים של בית מנשה בן מנחם היו סוחטין ברמונים ואמר רב נחמן הלכה למעשה כבית מנשה בן מנחם וההיא ברייתא מוקמינן לה אפילו לרבנן וטעמא דמותר דכיון דאין דרכו לסוחטן אוכלין נינהו וכשהוא סוחטו כאוכל דמי ולא הוי דומיא דדש אלא אם כן מוציא משקה מתוך אוכל אבל הכא הנסחט והנשאר תרווייהו אוכלים נינהו


ילמדונו החכמים פשר דבר.

אולי שלצורך חול אסור בכל מקרה?

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: יראים: סחיטה המותרת 'אך שיהיה לכבוד שבת'

הודעהעל ידי לענין » ג' נובמבר 13, 2018 11:56 pm

אולי הכוונה לאלתר ולא להניח.

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: יראים: סחיטה המותרת 'אך שיהיה לכבוד שבת'

הודעהעל ידי כח עליון » ו' נובמבר 16, 2018 12:53 am

לענין כתב:אולי הכוונה לאלתר ולא להניח.

לאלתר כדי שלא יהא מכין למוצ"ש (כי מכל מקום הוא כמוליד משקה, אלא שאינו חשוב להיות מלאכה)

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: יראים: סחיטה המותרת 'אך שיהיה לכבוד שבת'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' נובמבר 20, 2018 9:26 pm

לפי פשוטו נראים דברים האומרים כי המכוון הוא מצד איסור הכנה, ואף שהלשון אינו מחוור כל צרכו.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 118 אורחים