מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 3688
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' דצמבר 25, 2018 7:44 am

י. אברהם כתב:
שמואל דוד כתב:כו:
רש״י ד״ה לשמעתא - כלומר טעמא דהא ״מתניתין״ בעא מיניה מרב אשי. לכאורה קשה דאין זה משנה. ואולי צ״ל ״שמעתתא״ וצריך לעיין בזה.

בדפוס וינציא מתני', דהיינו מתניתא, (ובעוז והדר תקנו מתני').
וכיוצא בזה בהרבה מקומות ברש"י

יישר כח.

עץ תמר
הודעות: 106
הצטרף: א' דצמבר 23, 2018 1:07 am
שם מלא: יחיאל

תרי רובי בחד מנא ליכא

הודעהעל ידי עץ תמר » ג' דצמבר 25, 2018 9:22 pm

כח:
תרי רובי בחד מנא ליכא.
משא"כ בשחיטה ,וכתב החת"ס בחידושיו "לא אוכל להסביר ,עד יבא מורה ויורני".
מה קושייתו לכאורה?

ההוא דאמר
הודעות: 1192
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ג' דצמבר 25, 2018 11:00 pm

כז, א
מדוע יש דין לשחוט את כל הסימן בעוף - ולא סגי ברובו ככולו
השוחט דיעבד אין לכתחילה לא. ובגמ' מוקי לה בתירוץ הראשון בשוחט סימן אחד בעוף.
וברש"י ד"ה [אאחד בעוף]. משום הרחקה לעבירה דלמא אתי למיעבד רובא דחד.
וצריך עיון, דהלא כיון דקיי"ל בכל דוכתא דרובו ככולו, אם כן מה לי בכך שישחוט רק רוב סימן אחד בעוף, כיון דכל מה שמעכב הוא סימן אחד, וכאשר שחט את רובו הרי הוא כשחיטת כולו, וצ"ע.

שמואל דוד
הודעות: 3688
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' דצמבר 26, 2018 12:53 am

כח.

תוספות ד״ה ועל רוב אחד בעוף - י״מ דדריש בגימטריא כו׳

וקשה שהרי אין זה גימטריא רק נוטריקון וצ״ע בזה.

שייף נפיק
הודעות: 1561
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' דצמבר 26, 2018 10:21 am

ד ב
''מושל מקשיב על דבר שקר כל משרתיו רשעים''
צ"ב והאיכא עובדיה? וצ"ל דיש יוצא מן הכלל, וידןע הכלל שכל מקום שכתוב 'כל' הכוונה לרוב אא"כ נאמר כל כולו.
ועיין.

ביקורת תהיה
הודעות: 652
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' דצמבר 26, 2018 10:38 am

שמואל דוד כתב:תוספות ד״ה ועל רוב אחד בעוף - י״מ דדריש בגימטריא כו׳.
וקשה שהרי אין זה גימטריא רק נוטריקון וצ״ע בזה.

ברייתא בפרק הישן: אָמְרוּ עָלָיו עַל רַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי, שֶׁלֹּא הִנִּיחַ מִקְרָא וּמִשְׁנָה, גְּמָרָא, הֲלָכוֹת וְאַגָּדוֹת, דִּקְדּוּקֵי תּוֹרָה וְדִקְדּוּקֵי סוֹפְרִים, קַלִּים וַחֲמוּרִים וּגְזֵרוֹת שָׁווֹת, תְּקוּפוֹת וְגִימַטְרִיָּאוֹת, שִׂיחַת מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת וְשִׂיחַת שֵׁדִים וְשִׂיחַת דְּקָלִים, מִשְׁלוֹת כּוֹבְסִין, מִשְׁלוֹת שׁוּעָלִים, דָּבָר גָּדוֹל וְדָבָר קָטָן.

רש"י: וְגִימַטְרִיָּאוֹת - דְּבָרִים הַלְּמֵדִין בִּלְשׁוֹן גִּימַטְרִיָּא, כְּגוֹן 'שֵׁשַׁךְ' – 'בָּבֶל' בְּאַ"ת בַּ"שׁ; 'כַּשְׂדִּים' - 'לֵב קָמָי' בְּאַ"ת בַּ"שׁ; 'סָהֲדָה' - 'מָנוֹן' בְּאַ"ט בַּ"ח. וְכֵן לְפִי מִנְיַן הָאוֹתִיּוֹת, כְּגוֹן סְתַם נְזִירוּת שְׁלשִׁים יוֹם מִ'קָּדוֹשׁ יִהְיֶה', 'יִהְיֶה' בְּגִימַטְרִיָּא שְׁלשִׁים הָווּ:

שמואל דוד
הודעות: 3688
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' דצמבר 26, 2018 3:13 pm

שייף נפיק כתב:ד ב
''מושל מקשיב על דבר שקר כל משרתיו רשעים''
צ"ב והאיכא עובדיה? וצ"ל דיש יוצא מן הכלל, וידןע הכלל שכל מקום שכתוב 'כל' הכוונה לרוב אא"כ נאמר כל כולו.
ועיין.

עיין יעב״ץ

שמואל דוד
הודעות: 3688
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' דצמבר 26, 2018 3:14 pm

ביקורת תהיה כתב:
שמואל דוד כתב:תוספות ד״ה ועל רוב אחד בעוף - י״מ דדריש בגימטריא כו׳.
וקשה שהרי אין זה גימטריא רק נוטריקון וצ״ע בזה.

ברייתא בפרק הישן: אָמְרוּ עָלָיו עַל רַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי, שֶׁלֹּא הִנִּיחַ מִקְרָא וּמִשְׁנָה, גְּמָרָא, הֲלָכוֹת וְאַגָּדוֹת, דִּקְדּוּקֵי תּוֹרָה וְדִקְדּוּקֵי סוֹפְרִים, קַלִּים וַחֲמוּרִים וּגְזֵרוֹת שָׁווֹת, תְּקוּפוֹת וְגִימַטְרִיָּאוֹת, שִׂיחַת מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת וְשִׂיחַת שֵׁדִים וְשִׂיחַת דְּקָלִים, מִשְׁלוֹת כּוֹבְסִין, מִשְׁלוֹת שׁוּעָלִים, דָּבָר גָּדוֹל וְדָבָר קָטָן.

רש"י: וְגִימַטְרִיָּאוֹת - דְּבָרִים הַלְּמֵדִין בִּלְשׁוֹן גִּימַטְרִיָּא, כְּגוֹן 'שֵׁשַׁךְ' – 'בָּבֶל' בְּאַ"ת בַּ"שׁ; 'כַּשְׂדִּים' - 'לֵב קָמָי' בְּאַ"ת בַּ"שׁ; 'סָהֲדָה' - 'מָנוֹן' בְּאַ"ט בַּ"ח. וְכֵן לְפִי מִנְיַן הָאוֹתִיּוֹת, כְּגוֹן סְתַם נְזִירוּת שְׁלשִׁים יוֹם מִ'קָּדוֹשׁ יִהְיֶה', 'יִהְיֶה' בְּגִימַטְרִיָּא שְׁלשִׁים הָווּ:

יישר כח. וע״ע ברכת פרץ.
8E1C078C-BED9-49CA-8BF7-38F67B8243AF.jpeg
8E1C078C-BED9-49CA-8BF7-38F67B8243AF.jpeg (100.42 KiB) נצפה 705 פעמים

וע״ע שו״ת בית נפתלי סימן לט
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ה' דצמבר 27, 2018 4:52 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ביקורת תהיה
הודעות: 652
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' דצמבר 27, 2018 11:51 am

כז, ב
תוספות ד"ה ועוד שאלו:
פֵּרוּשׁ, קוּנְטְרֵיקוֹן הַהֶגְמוֹן אֶת רַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי, וְלֹא כְּמוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ בַּקֻּנְטְרֵס 'אֶת רַבָּן גַּמְלִיאֵל'. וּבְכָל דּוּכְתֵי דְּאִיכָּא 'וְעוֹד שְׁאֵלוֹ' עֲלֵהּ קָאֵי, וְאַף עַל גַּב דְּלָא מַיְתֵי הָתָם.

יש להעיר:
א. גם בתוספות בפרק אע"פ (נח ע"א ד"ה קוביוסטוס) מוחלף השם: רבן גמליאל חלף ריב"ז. ושמא הוא אשגרה מלשון המשנה דכל הצלמים: שָׁאַל פְּרוֹקְלוֹס בֶּן פְּלוֹסְפוֹס אֶת רַבָּן גַּמְלִיאֵל בְּעַכּוֹ, שֶׁהָיָה רוֹחֵץ בַּמֶּרְחָץ שֶׁל אַפְרוֹדִיטֵי.
ב. אם השאלה על אודות בריאת העופות אינו מובאת בבכורות, מדוע זה אומר רש"י 'שְׁאֵלוֹ קוּנְטְרֵיקוֹן הַהֶגְמוֹן אֶת רַבָּן גַּמְלִיאֵל שְׁאֵלוֹת הַרְבֵּה, וְהֵן בִּבְכוֹרוֹת', והלוא שם מובאות שתי שאלות בלבד, וכי שתים יִקָּרֵא הרבה?
ושמא יש ספרים ששאלה זו כתובה בהם ביחד עם שתי השאלות האחרות.
העיון בילקוט שמעוני (פקודי אות ח) מעלה הרהור כזה, שכן מביא שם את שלוש השאלות כרוכות יחד: שָׁאַל קוּנְטְרֵיקָס הֶגְמוֹן אֶת רַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי, בְּגִבּוּי הַכֶּסֶף וכו'; וְעוֹד שְׁאֵלוֹ, בִּפְרָטָן שֶׁל לְוִיִּם וכו'; וְעוֹד שְׁאֵלוֹ, כָּתוּב אֶחָד אוֹמֵר יִשְׁרְצוּ הַמַּיִם וכו'.

ההוא דאמר
הודעות: 1192
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ה' דצמבר 27, 2018 2:22 pm

ההוא דאמר כתב:כז, א
מדוע יש דין לשחוט את כל הסימן בעוף - ולא סגי ברובו ככולו
השוחט דיעבד אין לכתחילה לא. ובגמ' מוקי לה בתירוץ הראשון בשוחט סימן אחד בעוף.
וברש"י ד"ה [אאחד בעוף]. משום הרחקה לעבירה דלמא אתי למיעבד רובא דחד.
וצריך עיון, דהלא כיון דקיי"ל בכל דוכתא דרובו ככולו, אם כן מה לי בכך שישחוט רק רוב סימן אחד בעוף, כיון דכל מה שמעכב הוא סימן אחד, וכאשר שחט את רובו הרי הוא כשחיטת כולו, וצ"ע.

ושמעתי לבאר כעת, על פי דברי הגמ' [דכ"ט] שיש דין בשחיטה דבענין רוב הניכר, ואם כן להכי לא סגי ברובו ככולו גרידא.

ההוא דאמר
הודעות: 1192
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ה' דצמבר 27, 2018 2:23 pm

כט, ב ל, א
מדוע לא יאסר לשחוט ב' זבחים כאחד - מדין אין עושין מצוות חבילות
דתנינא תזבח שלא יהו שנים שוחטין זבח אחד תזבחהו שלא יהא אחד שוחט שני זבחים ואמר רב כהנא תזבחהו כתיב וכו', אבל חכמים אומרים ב' שוחטים זבח אחד.
יש לעיין, בטעמא דרבנן, מדוע התירו לשחוט ב' זבחים כאחד, ומאי שנא מהדין של אין משקין ב' סוטות כאחד [סוטה ח, א] משום הכלל הנודע של 'אין עושין מצוות חבילות חבילות'. ואם כן מדוע מתירים רבנן לשחוט ב' זבחים כאחד. וצ"ע.

שמואל דוד
הודעות: 3688
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' דצמבר 27, 2018 9:13 pm

ביקורת תהיה כתב:ב. אם השאלה על אודות בריאת העופות אינו מובאת בבכורות, מדוע זה אומר רש"י 'שְׁאֵלוֹ קוּנְטְרֵיקוֹן הַהֶגְמוֹן אֶת רַבָּן גַּמְלִיאֵל שְׁאֵלוֹת הַרְבֵּה, וְהֵן בִּבְכוֹרוֹת', והלוא שם מובאות שתי שאלות בלבד, וכי שתים יִקָּרֵא הרבה?

מצינו לשון הרבה גם על שתים

שמואל דוד
הודעות: 3688
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' דצמבר 28, 2018 12:10 am

כט.

הא לא קשיא איידי דסליק מבהמה כו׳

עיין רש״י שבועות כג: ד״ה הא לא קשיא - כלומר אם קושיא אחרת אין כאן זו יש לה תירוץ. וכן כל דוכתא דאיכא הא לא קשיא יש קושיא גדולה מזו.

צ״ע בזה.

שמואל דוד
הודעות: 3688
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' דצמבר 30, 2018 9:51 am

כט:

רש״י ד״ה מתחלה ועד סופה - באחת עבודותיה בין באמצע ובין בתחלה ובין בסוף

לכאורה הול״ל בין בתחילה בין באמצע ובין בסוף וצ״ע

אהרן תאומים
הודעות: 157
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: קנדה
שם מלא: אהרן תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי אהרן תאומים » א' דצמבר 30, 2018 3:42 pm

תוספת הפשט וחידושו במה שלא מוזכר בגמרא וזה אמצע כי הלשון מתחילה ועד סוף משמע בלא הפסק כל הזמן, וע"כ מוסיף רש"י את החידוש אמצע תחילה כי הוא לא היה בתחילה ואינה בסופה, ואחריו מי שהיה בתחילה ואחריו מי שהיה בסוף שיותר סברה שנטמא מפני שהיה בסוף כשהאפר מוכן

שמואל דוד
הודעות: 3688
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' דצמבר 30, 2018 4:36 pm

יישר כח. גם אני חשבתי כך. אולם הלשון ק״ק.

שמואל דוד
הודעות: 3688
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' דצמבר 30, 2018 9:26 pm

לא:

השחיז את הסכין ועף כו׳

קשה לי מדוע קתני מתניתין שהשחיז את הסכין, הול״ל שהיה עף כו׳ ומה איכפת לן מה היתה סיבת העייפות וצ״ע.

שמואל דוד
הודעות: 3688
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' דצמבר 30, 2018 10:03 pm

ל:

866C35A9-D252-4763-A105-8BAB53C3C7C5.jpeg
866C35A9-D252-4763-A105-8BAB53C3C7C5.jpeg (19.43 KiB) נצפה 607 פעמים

-מנחת יהודה-
לכאורה מהמשך הגמרא מבואר שאי אפשר לפרש כן וצ״ע בזה.

שמואל דוד
הודעות: 3688
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' ינואר 01, 2019 12:05 am

לב.

לא הוה בדיחנא בחביבי דאישייליה כו׳
ועיין רש״י דלא היתה דעתו גסה בדודו רבי חייא ולא היה רבי חייא בסבר פנים עמו כו׳

וראיתי בספר נתן פריו שהעיר ממשנה באבות ״לא הביישן לומד ולא הקפדן מלמד״ וצ״ע

שמואל דוד
הודעות: 3688
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' ינואר 01, 2019 4:37 am

לב:

הא תנן אח״כ כו׳
עיין גליון הש״ס שהעיר מיומא מא וע״ש ביומא שהניח בצ״ע.
ובשפת אמת ביומא תירץ שבחולין הוא משנה ואי אפשר לשבש משנה ע״ש
אולם צ״ע שמבואר ברשב״א וכן במהרש״א וב״ח וגהש״ס שקושיית הגמרא בחולין הוא מהברייתא ולא מן המשנה ושצ״ל ״התניא אח״כ״
וצ״ע בזה.

אגב יש לעיין מדוע לא ציין רעק״א ז״ל ביומא מ״א לזבחים מב ומנחות טו שגם שם הקשה הגמרא ״הא תניא אח״כ״

טור תלגא
הודעות: 140
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי טור תלגא » ג' ינואר 01, 2019 8:08 pm

שמואל דוד כתב:לב.

לא הוה בדיחנא בחביבי דאישייליה כו׳
ועיין רש״י דלא היתה דעתו גסה בדודו רבי חייא ולא היה רבי חייא בסבר פנים עמו כו׳

וראיתי בספר נתן פריו שהעיר ממשנה באבות ״לא הביישן לומד ולא הקפדן מלמד״ וצ״ע


הרב דוד כוכב כ' שזה היה בזמן שר' חייא היה בנזיפה ולכן לא היה בסבר פנים עמו.
http://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=13315

שמואל דוד
הודעות: 3688
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' ינואר 01, 2019 8:14 pm

מעניין. יישר כח.

אהרן תאומים
הודעות: 157
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: קנדה
שם מלא: אהרן תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ג' ינואר 01, 2019 8:31 pm

שמואל דוד כתב:לב.

לא הוה בדיחנא בחביבי דאישייליה כו׳
ועיין רש״י דלא היתה דעתו גסה בדודו רבי חייא ולא היה רבי חייא בסבר פנים עמו כו׳

וראיתי בספר נתן פריו שהעיר ממשנה באבות ״לא הביישן לומד ולא הקפדן מלמד״ וצ״ע

ראה מאמרי שימי את, על התייחסות לשאלות שימי ע"י סבו רב והדברים יובנו טוב יותר על הילך הרוח המשפחתי

https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=41809
וכן מאמר זה https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=19198
נערך לאחרונה על ידי אהרן תאומים ב ג' ינואר 01, 2019 8:44 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 3688
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' ינואר 01, 2019 8:40 pm

יישר כח!

אביר הרועים!
הודעות: 54
הצטרף: ג' אוגוסט 08, 2017 8:48 pm

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי אביר הרועים! » ה' ינואר 03, 2019 8:07 pm

שמואל דוד כתב:לא:

השחיז את הסכין ועף כו׳

קשה לי מדוע קתני מתניתין שהשחיז את הסכין, הול״ל שהיה עף כו׳ ומה איכפת לן מה היתה סיבת העייפות וצ״ע.

לענ"ד אלו ב' ציורים נפרדים.

בקרו טלה
הודעות: 2680
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי בקרו טלה » ה' ינואר 03, 2019 8:41 pm

אביר הרועים! כתב: לענ"ד אלו ב' ציורים נפרדים.

עי' ר"י מלוניל הע' 112 ובתורת המאור הע' 68
קבצים מצורפים
ר''י מלוניל.PDF
(168.28 KiB) הורד 21 פעמים
תורת המאור.pdf
(381.43 KiB) הורד 20 פעמים

שמואל דוד
הודעות: 3688
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ינואר 03, 2019 9:33 pm

יישר כח

מרש״י מבואר שהוא ציור אחד. ועיין מלאכת שלמה.
שו״ר שכ״כ המגיה לרי מלוניל שציין הרב בקרו טלה.

שמואל דוד
הודעות: 3688
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ינואר 03, 2019 9:40 pm

בקרו טלה כתב:
אביר הרועים! כתב: לענ"ד אלו ב' ציורים נפרדים.

עי' ר"י מלוניל הע' 112 ובתורת המאור הע' 68

מי זה בעבה״ל?

שמואל דוד
הודעות: 3688
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' ינואר 07, 2019 1:44 am

לט:

רש״י ד״ה רצה לשחק בה - שלא תפציר בו לתת לה גט לפוטרה מיבם אם ימות והפליגה בדברים ואין אלו נעשין שלוחו לגרש דהא לא אמר תנו להכי נקט בריא דאילו מסוכן קיימא לן הלכה כר"ש שזורי דאמר כותבין ונותנין דתנן (גיטין דף סה:) בראשונה היו אומרים היוצא בקולר ואמר כתבו גט לאשתי אע"פ שלא אמר תנו הרי אלו כותבים ונותנים שמפני שהיה בהול על מיתתו לא הספיק לגמור דבריו וחזרו לומר אף המפרש והיוצא בשיירא ר"ש שזורי אומר אף המסוכן ״וא"ר חננאל הלכה כר"ש שזורי״

אשמח למקור לדברי רש״י ז״ל.

בקרו טלה
הודעות: 2680
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' ינואר 07, 2019 5:45 am

שמואל דוד כתב:לט:

רש״י ד״ה רצה לשחק בה -״וא"ר חננאל הלכה כר"ש שזורי״
אשמח למקור לדברי רש״י ז״ל.

עי' מנחות ל ע"ב ולקמן עה ע"ב

שמואל דוד
הודעות: 3688
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' ינואר 07, 2019 7:05 am

יישר כח. אולם לפי זה צ״ל ״חנינא״ ולא ״חננאל״.

שמואל דוד
הודעות: 3688
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' ינואר 07, 2019 10:45 pm

קבלתי תשובה מחכ״א שליט״א

במנחות ל"א וחולין ע"ה אמר כך ר' חיננא/חנינא/חנינה. ויתכן שכך צריך להגיה ברש"י, במקום 'חננאל'. (ומצינו חילוף כזה בין חננאל לחנינא בעין יעקב חגיגה, וע' גם רש"ש ב"ב ל,א ויפה עינים שבת פח,ב).

אהרן תאומים
הודעות: 157
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: קנדה
שם מלא: אהרן תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ד' ינואר 09, 2019 12:28 am

מב :
רש"י ד"ה והאיכא חרותא. דקתני מתניתין (שם) אלו כשרות חרותא בידי שמים ותניא לקמן (דף נה:) בידי אדם טרפה ואיזו היא חרותא כל שצמקה ריאה שלה ונתקשה כחריות של דקל מחמת שהבעיתה אדם בקולו ופעמים שצומקת מקולות וברד והיא בידי שמים והדרא בריא אבל בידי אדם תו לא הדרא בריא:
מכאן יש לדייק ביאור חדש על מכת ברד . ויט משה את-מטהו, על-השמיים, וה' נתן קולות וברד, ותיהלך אש ארצה; וימטר ה' ברד, על-ארץ מצריים.. העתירו, אל-ה', ורב, מהיות קולות אלוקים וברד; ואשלחה אתכם, ולא תוסיפון לעמוד.
ונתחבטו המפרשים מה הם אותם קולות ומה הצורך בהם. והקולות היו יוצרים לחץ וואקום באויר, ובזה יובן מה דאיתא במדרש רבה וַיַּךְ הַבָּרָד בְּכָל אֶרֶץ מִצְרַיִם" ירד הברד והיה עשוי אנבטאות אנבטאות ומסבב את מקניהם ולא היו יכולים לצאת והיה המצרי מביא את המאכלת ושוחטה והעוף יורד עליו מלמעלה ואוכלו שנאמר (תהלים עח מח) ויסגר לברד בעירם ומקניהם לרשפים מהו ומקניהם לרשפים אלו העופות כמה דאת אמר (איוב ה ז) ובני רשף יגביהו עוף,
שהבהמה לא מתה אלא נעשו הריאות שלהם כי חרותה וע"כ מיהר המצרי לשחוט הבהמה, כי עדיין לא מתה, ואולי האנטבאות הם חומות וגדרות שהאויר נשאב מבינהם.
נערך לאחרונה על ידי אהרן תאומים ב ד' ינואר 09, 2019 6:40 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 3688
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' ינואר 09, 2019 12:58 am

מא.

רש״י ד״ה ורב נחמן כו׳ דהא ר׳ יהודה בן בבא פליג כו׳

לכאורה הול״ל ״רב יהודה בן בתירא״ שנזכר קודם בגמרא. ואולי היה כתוב ברש״י ׳ב״ב׳ והסופרים טעו בזה.

ביקורת תהיה
הודעות: 652
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' ינואר 09, 2019 1:59 am

בפרק רבי ישמעאל קודם רבי יהודה בן בבא את רבי יהודה בן בתירא ('וְרַבִּי יְהוּדָה בֶּן בָּבָא וְרַבִּי יְהוּדָה בֶּן בְּתֵירָא מַתִּירִין מִשּׁוּם שְׁנֵי דְבָרִים'), ומן הסתם היתה כן הגירסא לפני רש"י גם כאן. אך באמת דין הקדימה לרבי יהודה בן בתירא, כדתניא בפרק הדר:
מִי שֶׁיֶּשׁ לוֹ חָמֵשׁ נָשִׁים מְקַבְּלוֹת פְּרָס מִבַּעְלֵיהֶן, וַחֲמִשָּׁה עֲבָדִים מְקַבְּלִין פְּרָס מֵרַבֵּיהֶן, רַבִּי יְהוּדָה בֶּן בְּתֵירָה מַתִּיר בְּנָשִׁים וְאוֹסֵר בַּעֲבָדִים, רַבִּי יְהוּדָה בֶּן בָּבָא מַתִּיר בַּעֲבָדִים וְאוֹסֵר בְּנָשִׁים.

אהרן תאומים
הודעות: 157
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: קנדה
שם מלא: אהרן תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ד' ינואר 09, 2019 4:10 am

שמואל דוד כתב:מא.

רש״י ד״ה ורב נחמן כו׳ דהא ר׳ יהודה בן בבא פליג כו׳. לכאורה הול״ל ״רב יהודה בן בתירא״ שנזכר קודם בגמרא. ואולי היה כתוב ברש״י ׳ב״ב׳ והסופרים טעו בזה.

בכתב יד פארמה כתוב בן בבא לא בר"ת
http://web.nli.org.il/sites/NLI/Hebrew/ ... FL17257459

שמואל דוד
הודעות: 3688
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' ינואר 09, 2019 4:32 am

ביקורת תהיה כתב:בפרק רבי ישמעאל קודם רבי יהודה בן בבא את רבי יהודה בן בתירא ('וְרַבִּי יְהוּדָה בֶּן בָּבָא וְרַבִּי יְהוּדָה בֶּן בְּתֵירָא מַתִּירִין מִשּׁוּם שְׁנֵי דְבָרִים'), ומן הסתם היתה כן הגירסא לפני רש"י גם כאן. אך באמת דין הקדימה לרבי יהודה בן בתירא, כדתניא בפרק הדר:
מִי שֶׁיֶּשׁ לוֹ חָמֵשׁ נָשִׁים מְקַבְּלוֹת פְּרָס מִבַּעְלֵיהֶן, וַחֲמִשָּׁה עֲבָדִים מְקַבְּלִין פְּרָס מֵרַבֵּיהֶן, רַבִּי יְהוּדָה בֶּן בְּתֵירָה מַתִּיר בְּנָשִׁים וְאוֹסֵר בַּעֲבָדִים, רַבִּי יְהוּדָה בֶּן בָּבָא מַתִּיר בַּעֲבָדִים וְאוֹסֵר בְּנָשִׁים.

יישר כח גדול! מה הראיה מאותו ברייתא?
אגב, עיין בחידושי הגרז״ס.

שמואל דוד
הודעות: 3688
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' ינואר 09, 2019 4:37 am

אהרן תאומים כתב:בכתב יד פארמה כתוב בן בבא לא בר"ת

יישר כח

אהרן תאומים
הודעות: 157
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: קנדה
שם מלא: אהרן תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ד' ינואר 09, 2019 6:53 am

שמואל דוד כתב:יישר כח. אולם לפי זה צ״ל ״חנינא״ ולא ״חננאל״.

בהחלט נראה שיש כאן שיבוש גרסאות אף שבכ"י פרמא איתא חננאל לא בר"ת וכד'

http://web.nli.org.il/sites/NLI/Hebrew/ ... FL17257535

ביקורת תהיה
הודעות: 652
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת חולין - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' ינואר 09, 2019 9:59 am

שמואל דוד כתב:מה הראיה מאותו ברייתא?
הראיה מכך שדעתו של רבי יהודה בן בתירא מופיעה ראשונה, ולאחריה - דעתו של רבי יהודה בן בבא.


חזור אל “בית התלמוד”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: מיללער ו־ 3 אורחים