מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רחב"ד מתפלל שיפסקו הגשמים

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
משה דוויק

רחב"ד מתפלל שיפסקו הגשמים

הודעהעל ידי משה דוויק » א' ינואר 13, 2019 11:54 pm

בגמ' תענית כ"ד ע"ב ר' חנינא בן דוסא הוה קא אזיל באורחא, אתא מיטרא, אמר לפניו רבונו של עולם כל העולם כולו בנחת וחנינא בצער? פסק מיטרא, כי מטא לביתיה אמר לפניו רבונו של עולם כל העולם כולו בצער וחנינא בנחת? אתא מיטרא.
וצ"ב רבי חנינא שכל כולו היה מסור לכלל ישראל ,וכל העולם כולו ניזון בשביל חנינא בני, יאמר שיפסקו הגשמים בגלל צערו?
נערך לאחרונה על ידי משה דוויק ב ב' ינואר 14, 2019 12:22 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: רחב"ד מתפלל שיפסקו הגשמים

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' ינואר 14, 2019 12:10 am

אדרבה, כיון שכל ישראל ניזונים בזכותו וזכותו מספקת לזה על כן לא חשש, וידוע מה שפרשו חסידים ''בשביל חנינא בני'' שרחב"ד היה לו שביל ודרך להשפיע בזכותו שפע לעולם כולו, ומובן שיכל להחליט את האופן שבו כדאי שיבוא השפע
נערך לאחרונה על ידי שייף נפיק ב ב' ינואר 14, 2019 12:12 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: רחב"ד מתפלל שיפסקו הגשמים

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' ינואר 14, 2019 12:11 am

נועם אלימלך - פרשת חיי שרה
[ואברהם זקן בא בימים כו' נ"ל ע"פ דאיתא בגמרא כל העולם כולו ניזון בשביל חנינא בני כו'. ושמעתי אומרים הפירוש. בשביל רוצה לומר על ידי שרבי חנינא בן דוסא עשה שביל ודרך ופתח הצינורות על ידי זה ניזון כל העולם ויש לומר גם כן לפי דרכינו בענין עבדות הבורא ברוך הוא שאנו רואים כמה צדיקים מסגפים עצמם בסיגופים גדולים כמה שנים ובאים למדרגת חסידות. ויש בני אדם שאינם מסגפים עצמם כל כך ואף על פי כן זוכים לחסידות ושלימות זה גם כן על ידי סיבת הצדיק שסיגף עצמו והסיר המסך המבדיל הגדול החרולים והקוצים והברקנים החיצונים המעכבים את האדם לבוא לדרכי ה' ועושה שביל ודרך בעבודתו יתברך אזי בקל לקרב אל הקדושה ולילך בדרכי ה'. וזהו והחליל מכה לפניהם רוצה לומר על ידי המצוה של הבאת ביכורים. הכו החלל ואויר העולם שהוא מלא חיצונים הכו ובערו אותם על ידי מצוה זאת חלול הוא לשון חלל ואויר. וזהו כל העולם ניזון בשביל חנינא בני דהיינו שעל ידי מעשיו הקדושים כבר נתעורר רחמים ופתח שער הקדושה על ידי שהסיר המסך המבדיל הנ"ל והיה קל לכל אדם לעבוד השם יתברך ברוך הוא. וחנינא בני די לו בקב חרובים רמז די כאדם החומר יש לו די דהיינו כמו רב לי שמחה וחדוה בדבר זה שהיה כח בידו לשבר הקב חרובים המה המקטריגים שמרמז קב חרובים לעולם החרוב. והוא במעשיו הקדושים הפכם לרחמים.]

וזהו מה דאיתא ברבי חנינא בן דוסא שהלך בדרך ואתא מיטרא אמר כל העולם בנחת וחנינא בצער פסק מיטרא * וכשבא לביתו אמר כל העולם בצער וחנינא בנחת אתא מיטרא. ולכאורה וכי לא ניחיה ליה לרבי חנינא שיהיה העולם בנחת שאמר כל העולם בנחת. ולא היה לו לומר רק חנינא בצער כדי שיפסוק המטר שלא יהא לו צער בדרך. ולפי דברינו הנ"ל יבואר היטב דהיינו שדבריו היו בלשון תימה איך אפשר שזה הוא גשמי ברכה וכל העולם בנחת ממטר הזה. הלא חנינא בצער. והכל הוא בשביל הצדיק כנ"ל וראויה הוא שיהיה הנחת מקודם להצדיק. ואחר כך אמר כל העולם בצער וחנינא בנחת רוצה לומר היתכן שיהא אפשר שיהיה העולם בצער מאחר שחנינא בנחת ובידו הכח לשבר המקטריגים והחיצונים ולהפכם לרחמים וההכרח שיהיה עולם בנחת ולא בצער.

עבודת ישראל - ליקוטים
רבי חנינא בן דוסא הוה קאזיל באורחא אתא מיטרא אמר כולי עלמא בנחת וחנינא בצער פסק מיטרא. כי אתא לביתיה אמר כולי עלמא בצער וחנינא בנחת אתא מיטרא (תענית כד ע"ב). והוא תמוה, בשלמא מאי שאמר שנית בביתו ניחא כדרך הצדיקים שדרכם להתפלל עבור כללות ישראל ולמסור נפשם ומאודם ולהצטער בעצמם כשהם רואים נפשם בטובה וכללות ישראל בצער. אבל מה שאמר רבי חנינא בן דוסא בהיותו על הדרך וירדו גשמי ברכה, לכאורה אין זה משנת חסידים לעכב ההשפעה עבור צער עצמו, בפרט רבי חנינא בן דוסא שהיה די לו בקב חרובין ולא הסתכל מימיו על עצמו.

ונראה לבאר על פי דברי הריב"ש ז"ל שאמר פירוש הגמרא (ברכות יז ע"ב) יצאה בת קול ואמרה כל העולם ניזון בשביל חנינא בני וחנינא בני די לו בקב חרובין מערב שבת לערב שבת. דהצדיק הוא כמו שביל וצנור הממשיך נוזלים, כן הוא על ידי מעשיו הקדושין ממשיך השפעות טובות לעולם, וכמו שהצנור אינו נהנה במה שעובר עליו, כן הצדיק אין רצונו וחפצו כי אם להשפיע לכל באי עולם. וזהו הבת קול כל העולם ניזון בשבי"ל, פירוש בצנור שעושה חנינא בני והוא כמו השביל וצנור, שאין חפץ בטובת עצמו ומסתפק במיעוט ודי לו בקב חרובין וכו' ודפח"ח.

ולפי זה ניחא גם מה שיש לדקדק שאמרו אמר חנינא בצער וכן חנינא בנחת, ולא נאמר בלשון תפלה שהתפלל. אכן פירוש הענין, כאשר הלך בדרך וירדו הגשמים ונצטער על ידי ההשפעה, אז הרגיש בעצמו שהגשמים לא היו גשמי נדבה וברכה, שהרי ידע על פי בת קול שהוא השביל והצנור של ההשפעה, ולזה תמה ואמר מה זאת ואיך אפשר שיהיו גשמי ברכה וכולי עלמא בנחת, הלא חנינא בצער ואין בכחי להמשיך שפע לשמחם ולעשות להם נחת, ועל ידי אמירתו ותמיהתו באמת פסק מיטרא, אבל כשבא לביתו ומצא את עצמו בנחת, תמה להיפך כלומר איך כולי עלמא בצער ואני בנחת, וכשהצנור בנחת מדוע לא תרד ההשפעה כדרכה לשמח את הבריות, ולכן אתא מיטרא גשמי ברכה לשמחם:

קבצים מצורפים
מרגליות הש''ס.PDF
(769.98 KiB) הורד 155 פעמים

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: רחב"ד מתפלל שיפסקו הגשמים

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' ינואר 14, 2019 12:16 am

20190114_002833.jpg
20190114_002833.jpg (1.23 MiB) נצפה 1762 פעמים

תהילה ליונה
ואגב כדאי תמיד לציין המסכת והדף שיהיה לתועלת המחפשין

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: רחב"ד מתפלל שיפסקו הגשמים

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' ינואר 14, 2019 9:21 am

שייף נפיק כתב:כדאי תמיד לציין המסכת והדף שיהיה לתועלת המחפשין
וגם מומלץ מאד לעיין בחידושי אגדות למהרש"א בעת לימוד אגדתא.

פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: רחב"ד מתפלל שיפסקו הגשמים

הודעהעל ידי פלוריש » ג' ינואר 15, 2019 1:07 pm

שמעתי פעם שהבעיה בתפילות הולכי דרכים היא שהם מבקשים שלא יירד גשם כדי שלא יהיו בצער, אבל שוכחים כשמגיעים לביתם להתפלל שישובו הגשמים. ואילו רבי חנינא בן דוסא זכר להתפלל שיירד


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים