מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

מסכת בבא קמא - הערות והארות

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4811
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: רש"י בבא קמא קט

הודעהעל ידי מיללער » ו' אוקטובר 04, 2019 11:58 pm

שברי לוחות כתב:מעניין שבעמוד זה יש שלשה דברים יוצאים מן הכלל
כינוי תוארו של הקב"ה "השם" כמה פעמים, מה שלא זכור לי ממקום אחר
אמורא בשם רב אהרן
ומה שרש"י מביא בשם עוקר הרים

במשניות שקלים פרק ו' משנה ו' הבשר לשם והעורות לכהנים.

האם זה גם בדפוסים קדומים כן, ולא הבשר לה'?

י. אברהם
הודעות: 1510
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: מסכת בבא קמא - הערות והארות

הודעהעל ידי י. אברהם » ש' אוקטובר 05, 2019 8:33 pm

כתב יד קאופמן (נמצא באוצר)
כת''י קאופמן.PNG
כת''י קאופמן.PNG (6.51 KiB) נצפה 419 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4811
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מסכת בבא קמא - הערות והארות

הודעהעל ידי מיללער » א' אוקטובר 06, 2019 3:28 am

י. אברהם כתב:כתב יד קאופמן (נמצא באוצר)
כת''י קאופמן.PNG

תודה!

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4811
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: רש"י בבא קמא קט

הודעהעל ידי מיללער » ה' אוקטובר 10, 2019 7:08 am

מיללער כתב:
שברי לוחות כתב:מעניין שבעמוד זה יש שלשה דברים יוצאים מן הכלל
כינוי תוארו של הקב"ה "השם" כמה פעמים, מה שלא זכור לי ממקום אחר

במשניות שקלים פרק ו' משנה ו' הבשר לשם והעורות לכהנים.


מענינא דיומא, המשניות במס' יומא עם ווידוי הכה"ג, אנא השם, אנא בשם וכו'

עושה חדשות
הודעות: 8051
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מסכת בבא קמא - הערות והארות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' נובמבר 05, 2019 1:11 am

תוס' ב"ק יב.
אנא מתניתא ידענא. אע"ג דבכמה דוכתין אשכחן דכמקרקעי דמי לענין אונאה ושבועה אור"י דהכא לא איירי אלא במילי דרבנן ולגבות מיתמי ומלקוחות וסבר שעבודא לאו דאורייתא ולא גבי אלא מדרבנן ולענין פרוזבול וקנין אגב דהוי נמי מדרבנן וקרא דערים מצורות אסמכתא בעלמא היא ולקמן דקאמר להך לישנא דאמר עבדא כמקרקעי דמי למה לי עומדים בתוכה למ"ד נמי כמטלטלי דמי הוה מצי למיפרך דהא לא חשיב כמטלטלי אלא לענין מילי דרבנן אלא דבלאו הכי פריך שפיר והא דבעי למידק בפ' המוכר את הבית (ב"ב סח.) אי עבדא כמטלטלי דמי או כמקרקעי דמי ממתני' דהיו בה עבדים ובהמה כולן מכורין ומייתי לה נמי בפרק מי שמת (שם קנ.) גבי מטלטלין של פלוני לא שייכא הכא כלל דהתם בלשון בני אדם תלינן.


מהו הטעם לחילוק זה, דבמילי דאו' עבדים כקרקעות ובמילי דרבנן ה"ה כמטלטלין?

עפר לרגלם
הודעות: 141
הצטרף: א' ינואר 22, 2017 7:19 am

Re: מסכת בבא קמא - הערות והארות

הודעהעל ידי עפר לרגלם » ב' נובמבר 11, 2019 12:19 am

עושה חדשות כתב:תוס' ב"ק יב.
אנא מתניתא ידענא. אע"ג דבכמה דוכתין אשכחן דכמקרקעי דמי לענין אונאה ושבועה אור"י דהכא לא איירי אלא במילי דרבנן ולגבות מיתמי ומלקוחות וסבר שעבודא לאו דאורייתא ולא גבי אלא מדרבנן ולענין פרוזבול וקנין אגב דהוי נמי מדרבנן וקרא דערים מצורות אסמכתא בעלמא היא ולקמן דקאמר להך לישנא דאמר עבדא כמקרקעי דמי למה לי עומדים בתוכה למ"ד נמי כמטלטלי דמי הוה מצי למיפרך דהא לא חשיב כמטלטלי אלא לענין מילי דרבנן אלא דבלאו הכי פריך שפיר והא דבעי למידק בפ' המוכר את הבית (ב"ב סח.) אי עבדא כמטלטלי דמי או כמקרקעי דמי ממתני' דהיו בה עבדים ובהמה כולן מכורין ומייתי לה נמי בפרק מי שמת (שם קנ.) גבי מטלטלין של פלוני לא שייכא הכא כלל דהתם בלשון בני אדם תלינן.


מהו הטעם לחילוק זה, דבמילי דאו' עבדים כקרקעות ובמילי דרבנן ה"ה כמטלטלין?
דאורייתא נקבע לפי העיקרון, ועבד הוקש לקרקע, דרבנן זה גזירות של תיקון העולם וכיוצב וזה נקבע לפי המציאות שעבד מיטלטל.
ור' לייב כתב באופן אחר.


חזור אל “בית התלמוד”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים