מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גיטין לו: תקנות דרבנן בעניני ממון

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
עושה חדשות
הודעות: 12618
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

גיטין לו: תקנות דרבנן בעניני ממון

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' פברואר 06, 2019 12:34 am

ומי איכא מידי דמדאורייתא לא משמטא שביעית ותקינו רבנן דתשמט אמר אביי שב ואל תעשה הוא רבא אמר הפקר ב"ד היה הפקר...

הקשה לי חכ"א - וכי עד השתא לא שמענו תקנות דרבנן בעניני ממון, על כתובת בנין דיכרין (לדוג') ל"צ להגיע להפקר ב"ד הפקר? וזה גם בקו"ע.

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: גיטין לו: תקנות דרבנן בעניני ממון

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' פברואר 06, 2019 12:58 am

עושה חדשות כתב:ומי איכא מידי דמדאורייתא לא משמטא שביעית ותקינו רבנן דתשמט אמר אביי שב ואל תעשה הוא רבא אמר הפקר ב"ד היה הפקר...

הקשה לי חכ"א - וכי עד השתא לא שמענו תקנות דרבנן בעניני ממון, על כתובת בנין דיכרין (לדוג') ל"צ להגיע להפקר ב"ד הפקר? וזה גם בקו"ע.

תנאי הכתובה - הם התחייבות שאדם מתחייב במעמד כתיבת הכתובה, ונעשים בקגא"ס וכו', משא"כ תקנת השמיטה שהיא בעל כרחו של המלווה.
וזה יכול להיות גם ב"מלווה הכתוב בתורה" (נזיקין וכדומה, שנזקפים במלווה לאחר שעמד בדין), שלא היה בו קנין כלל.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: גיטין לו: תקנות דרבנן בעניני ממון

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ד' פברואר 06, 2019 1:01 am

עושה חדשות כתב:ומי איכא מידי דמדאורייתא לא משמטא שביעית ותקינו רבנן דתשמט אמר אביי שב ואל תעשה הוא רבא אמר הפקר ב"ד היה הפקר...

הקשה לי חכ"א - וכי עד השתא לא שמענו תקנות דרבנן בעניני ממון, על כתובת בנין דיכרין (לדוג') ל"צ להגיע להפקר ב"ד הפקר? וזה גם בקו"ע.

אי נימא דהחוב קיים ומ"מ אינו חייב לפרוע, י"ל דהכא איכא חידוש טפי דשיך לומר בכה"ג הפקר ב"ד הפקר.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: גיטין לו: תקנות דרבנן בעניני ממון

הודעהעל ידי ישנו » ד' פברואר 06, 2019 2:23 pm

גם זו לטובה כתב:
עושה חדשות כתב:ומי איכא מידי דמדאורייתא לא משמטא שביעית ותקינו רבנן דתשמט אמר אביי שב ואל תעשה הוא רבא אמר הפקר ב"ד היה הפקר...

הקשה לי חכ"א - וכי עד השתא לא שמענו תקנות דרבנן בעניני ממון, על כתובת בנין דיכרין (לדוג') ל"צ להגיע להפקר ב"ד הפקר? וזה גם בקו"ע.

אי נימא דהחוב קיים ומ"מ אינו חייב לפרוע, י"ל דהכא איכא חידוש טפי דשיך לומר בכה"ג הפקר ב"ד הפקר.

כך כת' הגרנ"פ שם, ובזה יישב גם מה שהוק' רק על החוב ולא על אכילת פירות.
אבל בפשטות נראה שעיקר דין השביעית הוא לא דין ממון, אלא דיני קדושה, ואע"פ שזה משפיע על ממון יסוד הדין הוא דין איסור, וסברא הוא שכה"ג יל"ד את זה כאיסור דרבנן ולא כממון. (וכשם שאם אין בעלות על איסוה"נ מ"מ איסוה"נ דרבנן נחשבים שלו מדאו', ולא יעזור הפקר בי"ד ע"ז, כי הפקעת הממון היא כתוצאה מהאיסור שאינו דין ממוני).


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 59 אורחים