מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שאלת הבנה על דעת ר' ישמעאל במנחות

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

שאלת הבנה על דעת ר' ישמעאל במנחות

הודעהעל ידי סליחות » ש' פברואר 16, 2019 11:38 pm

משנה מנחות (פ"י, מ"א):
רבי ישמעאל אומר העומר היה בא בשבת משלש סאין ובחול מחמש וחכמים אומרים אחד בשבת ואחד בחול משלש היה בא.

פי' הרע"ב:
רבי ישמעאל אומר העומר היה בא בשבת - כשחל ששה עשר בניסן להיות בשבת, העומר דוחה את השבת, שכל קרבן שזמנו קבוע דוחה את השבת ואת הטומאה. והיה העומר בא משלש סאין, שהיו קוצרין שלש סאין שעורין ומניפין אותן בנפה עד שמעמידין אותן על עשרון אחד מובחר:
ובחול - אם חל ט"ז בניסן להיות בחול, היו קוצרין אותו חמש סאין, דסבר רבי ישמעאל עשרון מובחר בלא טרחא שאינו מנפה אותו כל כך אתי מחמש, בטרחא כשמנפה אותו הרבה אתי משלש. בחול מייתינן מחמש, שכך משובח הדבר יותר שמניפין מכל סאה מעט אותו סולת דק היוצא ראשון שהוא מובחר, ומוציאין מחמש סאין עשרון. בשבת מביא שלש, מוטב שירבה במלאכה אחת שרוקד שלש סאים פעמים הרבה, ואל ירבה במלאכות הרבה שיקצור ויברור ויטחון וירקד שני סאין יותר ואין הלכה כרבי ישמעאל.

השאלות:
1) לפי פי' הרע"ב, ר' ישמעאל סבר שצריך למעט בקצירה (כי קצרו שלוש סאין במקום חמש בשבת), מצד שני היו מנפים יותר ויש בזה מלאכת מרקד בשיעור גדול יותר. אז מה הייתה התועלת בכך לדעת ר' ישמעאל?

2) לאור זאת, לא זכיתי להבין גם את מה שאמרו בגמ' שם (סד:) דעד כאן לא קאמר ר' ישמעאל התם, אלא דכי ממעט באכילה קא ממעט קצירה, אבל הכא דכי קא ממעט באכילה קא מפשא קצירה, ודאי שלש מייתינן.

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: שאלת הבנה על דעת ר' ישמעאל במנחות

הודעהעל ידי חשבונות רבים » א' פברואר 17, 2019 8:36 am

לכאורה מעשה ההרקדה מתייחס לסולת היוצאת מהנפה ולא לקמח שמרקדים אותו ולכן בעיקרון תמיד המלאכה היא באותו שיעור - בשיעור עשרון. רק החילוק אם הוא עושה את זה בכמה מעשים או במעשה אחד ועדיף לרבות באותה מלאכה דהיינו לרבות במעשים בלי לרבות בשיעור מאשר לרבות בקצירה שמרבה בשיעור המלאכה וגם במעשים.
[וכל זה אינו שייך לריבוי בשיעורים ששם מרבה בשיעור בלי לרבות במעשה]

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלת הבנה על דעת ר' ישמעאל במנחות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' פברואר 17, 2019 1:19 pm

שייך קצת לדיון ביומא על חולה שצריך ב גרוגרות ומצאו ב בב' עוקצים וג' בעוקץ אחד.

ואולי יש לחלק בין דחויה להותרה, שבדחויה מחפשים למעט במעשים, ובהותרה - הותרו ג סאין ולא יותר.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: שאלת הבנה על דעת ר' ישמעאל במנחות

הודעהעל ידי סליחות » ב' פברואר 18, 2019 3:09 am

חשבונות רבים כתב:לכאורה מעשה ההרקדה מתייחס לסולת היוצאת מהנפה ולא לקמח שמרקדים אותו ולכן בעיקרון תמיד המלאכה היא באותו שיעור - בשיעור עשרון. רק החילוק אם הוא עושה את זה בכמה מעשים או במעשה אחד ועדיף לרבות באותה מלאכה דהיינו לרבות במעשים בלי לרבות בשיעור מאשר לרבות בקצירה שמרבה בשיעור המלאכה וגם במעשים.
[וכל זה אינו שייך לריבוי בשיעורים ששם מרבה בשיעור בלי לרבות במעשה]

לא זכיתי להבין.
מה הכוונה המלאכה תמיד באותו שיעור?
תמיד= יום חול או שבת?

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: שאלת הבנה על דעת ר' ישמעאל במנחות

הודעהעל ידי סליחות » ב' פברואר 18, 2019 3:10 am

עזריאל ברגר כתב:שייך קצת לדיון ביומא על חולה שצריך ב גרוגרות ומצאו ב בב' עוקצים וג' בעוקץ אחד.

ואולי יש לחלק בין דחויה להותרה, שבדחויה מחפשים למעט במעשים, ובהותרה - הותרו ג סאין ולא יותר.

ייש"כ, אבל לא זכיתי להבין איך זה מסביר את הבעיה שעליה שאלנו.

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: שאלת הבנה על דעת ר' ישמעאל במנחות

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ב' פברואר 18, 2019 7:33 am

סליחות כתב:
חשבונות רבים כתב:לכאורה מעשה ההרקדה מתייחס לסולת היוצאת מהנפה ולא לקמח שמרקדים אותו ולכן בעיקרון תמיד המלאכה היא באותו שיעור - בשיעור עשרון. רק החילוק אם הוא עושה את זה בכמה מעשים או במעשה אחד ועדיף לרבות באותה מלאכה דהיינו לרבות במעשים בלי לרבות בשיעור מאשר לרבות בקצירה שמרבה בשיעור המלאכה וגם במעשים.
[וכל זה אינו שייך לריבוי בשיעורים ששם מרבה בשיעור בלי לרבות במעשה]

לא זכיתי להבין.
מה הכוונה המלאכה תמיד באותו שיעור?
תמיד= יום חול או שבת?
כן. הבנת מצוין.
בין בחול ובין בשבת מנפים עשרון אבל הקצירה בחול היא חמש סאים ובשבת היא שלוש.

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלת הבנה על דעת ר' ישמעאל במנחות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' פברואר 18, 2019 11:57 am

סליחות כתב:
עזריאל ברגר כתב:שייך קצת לדיון ביומא על חולה שצריך ב גרוגרות ומצאו ב בב' עוקצים וג' בעוקץ אחד.

ואולי יש לחלק בין דחויה להותרה, שבדחויה מחפשים למעט במעשים, ובהותרה - הותרו ג סאין ולא יותר.

ייש"כ, אבל לא זכיתי להבין איך זה מסביר את הבעיה שעליה שאלנו.

אחרי שקצרת ג סאין, ואתה בא לקצור עוד - אומרים לך: יש לך כבר מספיק בשביל הקרבת מנחת העומר, ומי התיר לך לקצור עוד?
ואתה רוצה לקצור ולעמר ולדוש ולטחון דבר שאינו נצרך כדי למעט בניפוי הסולת - כלומר אתה רוצה לעשות (כמה) מלאכות כדי למעט במלאכה אחרת, וזה לא מה שהתורה התירה!
שבת הותרה לצורך מנחת העומר ולא לצורך מניעת מלאכה בשבת.
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ב' פברואר 18, 2019 11:59 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלת הבנה על דעת ר' ישמעאל במנחות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' פברואר 18, 2019 11:58 am

תוך כדי כתיבת התגובה הקודמת, עלה בלבי שיש כאן כמה מלאכות שמרבים בהם כדי למעט בניפוי הסולת, ומי אמר שזה בפועל חוסך במלאכות השבת?

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: שאלת הבנה על דעת ר' ישמעאל במנחות

הודעהעל ידי סליחות » ו' פברואר 22, 2019 2:44 am

חשבונות רבים כתב:
סליחות כתב:
חשבונות רבים כתב:לכאורה מעשה ההרקדה מתייחס לסולת היוצאת מהנפה ולא לקמח שמרקדים אותו ולכן בעיקרון תמיד המלאכה היא באותו שיעור - בשיעור עשרון. רק החילוק אם הוא עושה את זה בכמה מעשים או במעשה אחד ועדיף לרבות באותה מלאכה דהיינו לרבות במעשים בלי לרבות בשיעור מאשר לרבות בקצירה שמרבה בשיעור המלאכה וגם במעשים.
[וכל זה אינו שייך לריבוי בשיעורים ששם מרבה בשיעור בלי לרבות במעשה]

לא זכיתי להבין.
מה הכוונה המלאכה תמיד באותו שיעור?
תמיד= יום חול או שבת?
כן. הבנת מצוין.
בין בחול ובין בשבת מנפים עשרון אבל הקצירה בחול היא חמש סאים ובשבת היא שלוש.

יישר כוחך
מה המטרה בכך?
עד עכשיו הנחתי בפשטות שביום חול היו מנפים יותר כדי שיהיה קל יותר. כי קל יותר להוציא עישרון משובח מחמש מאשר להוציא עישרון משובח משלוש. האם הנחת יסוד זו בטעות יסודה?

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: שאלת הבנה על דעת ר' ישמעאל במנחות

הודעהעל ידי סליחות » ו' פברואר 22, 2019 2:46 am

עזריאל ברגר כתב:
סליחות כתב:
עזריאל ברגר כתב:שייך קצת לדיון ביומא על חולה שצריך ב גרוגרות ומצאו ב בב' עוקצים וג' בעוקץ אחד.

ואולי יש לחלק בין דחויה להותרה, שבדחויה מחפשים למעט במעשים, ובהותרה - הותרו ג סאין ולא יותר.

ייש"כ, אבל לא זכיתי להבין איך זה מסביר את הבעיה שעליה שאלנו.

אחרי שקצרת ג סאין, ואתה בא לקצור עוד - אומרים לך: יש לך כבר מספיק בשביל הקרבת מנחת העומר, ומי התיר לך לקצור עוד?
ואתה רוצה לקצור ולעמר ולדוש ולטחון דבר שאינו נצרך כדי למעט בניפוי הסולת - כלומר אתה רוצה לעשות (כמה) מלאכות כדי למעט במלאכה אחרת, וזה לא מה שהתורה התירה!
שבת הותרה לצורך מנחת העומר ולא לצורך מניעת מלאכה בשבת.

הבנתי. זו הבנה מעניינת. אשמח לדעת אם יש לה מקור או מסברא?

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: שאלת הבנה על דעת ר' ישמעאל במנחות

הודעהעל ידי סליחות » ו' פברואר 22, 2019 2:46 am

עזריאל ברגר כתב:תוך כדי כתיבת התגובה הקודמת, עלה בלבי שיש כאן כמה מלאכות שמרבים בהם כדי למעט בניפוי הסולת, ומי אמר שזה בפועל חוסך במלאכות השבת?

איזה מלאכות לדוגמה? האם אתה מתכוון לסתור את מה שכתבת בהודעתך הקודמת?

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלת הבנה על דעת ר' ישמעאל במנחות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' פברואר 22, 2019 12:14 pm

סליחות כתב:
עזריאל ברגר כתב:
סליחות כתב:
עזריאל ברגר כתב:שייך קצת לדיון ביומא על חולה שצריך ב גרוגרות ומצאו ב בב' עוקצים וג' בעוקץ אחד.

ואולי יש לחלק בין דחויה להותרה, שבדחויה מחפשים למעט במעשים, ובהותרה - הותרו ג סאין ולא יותר.

ייש"כ, אבל לא זכיתי להבין איך זה מסביר את הבעיה שעליה שאלנו.

אחרי שקצרת ג סאין, ואתה בא לקצור עוד - אומרים לך: יש לך כבר מספיק בשביל הקרבת מנחת העומר, ומי התיר לך לקצור עוד?
ואתה רוצה לקצור ולעמר ולדוש ולטחון דבר שאינו נצרך כדי למעט בניפוי הסולת - כלומר אתה רוצה לעשות (כמה) מלאכות כדי למעט במלאכה אחרת, וזה לא מה שהתורה התירה!
שבת הותרה לצורך מנחת העומר ולא לצורך מניעת מלאכה בשבת.

הבנתי. זו הבנה מעניינת. אשמח לדעת אם יש לה מקור או מסברא?

מסברא, ולכן כתבתיה בתחילה בלשון "אולי".

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלת הבנה על דעת ר' ישמעאל במנחות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' פברואר 22, 2019 12:15 pm

סליחות כתב:
עזריאל ברגר כתב:תוך כדי כתיבת התגובה הקודמת, עלה בלבי שיש כאן כמה מלאכות שמרבים בהם כדי למעט בניפוי הסולת, ומי אמר שזה בפועל חוסך במלאכות השבת?

איזה מלאכות לדוגמה? האם אתה מתכוון לסתור את מה שכתבת בהודעתך הקודמת?

א. דישה זריה ברירה וטחינה.
ב. לא לסתור את מש"ש, אלא להקשות על השואל.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: שאלת הבנה על דעת ר' ישמעאל במנחות

הודעהעל ידי סליחות » ש' פברואר 23, 2019 11:48 pm

עזריאל ברגר כתב:
סליחות כתב:
עזריאל ברגר כתב:תוך כדי כתיבת התגובה הקודמת, עלה בלבי שיש כאן כמה מלאכות שמרבים בהם כדי למעט בניפוי הסולת, ומי אמר שזה בפועל חוסך במלאכות השבת?

איזה מלאכות לדוגמה? האם אתה מתכוון לסתור את מה שכתבת בהודעתך הקודמת?

א. דישה זריה ברירה וטחינה.
ב. לא לסתור את מש"ש, אלא להקשות על השואל.


א. איך זה מקשה על השואל?
ב. שנית, קשה לי על סברתך ממה שאמרו שם בגמרא "עד כאן לא קאמר ר' ישמעאל התם, אלא דכי ממעט באכילה קא ממעט קצירה", ולמה לא הגדילו ואמרו "דכי ממעט באכילה קא ממעט קצירה, עימור, דישה וזריה, וכל שאר המלאכות שהזכרת? מה הביאור הפשוט של דברי ר' ישמעאל?

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלת הבנה על דעת ר' ישמעאל במנחות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' פברואר 24, 2019 11:19 am

א. השואל שאל מה נרוויח כשממעטים בקצירה אם אח"כ צריכים להרבות בהרקדה, ודחיתי אותו שייתכן שבפועל זה יהיה מיעוט במלאכות וכו'.
ב. עתה ראיתי שכתבתי את דברי רבא (סג,ב) "מוטב שירבה במלאכה אחת - בהרקדה, ואל ירבה במלאכות הרבה (שיקצור ויזרה ויברור ויטחן וירקד שתי סאין יותר. רש"י)".
ולא ראוי לומר "ברוך שכיוונתי" אלא זהו כנראה ממה שנשאר בזכרוני מלימוד הסוגיא

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: שאלת הבנה על דעת ר' ישמעאל במנחות

הודעהעל ידי חשבונות רבים » א' פברואר 24, 2019 3:22 pm

סליחות כתב:
חשבונות רבים כתב:
סליחות כתב:
חשבונות רבים כתב:לכאורה מעשה ההרקדה מתייחס לסולת היוצאת מהנפה ולא לקמח שמרקדים אותו ולכן בעיקרון תמיד המלאכה היא באותו שיעור - בשיעור עשרון. רק החילוק אם הוא עושה את זה בכמה מעשים או במעשה אחד ועדיף לרבות באותה מלאכה דהיינו לרבות במעשים בלי לרבות בשיעור מאשר לרבות בקצירה שמרבה בשיעור המלאכה וגם במעשים.
[וכל זה אינו שייך לריבוי בשיעורים ששם מרבה בשיעור בלי לרבות במעשה]

לא זכיתי להבין.
מה הכוונה המלאכה תמיד באותו שיעור?
תמיד= יום חול או שבת?
כן. הבנת מצוין.
בין בחול ובין בשבת מנפים עשרון אבל הקצירה בחול היא חמש סאים ובשבת היא שלוש.

יישר כוחך
מה המטרה בכך?
עד עכשיו הנחתי בפשטות שביום חול היו מנפים יותר כדי שיהיה קל יותר. כי קל יותר להוציא עישרון משובח מחמש מאשר להוציא עישרון משובח משלוש. האם הנחת יסוד זו בטעות יסודה?
לא הבנתי מה זה "מה המטרה?".
מה השתנה לך בהנחה הפשוטה שלך בעקבות מה שכתבתי?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שאלת הבנה על דעת ר' ישמעאל במנחות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' פברואר 24, 2019 4:26 pm

אני לא מבין את השאלה הרע"ב מסביר את הדברים באר היטב.

ביום חול קוצרים 5 סאים טוחנים חמש סאים ומתחילים לשפוך לנפה. שופכים קמח. הדק ביותר נופל ואת השאר מעבירים למקום אחר. אולי עושים זאת בפעם אחת על נפה גדולה אבל יותר סביר ששופכים כמות קטנה וחוזרים על התהליך כמה פעמים. כמות הקמח הדק הזה מספיקה.
בשבת עושים אותו דבר רק כאשר שמים את הקמח בנפה מטלטלים אותה או עושים איזה פעולה בידים כדי להפיל יותר קמח דק.
כמו שמסביר הרע"ב וכמו שהזכיר חשבונות רבים כאן עשו קצת יותר ניפוי באותן שלשה סאין. כלומר עשו את אותה מלאכה באותו חומר רק טרחו יותר במלאכה. אפשר לטעון שעשו יותר חיובים אם הפעולה היא במה שנתקן ולא בפסולת (כמו שהסביר הרב חשבונות רבים לעיל) ולכן הרע"ב מסביר שההגדרה היא "מוטב שירבה במלאכה אחת שרוקד שלש סאים פעמים הרבה, ואל ירבה במלאכות הרבה שיקצור ויברור ויטחון וירקד שני סאין יותר"

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: שאלת הבנה על דעת ר' ישמעאל במנחות

הודעהעל ידי סליחות » ב' פברואר 25, 2019 12:05 am

חשבונות רבים כתב:
סליחות כתב:
חשבונות רבים כתב:
סליחות כתב:
חשבונות רבים כתב:לכאורה מעשה ההרקדה מתייחס לסולת היוצאת מהנפה ולא לקמח שמרקדים אותו ולכן בעיקרון תמיד המלאכה היא באותו שיעור - בשיעור עשרון. רק החילוק אם הוא עושה את זה בכמה מעשים או במעשה אחד ועדיף לרבות באותה מלאכה דהיינו לרבות במעשים בלי לרבות בשיעור מאשר לרבות בקצירה שמרבה בשיעור המלאכה וגם במעשים.
[וכל זה אינו שייך לריבוי בשיעורים ששם מרבה בשיעור בלי לרבות במעשה]

לא זכיתי להבין.
מה הכוונה המלאכה תמיד באותו שיעור?
תמיד= יום חול או שבת?
כן. הבנת מצוין.
בין בחול ובין בשבת מנפים עשרון אבל הקצירה בחול היא חמש סאים ובשבת היא שלוש.

יישר כוחך
מה המטרה בכך?
עד עכשיו הנחתי בפשטות שביום חול היו מנפים יותר כדי שיהיה קל יותר. כי קל יותר להוציא עישרון משובח מחמש מאשר להוציא עישרון משובח משלוש. האם הנחת יסוד זו בטעות יסודה?
לא הבנתי מה זה "מה המטרה?".
מה השתנה לך בהנחה הפשוטה שלך בעקבות מה שכתבתי?

התכוונתי לשאול מה המטרה בשינוי הכמויות (3,5).

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: שאלת הבנה על דעת ר' ישמעאל במנחות

הודעהעל ידי סליחות » ב' פברואר 25, 2019 12:11 am

אוצר החכמה כתב:אני לא מבין את השאלה הרע"ב מסביר את הדברים באר היטב.

ביום חול קוצרים 5 סאים טוחנים חמש סאים ומתחילים לשפוך לנפה. שופכים קמח. הדק ביותר נופל ואת השאר מעבירים למקום אחר. אולי עושים זאת בפעם אחת על נפה גדולה אבל יותר סביר ששופכים כמות קטנה וחוזרים על התהליך כמה פעמים. כמות הקמח הדק הזה מספיקה.
בשבת עושים אותו דבר רק כאשר שמים את הקמח בנפה מטלטלים אותה או עושים איזה פעולה בידים כדי להפיל יותר קמח דק.
כמו שמסביר הרע"ב וכמו שהזכיר חשבונות רבים כאן עשו קצת יותר ניפוי באותן שלשה סאין. כלומר עשו את אותה מלאכה באותו חומר רק טרחו יותר במלאכה. אפשר לטעון שעשו יותר חיובים אם הפעולה היא במה שנתקן ולא בפסולת (כמו שהסביר הרב חשבונות רבים לעיל) ולכן הרע"ב מסביר שההגדרה היא "מוטב שירבה במלאכה אחת שרוקד שלש סאים פעמים הרבה, ואל ירבה במלאכות הרבה שיקצור ויברור ויטחון וירקד שני סאין יותר"


ייש"כ, נכון, הבנתי את הנקודה הזאת ששגיתי בה.
עכשיו אני שואל איך זה מסתדר עם מה שאמרו שם בגמרא "עד כאן לא קאמר ר' ישמעאל התם, אלא דכי ממעט באכילה קא ממעט קצירה", ולמה לא הגדילו ואמרו "דכי ממעט באכילה קא ממעט קצירה, עימור, דישה וזריה, וכל שאר המלאכות שהזכרת? כמו כן מה הביאור הפשוט של דברי הגמ' "אלא דכי ממעט באכילה קט ממעט בקצירה"?

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שאלת הבנה על דעת ר' ישמעאל במנחות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' פברואר 25, 2019 12:13 pm

וכבר עניתי לך שהגמרא אמרה בפירוש שהקצירה הזאת מגיעה עם עוד כמה מלאכות!

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: שאלת הבנה על דעת ר' ישמעאל במנחות

הודעהעל ידי סליחות » ג' מרץ 19, 2019 2:08 am

עזריאל ברגר כתב:וכבר עניתי לך שהגמרא אמרה בפירוש שהקצירה הזאת מגיעה עם עוד כמה מלאכות!

נכון צודק. תודה.
ומה הפירוש "עד כאן לא קאמר ר' ישמעאל התם, אלא דכי ממעט באכילה קא ממעט קצירה", איזה מיעוט אכילה שייכת כאן?


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 43 אורחים