מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קדושין י"ב א' - הא דאייקור איסרי - מי ישקני מים?

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

קדושין י"ב א' - הא דאייקור איסרי - מי ישקני מים?

הודעהעל ידי לענין » ד' פברואר 20, 2019 10:37 pm

הייתי מציע חמשים ש"ח למי שיסביר לי את הדבר הבא, אלא שחוששני כי אין זה מכבוד התורה.

הגמרא בקדושין אומרת שפרוטה היא אחד משמונה באיסר, זאת אומרת, בכל איסר יש שמונה פרוטות.
הגמרא מביאה שישנם אמוראים ששיערו את הפרוטה כאחד מששה באיסר, זאת אומרת שבאיסר יש שש פרוטות.
כדי ליישב את הסתירה, אומר רב דימי לאביי, 'לא קשיא הא דאיקור איסורי הא דזול איסורי. הא דאיקור איסורי - קום עשרים וארבע בזוזא, הא דזול - קום תלתין ותרין בזוזא'.
דהיינו, בדינר צריכים להיות קצ"ב פרוטות. כאשר יש בדינר (=זוזא) עשרים וארבע איסרים (בדינר שש מעות, שבכל אחת ארבעה איסרים), אז אכן יש בו באיסר שמונה פרוטות (8*24=192). אך כאשר הוזלו האיסרים, ויש מהם 32 בדינר, נמצא שיש בכל איסר רק 6 פרוטות (192 לחלק ל-32 =6).

את זה למדנו באזור גיל 13 פלוס מינוס.
כאשר מתבגרים מתחילים להסתבך...

איך מתייקרים האיסרים ביחס לדינר??? הרי האיסר הוא א' מכ"ד בדינר, ואם הוזלו האיסרים - פירושו של דבר שהמתכת הנקראת 'כסף' שוה היום פחות, ואם כן מוכרח שגם ערך הדינר ירד! איך יתכן שהוזלו האיסרים - והדינר נשאר בתוקפו?
מצאתי שאת השאלה הזאת שואל החזון איש (הקטע מופיע בשלש מקומות, כתובות ס"ו ח', חו"מ ט"ז י"ז, פדיון בכור קפ"ב ט'). תחילה מיישב שהוסיפו או הפחיתו בעצם המטבע של האיסר [מה שהוא דחוק בעצם הלשון הוזל הוקר], ועוד מיישב שהאיסרים הם של נחשת [מה שאינו מתפרש בדעת רש"י שאומר בהדיא שהם של כסף].
התירוץ השלישי של מרן ז"ל הוא 'ועוד יש לפרש, דזול איסרי היינו שהוקרו הפרוטות של נחשת'.
ואת זה לא זכיתי להבין בעניי כלל וכלל.
אם אכן מה שהוקר זה הנחשת, וכעת צריכים לשלם יותר כסף בכדי לקבל נחושת [=וזהו מה שאמרו שעכשיו האיסר הוא שש פרוטות], אם כן מה גרם לשינוי ביחס האיסרים אל הדינר? הדינר היה בעל כ"ד איסרים, ונשאר באותו השיעור!

חזון איש.PNG
חזון איש.PNG (117.89 KiB) נצפה 1497 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6308
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: קדושין י"ב א' - הא דאייקור איסרי - מי ישקני מים?

הודעהעל ידי מיללער » ה' פברואר 21, 2019 4:06 am

האמוראים שיעורו את 'הפרוטה' ביחס 'להאיסר' וכיון שהוקרו הפרוטת של נחושת שיערו רק שש פרוטות להאיסר ולא שמונה פרוטות לאיסר, ואה"נ האיסר ביחס להדינר לא נשתנה, וזל או אוקיר איסרי היינו ביחס להפרוטה ולא ביחס להדינר. (עפ"י תירוצו השלישי שבחזו"א)

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: קדושין י"ב א' - הא דאייקור איסרי - מי ישקני מים?

הודעהעל ידי לענין » ה' פברואר 21, 2019 8:37 am

אבל הגמרא אומרת 'קמו תלתין ותרין בזוזא'!
כיצד נהיו ל"ב איסרים בדינר?

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6308
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: קדושין י"ב א' - הא דאייקור איסרי - מי ישקני מים?

הודעהעל ידי מיללער » ה' פברואר 21, 2019 2:34 pm

לענין כתב:אבל הגמרא אומרת 'קמו תלתין ותרין בזוזא'!
כיצד נהיו ל"ב איסרים בדינר?

אז הקושיא הוא על תירוצו של החזון איש שבגמרא לא משמע כן.

הפירוש הפשוט בגמרא הוא פירושו הראשון, שהורידו או הוקירו את שויות האיסרים ביחס להדינר, ע"י הפחתת שיעור המטבע.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: קדושין י"ב א' - הא דאייקור איסרי - מי ישקני מים?

הודעהעל ידי לענין » ה' פברואר 21, 2019 3:26 pm

א. נכון הקושיא היא ע פירושו השלישי של החזו"א.
ב. הפי' הראשון ששיו את גודל האיסור הוא דחוק קצת בלשון, מפני שזול ויוקר הם שינוי ערך ולא שינוי גודל.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 43 אורחים