מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אם עשיתם עצמכם חומה

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שומר מצווה
הודעות: 99
הצטרף: ג' יולי 26, 2016 11:13 am

אם עשיתם עצמכם חומה

הודעהעל ידי שומר מצווה » ה' מרץ 07, 2019 2:21 am

איתא בשה"ש רבה על הפס' אחות לנו קטנה וגו'
רבנן פתרי קרא בעולי גולה אחות לנו קטנה אלו עולי גולה. קטנה שהיו דלים באכלוסין. ושדים אין לה אלו חמישה דברים שהיה בית אחרון חסר מן הראשון, ואלו הן: אש של מעלה, ושמן המשחה, ארון, רוח הקדש, ואורים ותומים, הדא הוא דכתיב: (חגי א') וארצה בו ואכבדה ואכבד כתיב חסר ה'. מה נעשה לאחותנו מה נעשה ביום שנגזר: (עזרא ה') די עבר פרת עבר די לא עבר לא יעבור. אם חומה היא אלו ישראל העלו חומה מבבל לא חרב בית המקדש בההיא שעתא פעם שנית.
רבי זעירא נפיק ליה לשוקא למיזבן מקומא א"ל: לדין דהוא תקיל תקיל יאות. ואמר ליה: לית את אזיל לן מן הכא בבלייא די חריבון אבהתיה! בההיא ענתה, אמר ר' זעירא: לית אבהתי כאבהתהון דהדין?! על לבית וועדא ושמע קליה דרבי שילא יתיב דריש אם חומה היא אילו עלו ישראל חומה מן הגולה, לא חרב בית המקדש. פעם שנייה אמר: יפה לימדני עם הארץ
ר"ל כד הוה חמי להון מצמתין בשוקא הוה אמר להון: בדרו גרמיכון. א"ל: בעליתכם לא נעשיתם חומה, וכאן באתם לעשות חומה?! ר' יוחנן כד הוה חמי להון הוה מקנתר להון אמר: מה נביא מקנתר להון, שנאמר: (הושע ט') ימאסם אלהי כי לא שמעו לו ואנא לית אנא מקנתר להון!
ובגמ' יומא ט: ריש לקיש הוי סחי בירדנא, אתא רבה בר בר חנה יהב ליה ידא, אמר ליה: אלהא סנינא לכו דכתיב אִם חוֹמָה הִיא נִבְנֶה עָלֶיהָ טִירַת כָּסֶף וְאִם דֶּלֶת הִיא נָצוּר עָלֶיהָ לוּחַ אָרֶז: אם עשיתם עצמכם כחומה ועליתם כולכם בימי עזרא - נמשלתם ככסף, שאין רקב שולט בו עכשיו שעליתם כדלתות נמשלתם כארז שהרקב שולט בו

מאי 'ארז' אמר עולא: ססמגור מאי 'ססמגור'אמר רבי אבא: בת קול כדתניא: משמתו נביאים האחרונים חגי זכריה ומלאכי - נסתלקה רוח הקודש מישראל, ועדיין היו משתמשין בבת קול.

מבואר שהפסידו ישראל בכך שלא עלו כחומה גם נבואה וגם השראת שכינה ואם היו עולים כחומה לא היה נחרב הבית, יותר מכך כתוב שה' שונא אותם בגלל זה, והנביא מקנטרם "ימאסם אלהי כי לא שמעו לו"
לכאורה יש לתמוה מניין כך שהפס' נדרש על עליית עזרא שאם היא כדלתות הם משולים בארז שהרקב שולט בו? ויתר על כן מה ראו על ככה לדרוש עליהם הפס' ימאסם אלהי כי לא שמעו לו על כך שלא עלו כחומה?? על מה ולמה הקב"ה שונאם?
דבר אחד ברור ועולה ממאמרי חז"ל אלו,יש אשמים בכך שעליית עזרא לא צלחה ולא הפכה להיות זו שמגשימה את כל חזיונות הנביאים, יש אשמים בהפסד הנבואה לישראל ובכך שבסופו של דבר נחרב הבית,
על האשמים הללו כתוב בגמ' שה' שונא אותם והנביא מקנטרם והאשמים הללו הם רוב רובו של עם ישראל, הטובים והחשובים שבהם, וכמאמר הגמ' שעזרא העלה איתו את כל ה"בעייתיים" מבבל ועשה אותה כסולת נקיה. עם ישראל לא בא, ויש עליהם תביעה גדולה שבהמשך ננסה להבין בע"ה מדוע הם נהגו כך ומה היה לנביאים לאמר על זה
לפני שנבוא לבאר את הדברים על מתכונתם ננסה לגעת מעט בשרש דרשת חז"ל אם דלת היא נצור עליה לוח ארז שעכשיו שעליתם כדלתות נמשלתם כארז,
בגמ' יומא לט: כתוב כך - ת"ר ארבעים שנה קודם חורבן הבית לא היה גורל עולה בימין ולא היה לשון של זהורית מלבין ולא היה נר מערבי דולק והיו דלתות ההיכל נפתחות מאליהן עד שגער בהן רבן יוחנן בן זכאי אמר לו היכל היכל מפני מה אתה מבעית עצמך יודע אני בך שסופך עתיד ליחרב וכבר נתנבא עליך זכריה בן עדוא "פתח לבנון דלתיך ותאכל אש בארזיך"
לפי האמור פה בגמ' יש נבואה של זכריה שבית המקדש יחרב, והיא נאמרה במילים אלו - "פתח לבנון דלתיך ותאכל אש בארזיך" נראה כי פס' זה הוא בסיס לפי' הפס' בשה"ש "אם דלת היא נצור עליה לוח ארז,"
מצינו לכך עוד מאמר חז"ל שקשור לעניין - בראש השנה ד ע"א - הגמ' דנה האם כורש היה מלך כשר או לא ומסיקה שהיה כשר והחמיץ הנה אחד ההסברים בגמ' מנין שהחמיץ -ואיבעית אימא מנלן דאחמיץ דכתיב (עזרא ו, ד) נדבכין די אבן גלל תלתא ונדבך די אע חדת ונפקתא מן בית מלכא תתיהב למה ליה דעבד הכי סבר אי מרדו בי יהודאי איקלייה בנורא אטו שלמה לא עבד הכי והכתיב (מלכים א ו, לו) שלשה טורי גזית וטור כרתות ארזים שלמה עבד מלמעלה ואיהו עבד מלמטה שלמה שקעיה בבנינא איהו לא שקעיה בבנינא שלמה סדייה בסידא איהו לא סדייה בסידא

תוצאות בניית כורש לפי הגמ' זו האפשרות לשרוף בקלות יחסית את בית המקדש, דבר שאילו לא כורש היה עושה אותו לא היה קורה, אם נחבר את זה למה שכבר ראינו על כך שבגלל שלא עלו כחומה זה נעשה בצורה של לוח ארז ושעל זה אמר זכריה פתח לבנון דלתיך ותאכל אש בארזיך נוכל להבין בעצם שלב נוסף,
אם עם ישראל היה עולה יחד הוא לא היה נתון כלל לחסדיו של כורש הוא היה עושה בארץ ובמקדש כרצונו וכרצון ה' ההבנה הזו מבוארת בחז"ל בצורה מאירה במסכת סוטה לו' ע"א - "תפול עליהם אימתה ופחד בגדול זרועך ידמו כאבן עד יעבור עמך ה' זו ביאה ראשונה עד יעבור עם זו קנית זו ביאה שניה, אמור מעתה ראויין היו ישראל לעשות להם נס בביאה שניה כביאה ראשונה אלא שגרם החטא, ופרש"י לעשות להם נס - שיבואו בכח בלי הסכמת פרס ובלי שיעבודם,
אם כן מדוע הפסידו זאת?? גרם החטא, איזה חטא גרם לדבר הנורא הזה? שלא עלו כחומה, על כן כורש הוא זה שנתן להם הוראות, כיוון שעלו מעט מעט כדלתות ולא כולם בכח ויד חזקה נבנה המקדש בצורה כזו ששולט בו רקב, אי נבואה אין השראת שכינה ובסוף בסוף גם אין בית מקדש וכל כך למה? כי עם ישראל לא בא!!

חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 43 אורחים