מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביאור חדש מה'פנים יפות' ב'קשר שיכול להתירו באחת מידיו'

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

ביאור חדש מה'פנים יפות' ב'קשר שיכול להתירו באחת מידיו'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 02, 2019 11:28 pm

מצאתי פנינה נפלאה בדברי זקיני בעל ההפלאה בספרו פנים יפות עה"ת ריש פר' ראה (יא, יח), וז"ל,
וכענין זה פירשנו מ"ש במתני' פט"ו דשבת [מ"א] כל קשר שהוא יכול להתירו באחת מידיו אין חייבים עליו, דהיינו דלא קאי ע"י האדם שרוצה להתיר אותו, דהול"ל ביד א' אלא דקאי ע"י שתי ידיו של הקשר, דהיינו אם עשה קשר עם עניבה עליו אף שהוא חזק מ"מ יכול להתירו באחת מידיו כשיאחז אחת מידיו של הקשר, דהיינו שמושך צד א' של עניבה ממילא הוא נפסק, אבל בקשר גמור א"א להתירו אלא כשיאחז שתי ידיו של הקשר, ומושך זה לכאן וזה לכאן.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: ביאור חדש מה'פנים יפות' ב'קשר שיכול להתירו באחת מידיו'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 02, 2019 11:31 pm

אבל מה שכתב בתוך דבריו
דהיינו אם עשה קשר עם עניבה עליו אף שהוא חזק מ"מ יכול להתירו באחת מידיו כשיאחז אחת מידיו של הקשר, דהיינו שמושך צד א' של עניבה ממילא הוא נפסק,
הפליאה ע"ז לכאורה עצומה מאוד, שהרי איבעיא לן בגמ' ריש פרק ואלו קשרים (קיא, ב) בעניבה אליבא דר"מ דכיון דמיהדק יחשב כקשר של קיימא, ואטו עניבה לחוד מיגרע גרע מעניבה שע"ג קשר, ואי אמרת בעניבה שע"ג קשר דהוה ליה 'יכול להתירו באחת מידיו' ופטור לר"מ, בכלל מאתים מנה, וצע"ג.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: ביאור חדש מה'פנים יפות' ב'קשר שיכול להתירו באחת מידיו'

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 02, 2019 11:31 pm

ואולי יש ליישב קצת בהקדם דברי הרש"ש כאן על דברי התוס' בריש פרק ואלו קשרים, וז"ל,
וא"ת אמאי לא פשיט מדתנן לקמן חבל דלי שנפסק לא יהא קושרו אלא עונבו ומוכחא בפ"ק דפסחים (ד' יא.) דהנהו רבנן היינו ר"מ דפריך התם מינה לרבנן שהם ר"מ. וי"ל דהתם נמי פריך מספק אם הנהו רבנן הם ר"מ כמו שמסתפק כאן
.
וכתב הרש"ש, וז"ל,
ולפ"ז צ"ל שלצד הא' של האיבעיא קילא עוד עניבה מן קשר שיכול להתיר בא' מידיו. דעניבה שרי שם לכתחלה. והכא תני אין חייבין עליו דמשמע הא איסורא איכא כדדייק הש"ס לקמן.

ומעתה יש לומר דבקשר ועל גביו עניבה שזהו יכול להתירו באחת מידיו קאמר ר"מ שאינו חייב עליו, אבל איסורא מיהא איכא, ואילו בעניבה לחוד מספקא לן אי אליבא דר"מ מותר לגמרי. ודוק.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 49 אורחים