מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ראייה נפלאה מתוס' לזמן תוכ''ד דהוא ג' מילים (סנהדרין לב:)

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
חוות דעת
הודעות: 155
הצטרף: א' אפריל 28, 2019 8:02 am

ראייה נפלאה מתוס' לזמן תוכ''ד דהוא ג' מילים (סנהדרין לב:)

הודעהעל ידי חוות דעת » ב' מאי 13, 2019 8:43 am

בלומדי נפגשתי בדברי התוס' בסנהדרין [דף לב: ד''ה היכי] וז''ל פ"ה כשקיבלו עדותן של עדים ואם תאמר א"כ במאי חסמינן להו הא כיון שהגיד שוב אינו חוזר ומגיד וכ"ת שיחזרו בהן תוך כדי דיבור כפ"ה הא מי יימר כדאמריתו טפי מתוך כדי דיבור עכ''ל.

ידוע מח' האחרונים אם תוך כדי דיבור הוא שיעור שלום עליך רבי, או שלום עליך רבי ומורי, עי' מ''ב [סי' קכד ס''ק לד].

והנה אם נאמר דשיעור תוכ''ד הוא שלום עליך רבי ומורי, א''כ לק''מ קושיית התוס', דהרי "מי יימר כדאמריתו" הוי פחות מכדי דיבור, דשלום עליך רבי ומורי, הם 10 הברות (ש-לום ע-לי-ך ר-בי ו-מו-רי), ואילו "מי יימר כדאמריתו" הם 8 הברות (מי יי-מר כ-ד-אמ-רי-תו), ונמצא דעדיין לא עבר הזמן של תוכ''ד, אבל אם נאמר דהשיעור של תוכ''ד הוא שלום עליך רבי, מובנים היטב דברי התוס', ד"שלום עליך רבי" הם 7 הברות (ש-לום ע-לי-ך ר-בי), ואילו "מי יימר כדאמריתו" הם 8 הברות, ונמצא דבאמת כבר עבר זמן תוכ''ד.

לכאורה זו ראייה נפלאה, חפשתי באחרונים אבל לא מצאתי מי שמביא אותה, מה דעתכם?
נערך לאחרונה על ידי חוות דעת ב ב' מאי 13, 2019 9:51 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: ראייה נפלאה מתוס' לזמן תוכ''ד הוא ד' מילים (סנהדרין לב:)

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' מאי 13, 2019 9:22 am

לא צריך לשנות את שם האשכול ל'ראיה נפלאה לזמן תוכ"ד הוא ג' מילים'?

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: ראייה נפלאה מתוס' לזמן תוכ''ד הוא ד' מילים (סנהדרין לב:)

הודעהעל ידי כרמי שלי » ב' מאי 13, 2019 3:41 pm

חוות דעת כתב: . . "מי יימר כדאמריתו" הם 8 הברות (מי יי-מר כ-ד-אמ-רי-תו) . .

"כִּדְ..." הוא הברה אחת.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ראייה נפלאה מתוס' לזמן תוכ''ד הוא ד' מילים (סנהדרין לב:)

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' מאי 13, 2019 3:55 pm

ע"ש בערל"נ.

חוות דעת
הודעות: 155
הצטרף: א' אפריל 28, 2019 8:02 am

Re: ראייה נפלאה מתוס' לזמן תוכ''ד הוא ג' מילים (סנהדרין לב:)

הודעהעל ידי חוות דעת » ב' מאי 13, 2019 9:52 pm

מקדש מלך כתב:לא צריך לשנות את שם האשכול ל'ראיה נפלאה לזמן תוכ"ד הוא ג' מילים'?


צודק, שיניתי ותודה

חוות דעת
הודעות: 155
הצטרף: א' אפריל 28, 2019 8:02 am

Re: ראייה נפלאה מתוס' לזמן תוכ''ד הוא ד' מילים (סנהדרין לב:)

הודעהעל ידי חוות דעת » ב' מאי 13, 2019 9:57 pm

כרמי שלי כתב:
חוות דעת כתב: . . "מי יימר כדאמריתו" הם 8 הברות (מי יי-מר כ-ד-אמ-רי-תו) . .

"כִּדְ..." הוא הברה אחת.


אני לא בטוח אם לקרוא כמו שכתבת או "כְ-דֶ אמריתו " איברא דגירסת הגמ' היא "כדקאמריתו אבל ממ''נ לא משנה לענין הראייה שהבאתי

חוות דעת
הודעות: 155
הצטרף: א' אפריל 28, 2019 8:02 am

Re: ראייה נפלאה מתוס' לזמן תוכ''ד הוא ד' מילים (סנהדרין לב:)

הודעהעל ידי חוות דעת » ב' מאי 13, 2019 10:03 pm

מה שנכון נכון כתב:ע"ש בערל"נ.


ז''ל הערוך לנר על התוס' שם: היינו לפי מ"ד בב"ק (עג ב) ובשאר דוכתי דשאלת שלום דרב לתלמיד הוא שיעור של כדי דיבור דלמ"ד שם כדי שאילת תלמיד לרב דהיינו שיאמר שלום עליך רבי ומורי מי יימר לא הוי יותר כדי דיבור עכ''ל.

והנה האחרונים פליגי כדקיי''ל דתוכ''ד הוא כדי שאילת תלמיד לרב, וא''כ לא נוגעים דברי הערוך לנר למה שכתבי, אבל בכל אופן תודה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ראייה נפלאה מתוס' לזמן תוכ''ד הוא ד' מילים (סנהדרין לב:)

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' מאי 13, 2019 11:04 pm

חוות דעת כתב:והנה האחרונים פליגי כדקיי''ל דתוכ''ד הוא כדי שאילת תלמיד לרב, וא''כ לא נוגעים דברי הערוך לנר למה שכתבי, אבל בכל אופן תודה.

דבריו אלו, וכן האופן השני שכתב, נוגעים ישירות לשאלה אם יש ראיה מתוס' למחלו' האחרונים או לא.

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: ראייה נפלאה מתוס' לזמן תוכ''ד הוא ג' מילים (סנהדרין לב:)

הודעהעל ידי כרמי שלי » ב' מאי 13, 2019 11:28 pm

חוות דעת כתב:
כרמי שלי כתב:
חוות דעת כתב: . . "מי יימר כדאמריתו" הם 8 הברות (מי יי-מר כ-ד-אמ-רי-תו) . .

"כִּדְ..." הוא הברה אחת.

אני לא בטוח אם לקרוא כמו שכתבת או "כְ-דֶ אמריתו " . .

כללי הדקדוק מורים כי לא יבאו שני שוואים נעים זא"ז.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ראייה נפלאה מתוס' לזמן תוכ''ד דהוא ג' מילים (סנהדרין לב:)

הודעהעל ידי כדכד » ג' מאי 14, 2019 5:15 pm

כללי הדקדוק הם בעברית לא בארמית אך לגופו של ענין נראה לענ"ד שכת"ר צודק


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 102 אורחים