עמוד 1 מתוך 1

חטא כדי שיזכה חבירך, ועניין "לא נברא העולם אלא לפריה ורבייה"

פורסם: ד' יולי 03, 2019 10:14 pm
על ידי דורשי יחודך
התוס' בשבת ד. הקשו בהא דכופין את רבו לשחרר ח"ע חב"ח משום פריה ורביה, והא אין אומרים לו לאדם חטא כדי שיזכה חבירך.
והנה התוס' במקומות אחרים הקשו למה הזכירה המשנה הנ"ל "שנאמר לא תהו בראה לשבת יצרה" ולא מצוות פריה ורביה שהיא מצוה גמורה מדאורייתא.

ולולי דברי התוס' הוה אמינא דשתי הקושיות מתורצות אחת בחבירתה. דבאמת משום מצות פו"ר של הח"ע חב"ח, הלא אין אומרים לו לאדם חטא כו'.
אבל מצד זה ש"לא נברא העולם אלא לפו"ר", היינו שאין זה מצוה פרטית של השני, אלא "לא נברא העולם אלא לזה", וא"כ מה שכופים את הרב לשחררו הוא לא מחמת המצוה הפרטית של העבד, אלא משום הרצון הכללי שתכלית העולם היא לפו"ר, וזה מוטל על כולם בשווה. ולכן באמת זה לא קשור ל"חטא כדי שיזכה חבירך."

לא עיינתי מספיק במפרשי הש"ס, מעניין האם יש מי שפירש כך, והאם הפירוש הוא נכון מצד עצמו.

Re: חטא כדי שיזכה חבירך, ועניין "לא נברא העולם אלא לפריה ורבייה"

פורסם: ה' יולי 04, 2019 1:47 am
על ידי לענין
הגרישא פסחים.PNG
הגרישא פסחים.PNG (56.34 KiB) נצפה 1117 פעמים

Re: חטא כדי שיזכה חבירך, ועניין "לא נברא העולם אלא לפריה ורבייה"

פורסם: ה' יולי 04, 2019 6:33 am
על ידי דורשי יחודך
לענין כתב:
הגרישא פסחים.PNG

יישר כוח עצום!