מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

אי מצוות להנות ניתנו אין מקיימין באיסה"נ

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
אביגדור דרור
הודעות: 28
הצטרף: ג' יוני 25, 2019 7:40 am

אי מצוות להנות ניתנו אין מקיימין באיסה"נ

הודעהעל ידי אביגדור דרור » ו' אוגוסט 09, 2019 4:57 am

חולין פט. מבואר דאי אמינא מצוות להנות ניתנו אז אם קיים בחפץ אסור כגון לולב של ע"ז הרי לא יצא, מה הביאור בזה?

אהרן תאומים
הודעות: 372
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: קנדה
שם מלא: אהרן תאומים
יצירת קשר:

Re: אי מצוות להנות ניתנו אין מקיימין באיסה"נ

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' אוגוסט 09, 2019 5:57 am

רש"י ורבא אמר. אפילו בעפר עפרה נמי מותר שכסוי הדם מצוה ולא הנאה שהמצות שנתנו לישראל לא ליהנות נתנו להם לא לשם הנאה נתנו להם אלא גזירת מלך היא עליהם:
ואם בקיום המצוות היה גם מטרה שיהיה הנאה בעשייתן הרי שהיה אסור לשות מצוה באיסור הנאה

עזריאל ברגר
הודעות: 5833
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אי מצוות להנות ניתנו אין מקיימין באיסה"נ

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוגוסט 09, 2019 6:26 am

מצווה הבאה בעבירה היא, וקוב"ה "שונא גזל בעולה".

אביגדור דרור
הודעות: 28
הצטרף: ג' יוני 25, 2019 7:40 am

Re: אי מצוות להנות ניתנו אין מקיימין באיסה"נ

הודעהעל ידי אביגדור דרור » ב' אוגוסט 12, 2019 5:47 am

בשב"ק שעעל"ט מצאתי בס"ד [לא חיפשתי ובדיוק ראיתי מולי] ספר 'תורת המצווה' [רובינפלד אינו באוצר] שהביא מ"מ ע"ז
וציין לריטב"א ור"ן בר"ה כח. וחת"ס שם וכן יש בזה רמב"ן ורשב"א נראה לי ביבמות וכן טורי אבן ועוד שאיני זוכר.

בקיצור התירוצים היו כך,
א. משום מצווה הבא בעבירה, אמנם יש בזה מחלו' ראשו' אם יצא או לאו.
ב. משום אי עביד לא מהני, ויש חילוקים לענינינו שאפי' אביי יודה.
ג. משום סברא דומה לאי עביד.

הספר אינו תחת ידי, ואודה למי שיכול להעלות -תורת המצווה רובינפלד ח"ב עמ' שנה הג' ג.

עושה חדשות
הודעות: 7862
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אי מצוות להנות ניתנו אין מקיימין באיסה"נ

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוגוסט 15, 2019 10:16 am

רמב"ן יבמות קג:
סנדל של עכו"ם לא תחלוץ ואם חלצה חליצתה כשירה ... ויש מפרש לכתחילה לא תחלוץ משום דנהנית שנשאת בו, ואם חלצה חליצתה כשירה נהי דעבדה איסורא חליצתה לא מיפסלא, ולא דייק לי מהא דגרסינן בפרק ראוהו ב"ד רבא אמר אחד זה ואחד זה לא יצא הדר אמר רבא אחד זה ואחד זה יצא מאי טעמא מצות לאו ליהנות ניתנו, אלמא אי ניתנו ליהנות כיון שאם יצא נהנה ועבד איסורא, ואי לא יצא לא עשה ולא כלום ונמצא שלא נהנה, אמרינן דלא יצא.

שומע ומשמיע
הודעות: 1865
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: אי מצוות להנות ניתנו אין מקיימין באיסה"נ

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' אוגוסט 15, 2019 11:35 am

מבואר ברמב"ן שהגדר הוא שבזה שהתורה אמרה לא ליהנות היא אמרה שלא יצא יד"ח [אולי זה סוג של אי עביד לא מהני]

לעמל יולד
הודעות: 59
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: אי מצוות להנות ניתנו אין מקיימין באיסה"נ

הודעהעל ידי לעמל יולד » ב' ספטמבר 02, 2019 1:28 am

אף לאלו שלא יאמרו בכגון דא מצוה הבאה בעבירה , יאמרו שחומר ותוקף איסורו ישלול חלות כל דין על חפצא זו ע"י זה שהתורה נמנע הנאה ממנו, וכן כל דיני תורה וכל דיני ממונות לא יחולו בה, ולא תוכל לקיים בה כל עניין הלכתית כלל.
(ע' הגרח לגבי מה שאמר בדין לחי בזה, אולי זכרוני מטעה אותי, אבל נראה לי ששם מבואר עניין כזה, אבל צריך בפנים כי יתכן שטעיתי בזה).

ויל"ע לפי הר"ן בגיטין פ"ב שמחלק בין איסורי הנאה שאינם בביעור לאיסורים שישנם בביעור וכדר"ש כל העומד וכו', ומה שאמר שם בכתותי מכתת שיעורא לדעת הרבנן, ובשו"ע אבהע"ז סי קכד, ברמ"א ובנו"כ שם.

ויתכן שיש לומר שהסברא הנ"ל אינו נכון לחלק מהדעות שם.


חזור אל “בית התלמוד”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים