עמוד 1 מתוך 1

"אלא אם כן מבקשין ממנו ממון" - הלואה?

פורסם: ד' אוגוסט 21, 2019 5:54 pm
על ידי מחולת המחנים
מצינו כמה פעמים בש"ס שאמרו "אין אשתו של אדם מתה אלא אם כן מבקשין ממנו ממון ואין לו, שנאמר (משלי כב, כז) אם אין לך לשלם למה יקח משכבך מתחתיך" (ר"ה דף ו' ע"א, סנהדרין דף כ"ב ע"א, זבחים דף כ"ט ע"ב), וברש"י בזבחים פירש מבקשים ממנו - ממון של גזל, והתוס' כתבו דמיירי בנדר, והביאו ראיה מגמ' בשבת (דף ל"ב ע"ב) שאמרו "תניא רבי נתן אומר בעון נדרים מתה אשה של אדם, שנאמר (משלי כב, כז) אם אין לך לשלם למה יקח משכבך מתחתיך", ויש ליישב דעת רש"י.

והנה הפסוק במשלי לכאורה מיירי בערבות, כדכתיב בפסוק לעיל מיניה "אל תהי בתוקעי כף בעורבים משאות".
האם מצאנו לאחד מרבותינו הראשונים שפירש האי מימרא "אין אשתו של אדם מתה אלא אם כן מבקשין ממנו ממון ואין לו" דמירי בהלואה?

Re: "אלא אם כן מבקשין ממנו ממון" - הלואה?

פורסם: ד' אוגוסט 21, 2019 8:02 pm
על ידי ביקורת תהיה
מחולת המחנים כתב:האם מצאנו לאחד מרבותינו הראשונים שפירש האי מימרא "אין אשתו של אדם מתה אלא אם כן מבקשין ממנו ממון ואין לו" דמירי בהלואה?
חלילה וחס!

Re: "אלא אם כן מבקשין ממנו ממון" - הלואה?

פורסם: ד' אוגוסט 21, 2019 9:30 pm
על ידי כחול הים
מחולת המחנים כתב:מצינו כמה פעמים בש"ס שאמרו "אין אשתו של אדם מתה אלא אם כן מבקשין ממנו ממון ואין לו, שנאמר (משלי כב, כז) אם אין לך לשלם למה יקח משכבך מתחתיך" (ר"ה דף ו' ע"א, סנהדרין דף כ"ב ע"א, זבחים דף כ"ט ע"ב), וברש"י בזבחים פירש מבקשים ממנו - ממון של גזל, והתוס' כתבו דמיירי בנדר, והביאו ראיה מגמ' בשבת (דף ל"ב ע"ב) שאמרו "תניא רבי נתן אומר בעון נדרים מתה אשה של אדם, שנאמר (משלי כב, כז) אם אין לך לשלם למה יקח משכבך מתחתיך", ויש ליישב דעת רש"י.

והנה הפסוק במשלי לכאורה מיירי בערבות, כדכתיב בפסוק לעיל מיניה "אל תהי בתוקעי כף בעורבים משאות".
האם מצאנו לאחד מרבותינו הראשונים שפירש האי מימרא "אין אשתו של אדם מתה אלא אם כן מבקשין ממנו ממון ואין לו" דמירי בהלואה?


בפשוטו של מקרא כעין זה מפרשים הרלבג והמצודות אם כי לא פירשו כדרשת חז"ל.

לענ"ד אי אפשר לפרש בהלוואה כי מדובר על ערבות להלוואה.

ועל ערבות גרידתא גם אי אפשר לפרש כיון שבפסוק יש תוספת של תוקעי כף וסתם ערבות לא צריכה שום קנין. ותקיעת כף היא כשבועה חמורה וכדברי התוספות. ומ"מ אין בפשוטו של מקרא הלוואה או ערבות גרידתא.

Re: "אלא אם כן מבקשין ממנו ממון" - הלואה?

פורסם: ד' אוגוסט 21, 2019 10:36 pm
על ידי מחולת המחנים
יישר כח לעונים.

על הפסוק "אל תהי בתוקעי כף בעורבים משאות", כתב התרגום "לא תהי משלם אידך בערבותא על חברך", ורש"י פירש "בעורבים משאות - הלואות", וכן ברלב"ג, הנה פירשו שהכוונה לפי פשוטו של מקרא על ערבות, אמנם יתכן לומר שהיא ערבות בתקיעת כף, וכמו שכתוב (משלי ו, א) "בני אם ערבת לרעך תקעת לזר כפיך".
אך מכל מקום אף אם נפרש שהיא ערבות גרידא, וכדמשמע מהתרגום (וא"כ כ"ש בהלואה), מכל מקום הלא את הפסוק הבא "למה יקח משכבך מתחתיך" פירשו האבן עזרא והרלב"ג עפ"י פשוטו של מקרא שהכוונה למיטה, ולא כדרשת חז"ל.

אני מחפש האם את דברי חז"ל החמורים "אין אשתו של אדם מתה אלא אם כן מבקשים ממנו ממון ואין לו", האם יש מי שפירש זאת על הלואה?

Re: "אלא אם כן מבקשין ממנו ממון" - הלואה?

פורסם: ה' אוגוסט 22, 2019 12:17 am
על ידי כולל יונגערמאן
על פירש"י צ"ע קצת דאי משום חומר איסור גזל מאי נ"מ אם יש לו מה לשלם או לא

---

למה נראה לך שזה היה פירוש טוב שיעלה על דעת מי מהראשונים?

Re: "אלא אם כן מבקשין ממנו ממון" - הלואה?

פורסם: ה' אוגוסט 22, 2019 1:23 am
על ידי ביקורת תהיה
שמות רבה פרשת 'אם כסף תלוה':
הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַזְהִיר בַּתּוֹרָה: 'אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי', וְאִם אֵינוֹ מְשַׁלֵּם לְךָ – דַּיְּךָ שֶׁאֲנִי קוֹרֵא אוֹתוֹ רָשָׁע, שֶׁנֶּאֱמַר: 'לֹוֶה רָשָׁע וְלֹא יְשַׁלֵּם'. 'וְצַדִּיק חוֹנֵן וְנוֹתֵן' – זֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, שֶׁמַּזְהִיר אֶת יִשְׂרָאֵל וְאוֹמֵר לָהֶם: אִם חָבֹל תַּחְבֹּל שַׂלְמַת רֵעֶךָ – הַחֲזִירֵהוּ לוֹ, שֶׁלֹּא יִצְעַק לְפָנַי, שֶׁנֶּאֱמַר: 'וְהָיָה כִּי יִצְעַק אֵלַי וְשָׁמַעְתִּי כִּי חַנּוּן אָנִי'.

Re: "אלא אם כן מבקשין ממנו ממון" - הלואה?

פורסם: ה' אוגוסט 22, 2019 1:28 am
על ידי מגופת חבית
יש מאמר ע''ז ממרן הגר''ח שמואלביץ ואין הספר תחת ידי כעת להעתיקו