מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

מסכת כריתות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
אהרן תאומים
הודעות: 370
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: קנדה
שם מלא: אהרן תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת כריתות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ג' ספטמבר 03, 2019 12:11 am

ביקורת תהיה כתב:טעות!
הלימוד 'כל שאתה מצווה על דמו אתה מצווה על אבריו' הוא היקש. (ודרך אגב, רבי אלעזר הוא דדריש זאת ולא רבי יהודה).
רבי מאיר, דאמר 'אינו נוהג אלא בבהמה טהורה בלבד', הוא דדריש דבר הלמד מענינו, דאבר מן החי בעניינא דבקר וצאן הוא דכתיב.

לא הבנתי את הטעות!!! ואני מביא את ציטוט הגמרא במלואו
ת''ר אבר מן החי נוהג בבהמה חיה ועוף בין טמאין ובין טהורין דברי רבי יהודה ורבי אלעזר וחכמים אומרים אינו נוהג אלא בטהורין אמר ר' יוחנן ושניהן מקרא אחד דרשו {דברים יב-כג} רק חזק לבלתי אכול הדם כי הדם הוא הנפש{דברים יב-כג} לא תאכל הנפש עם הבשר ר' יהודה ור' אלעזר סברי כל שאתה מצווה על דמו אתה מצווה על אבריו והני טמאין נמי הואיל ואתה מצווה על דמן אתה מצווה על אברין ורבנן סברי לא תאכל הנפש עם הבשר אלא בשר לחודיה כל שבשרו מותר אתה מצווה על אבריו וכל שאין בשרו מותר אי אתה מצווה על אבריו.
ומה שהבאתי הוא לא בקשר ישיר ללימוד כאן, אלא מנפלאותיו של רש"י שבחר להביא דוגמא הסמוכה לענין זה מפני שמותיהם של של התנאים, ואותו תנא "ר יהודה" מתייחס ממש באותו מקום ל"אבר מן החי"(וכן רבי ישמעאל)

ביקורת תהיה
הודעות: 1168
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת כריתות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' ספטמבר 03, 2019 1:57 am

כלומר, על הא דאמרינן בגמרא 'רבי יהודה סבר למדין לאו מלאו ולאו מכרת', מביא רש"י דוגמא של 'דבר הלמד מעניינו' לאו מלאו: 'כגון בעלמא גבי אבר מן החי'.
ומה ראה רש"י להביא דוגמא זו?
משום שבענין זה מביע רבי יהודה דעתו שאין לדרוש את הכתוב במדת 'דבר הלמד מענינו', בניגוד לדעתו של רבי מאיר.
הפלא ופלא!

שמואל דוד
הודעות: 4590
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת כריתות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' ספטמבר 03, 2019 3:44 am

ט:

רש״י ד״ה כל היכא דכתיב תורת משמע רבים [עיין ערוך לנר, וחק נתן]

צ״ע מדוע לא פירש כן לעיל בתחילת העמוד.

אהרן תאומים
הודעות: 370
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: קנדה
שם מלא: אהרן תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת כריתות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ד' ספטמבר 04, 2019 12:44 am

ביקורת תהיה כתב:כלומר, על הא דאמרינן בגמרא 'רבי יהודה סבר למדין לאו מלאו ולאו מכרת', מביא רש"י דוגמא של 'דבר הלמד מעניינו' לאו מלאו: 'כגון בעלמא גבי אבר מן החי'.
ומה ראה רש"י להביא דוגמא זו?
משום שבענין זה מביע רבי יהודה דעתו שאין לדרוש את הכתוב במדת 'דבר הלמד מענינו', בניגוד לדעתו של רבי מאיר.
הפלא ופלא!

שימך נאה לניקך
שפתיים יישק משיב דברים נכוחים ואכן כדבריך אלא שזה אכן כפתור ופרח עם לשונו של רש"י בדף ד ע"א בדברי רבי ישמעאל כתב רש"י "כי ההיא" דבשר וחלב ושזה ממש כדברי רבי ישמעאל והאוקימתא כאן. אבל בעמוב ב' בדברי ר"י כתב רש"י כדאמרינן בעלמא והביא רש"י "דווקא דוגמא" שר"י לו לומד לימוד זה כשיכל, ורש"י רצה לרמוז שלימוד דבר מענינו פחות מהיקש, או שזה לא כלל ללימוד קבוע גם במקום שאפשר וזה בנותן טעם לסוגיתינו
נערך לאחרונה על ידי אהרן תאומים ב ג' ספטמבר 10, 2019 1:35 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

ביקורת תהיה
הודעות: 1168
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת כריתות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' ספטמבר 04, 2019 1:27 am

אהרן תאומים כתב:בדברי רבי ישמעאל כתב רש"י 'כגון ההיא דבשר וחלב', שזה ממש כדברי רבי ישמעאל והאוקימתא כאן.
לא כי, שהרי רבי הוא דדריש איסור אכילה בבשר בחלב במדת 'דבר הלמד מענינו', ותנא דבי רבי ישמעאל פליג עליה התם.

ביקורת תהיה
הודעות: 1168
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת כריתות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' ספטמבר 04, 2019 1:29 am

אהרן תאומים כתב:רש"י רצה לרמוז:
א. שלימוד דבר מענינו פחות מהיקש;
ב. שזה לא כלל ללימוד קבוע גם במקום שאפשר, וזה בנותן טעם לסוגיתינו.
לישנא קמא אליבא דרבי אלעזר, ולישנא בתרא אליבא דרבי יהודה, דהכי אמרינן התם בגמרא:
וְרַבִּי יְהוּדָה לְמָה לֵהּ קְרָא? לֵיתֵי אִסּוּר אֵבֶר לֵיחוּל עַל אִסּוּר טוּמְאָה, שֶׁכֵּן אִסּוּרוֹ נוֹהֵג בִּבְנֵי נֹחַ! אִין, הָכִי נַמֵּי; וְכִי אִצְטְרִיךְ קְרָא, לְרַבִּי אֶלְעָזָר.

אהרן תאומים
הודעות: 370
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: קנדה
שם מלא: אהרן תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת כריתות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ד' ספטמבר 04, 2019 1:42 am

ביקורת תהיה כתב:
אהרן תאומים כתב:בדברי רבי ישמעאל כתב רש"י 'כגון ההיא דבשר וחלב', שזה ממש כדברי רבי ישמעאל והאוקימתא כאן.
לא כי, שהרי רבי הוא דדריש איסור אכילה בבשר בחלב במדת 'דבר הלמד מענינו', ותנא דבי רבי ישמעאל פליג עליה התם.

לא מחויב אולי החולקים על רבי הם "דבי" רבי ישמעאל, ורבי דורש ע"פ י"ג מדות כמוזכר שם בגמרא והם ע"פ דברי רבי ישמעאל

ביקורת תהיה
הודעות: 1168
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת כריתות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' ספטמבר 04, 2019 11:06 am

תוספות פרק אור לארבעה עשר:
דִּבְרֵי רַבִּי יִשְׁמָעֵאל. תֵּמַהּ לְרִ"י, דְּתַנָּא דְבֵי רַבִּי יִשְׁמָעֵאל נָפְקָא לֵהּ מִקְּרָא אַחֲרִינָא, וּבְכַמָּה דוּכְתִין פָּרֵךְ מֵרַבִּי יִשְׁמָעֵאל אַתַּנָּא דְבֵי רַבִּי יִשְׁמָעֵאל:

ביקורת תהיה
הודעות: 1168
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת כריתות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' ספטמבר 05, 2019 10:56 pm

ב, ב
הָא דִתְנַן: אַרְבָּעָה מְבִיאִין עַל הַזָּדוֹן כִּשְׁגָגָה: [הַבָּא עַל שִׁפְחָה, וְנָזִיר שֶׁנִּטְמָא, וּשְׁבוּעַת הָעֵדוּת, וּשְׁבוּעַת הַפִּקָּדוֹן], מִנְיָנָא לְמָה לִי? לְאַפּוּקֵי מִדְּרַבִּי שִׁמְעוֹן, דְּתַנְיָא, רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, שְׁבוּעַת הַפִּקָּדוֹן לֹא נִתַּן זְדוֹנָהּ לְכַפָּרָה; אַהָכִי תְּנָא אַרְבָּעָה.

ביאור הדברים: יש ומסיבה כלשהי משתרבבת במשנה פסקה שלא במקומה, כגון:
א. 'בין הים לחרבה' השתרבבה בנוסח ההבדלה אגב שאר ההבדלות (בפרק ערבי פסחים), ובגמרא מסמינן לה;
ב. 'אכילת קדשי קדשים' השתרבבה בדברי רבי יוסי ברבי יהודה אגב שחיטת קדשים קלים דבעיא פתח אהל מועד (בפרק איזהו מקומן), ורבינא מסמי לה בגמרא.
ג. לדעת רב חסדא (בפרק על אלו מומין), השתרבב 'טומטום' אגב רעו האנדרוגינוס בשש ברייתות העוסקות בהלכות שונות בקדשים (קרבן שלמים, עולת בהמה, עולת העוף, ערכין ותמורה), ובגמרא מסמינן ליה (עשר מחיקות).
והיינו דאמרינן הכי: אילו נקט התנא לישנא ד'אלו מביאין על הזדון כשגגה', היה מניח מקום לפקפק שמא 'שבועת הפקדון' אשתרבובי אשתרבבא להכי אגב 'שבועת העדות', ובאמת אין הנשבע שבועת הפקדון במזיד מביא קרבן, לפיכך נקב התנא בראש דבריו מנין המביאים, לאמר: ארבעה מביאין ולא שלשה.
והיינו טעמא נמי דתני 'חֲמִשָּׁה מְבִיאִין קָרְבָּן אֶחָד עַל עֲבֵרוֹת הַרְבֵּה', לאמר: חמשה מביאין ולא ארבעה, דלא תימא נזיר אין בנמצא שיביא קרבן אחד על טומאות הרבה, ואשתרובבי אשתרבב להכי אגב מצורע ויולדת.
והיינו טעמא נמי דתני 'חֲמִשָּׁה מְבִיאִין קָרְבָּן עוֹלֶה וְיוֹרֵד', לאמר: חמשה מביאין ולא ארבעה, דלא תימא 'טומאת מקדש וקדשיו' אשתרבבא להכי אגב שמיעת הקול וביטוי שפתים.
נערך לאחרונה על ידי ביקורת תהיה ב ג' ספטמבר 10, 2019 3:15 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 4590
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת כריתות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' ספטמבר 06, 2019 10:09 pm

יג.

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 20#p457412

ועיין לפלוגת ראובן (בנגיס) שהעיר בזה.

ביקורת תהיה
הודעות: 1168
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת כריתות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' ספטמבר 08, 2019 1:15 am

טו, א
אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא: שָׁאַלְתִּי אֶת רַבָּן גַּמְלִיאֵל וְאֶת רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בָּאִטְלִיס שֶׁל עֵימָאוּם, שֶׁהָלְכוּ לִקַּח בְּהֵמָה לְמִשְׁתֵּה בְּנוֹ שֶׁל רַבָּן גַּמְלִיאֵל: הַבָּא עַל אֲחוֹתוֹ וְעַל אֲחוֹת אָבִיו וְעַל אֲחוֹת אִמּוֹ מַהוּ - חַיָּב אַחַת עַל כֻּלָּן אוֹ חַיָּב עַל כָּל אַחַת וְאַחַת? וְאָמְרוּ לִי: לֹא שָׁמַעְנוּ, אֲבָל שָׁמַעְנוּ הַבָּא עַל חָמֵשׁ נָשָׁיו נִדּוֹת בְּהֶעְלֵם אֶחָד, שֶׁהוּא חַיָּב עַל כָּל אַחַת וְאַחַת, וְרוֹאִין אָנוּ שֶׁהַדְּבָרִים קַל וָחֹמֶר.
ולכאורה יפלא: הלוא הבא על חמש נשיו נדות עשה חמשה מעשים, מה שאין כן בבא על אחותו שהיא אחות אביו שהיא אחות אמו שלא עשה אלא מעשה אחד, ומאי קל וחומר?
ונראה, דריבוי המעשים איננו גורם לריבוי הקרבנות. תדע, דהבא על נדה אחת חמש ביאות - אינו חייב אלא אחת, אע"פ שעשה חמשה מעשים; ומאידך, המשתחוה לחמשה פסלים - חייב על כל אחד ואחד, אף על פי שלא עשה אלא מעשה אחד.
אלא הטעם שהבא על חמש נשיו נדות חייב חמש, משום שהוא כמי שעבר על חמש אזהרות, שכן דבר השם כפטיש יפוצץ סלע, ואזהרת התורה 'ואל אשה בנדת טמאתה לא תקרב' מתחלקת לכל אשה ואשה ביחוד.
ומעתה נדרש הקל וחומר כמין חומר: ומה הבא על חמש נשיו נדות, שבעצם אין כאן כי אם אזהרה אחת, אלא משום שנכפלה לחמש חייב על כל אחת ואחת; הבא על אחותו שהיא אחות אביו שהיא אחות אמו, שיש כאן שלש אזהרות ממש נבדלות זו מזו, אינו דין שיהא חייב על כל אחת ואחת.

ביקורת תהיה
הודעות: 1168
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת כריתות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' ספטמבר 08, 2019 2:12 am

טו, א
שָׁמַעְנוּ הַבָּא עַל חָמֵשׁ נָשָׁיו נִדּוֹת בְּהֶעְלֵם אֶחָד, שֶׁהוּא חַיָּב עַל כָּל אַחַת וְאַחַת.
נראה, דלא מקרא ילפי לה, אלא מסברא קאמרי לה.
דומיא דהא דתנן בפרק אלו הן הלוקין: המקיף ראשו חייב שתים – אחת מכאן ואחת מכאן; והמשחית זקנו חייב חמש – שתים מכאן ושתים מכאן ואחת מלמטה. ולאו מקרא שמעינן לה התם, אלא נראה דסברא הוא:
מאחר ששתי פאות לראש וחמש פאות לזקן, נמצא דאזהרת התורה 'לא תקיפו פאת ראשכם ולא תשחית את פאת זקנך' כלפי כל פאה ופאה ביחוד אמורה, והרי כאן אזהרה אחת שהיא שתים לראש, ואזהרה אחת שהיא חמש לזקן.

שמואל דוד
הודעות: 4590
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת כריתות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' ספטמבר 08, 2019 8:15 am

יד.

הבא על בתו כו׳. עיין שיטה מקובצת ״כגון עמלק״

אע״ג דמתני׳ מיירי בישראל שבא על אמו [ח״ו] מ״מ השטמ״ק לא רצה לנקוט ראובן או שמעון וכדומה. [ועיין רש״י ותוספות יד. יד:]

(כמדומני שכבר היה נידון בפורום שמצינו בראשונים שכתבו שם של נכרי אע״ג דמיירי בישראל. אשמח אם מישהו יכול לציין).

שמואל דוד
הודעות: 4590
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת כריתות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' ספטמבר 09, 2019 5:46 pm

טו.

מתני' אמר רבי עקיבא שאלתי כו'

עי' רמב"ם הל' תלמוד תורה פ"ד ה"ז וז"ל ולא ישאל בענין יותר משלש הלכות ע"כ
עי' הר צבי על התורה פ' וישלח עה"פ ויזרח לו השמש בשם מהרי"ל דיסקין שיש מקור לדברי הרמב"ם ממתנ' כריתות טו. אמר רבי עקיבא שאלתי את רבן גמליאל ואת ר' יהושע באיטליס של עימאום וגו' והשאלה הראשונה היתה בענין הבא על אחותו וגו'. ובמתנ' סוף טו. תנן ששאל אותם על אבר המדולדל ושם טו: תנן ועוד שאלן ר' עקיבא על השוחט ה' זבחים וגו' ולא שאלן ר"ע לר"ג ור"י עוד שאלות באותו מעמד באיטליס של עימאום. הרי מכאן מקור למ"ש הרמב"ם שלא ישאל בענין יותר מג' שאלות.

(מתוך מכתב שכתב לי חכ"א שליט"א)

ביקורת תהיה
הודעות: 1168
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת כריתות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' ספטמבר 09, 2019 8:20 pm

ושאלה רביעית באגדה - בפרק גיד הנשה:
אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא: שָׁאַלְתִּי אֶת רַבָּן גַּמְלִיאֵל וְאֶת רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בָּאִטְלִיז שֶׁל אִימָאוּם, שֶׁהָלְכוּ לִקַּח בְּהֵמָה לְמִשְׁתֵּה בְּנוֹ שֶׁל רַבָּן גַּמְלִיאֵל: כְּתִיב 'וַיִּזְרַח לוֹ הַשֶּׁמֶשׁ', וְכִי שֶׁמֶשׁ לוֹ לְבַד זָרְחָה? וַהֲלֹא לְכָל הָעוֹלָם זָרְחָה!

שמואל דוד
הודעות: 4590
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת כריתות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' ספטמבר 09, 2019 8:37 pm

יישר כח!

שמואל דוד
הודעות: 4590
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת כריתות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' ספטמבר 10, 2019 5:53 am

יח:

ואפילו מכאן ועד ׳שלש׳ שנים כו׳

יש לעיין מדוע נקט ׳שלש׳ דוקא וצ״ע.

ועיין תוספות יו״ט מעילה ה׳ וז״ל ואפילו לזמן מרובה. לשון הר"ב כגון שאכל חצי שיעור היום וחצי שיעור למחר כו'. או שאכל כו'. והאכיל כו' למחר ובברייתא שבגמ' [דף י"ח ע"ב] תני גבי אכילתו ואכילת חברו אפילו מכאן ועד ג' שנים. והרמב"ם בפ"ה מה"מ. כתב נהנה היום מן ההקדש ונהנה לאחר כמה שנים כו' מצטרפין ומעל.

והנה חיפשתי ומצאתי במעיל אהרן עמ״ס מעילה שהניח בצ״ע.

ועכשיו ראיתי viewtopic.php?f=7&t=9293

ההוא דאמר
הודעות: 1373
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מסכת כריתות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ד' ספטמבר 11, 2019 3:27 pm

יג, א
התירו למגע טמא מת להניק את בנה ובנה טהור. אמאי טהור? כיון דיינק חלב איטמי ליה מחלב! וכו'. אלא אמר רבא: היינו טעמא דבנה טהור, דספק ינק כשיעור וספק לא ינק, ואם תמצא לומר ינק, ספק ינקו באכילת פרס, ספק ינקו ביותר מכדי אכילת פרס.
מבואר שההיתר לתינוק לינוק ממגע טמא מת, זהו משום ספק ספיקא דעל ידי כך אינו נטמא.
וצריך עיון, לשם מה בעינן לספק ספיקא, תיפוק ליה מצד חזקת היתר וטהרה של התינוק, ואם כן אף בספק אחד הלא יש חזקה להתיר את התינוק בטהרות.
[ואין לומר לכאורה, שאין לו חזקת טהרה, מחמת שנולד במגע נידה, דאם לא כן מהו הנידון שיאסר לתינוק לשתות חלב טמא, הלא בלאו הכי טמא ועומד, ובהכרח שנטהר, ואם כן קשיא כנ"ל].

ההוא דאמר
הודעות: 1373
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: מסכת כריתות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ד' ספטמבר 11, 2019 3:30 pm

יד, א - יד, ב
נימא אית ליה לר"מ איסור חל על איסור! נהי דאיסור חל על איסור לית ליה, איסור כולל ואיסור מוסיף אית ליה.
יש לעיין, מהמשך הגמ' להלן ריש ע"ב.
והא לית ליה לרבי מאיר איסור חל על איסור! נהי דאיסור חל על איסור לית ליה, איסור מוסיף ואיסור כולל אית ליה.
צ"ב, הדקדוק הלשוני, שבתחילה כתוב 'נימא' ולהלן באופן פסקני, 'והא לית ליה' לר"מ איסור חל על איסור.

שמואל דוד
הודעות: 4590
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת כריתות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' ספטמבר 11, 2019 3:50 pm

גם אני הערתי בזה, ועיין ערוגת הבשם (אאחע״א) פרק מב אות ו. ועיין רש"י ובדברי דוד (זאלצר) וכבר קדמו בערוך לנר.

שמואל דוד
הודעות: 4590
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת כריתות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' ספטמבר 11, 2019 4:55 pm

שמואל דוד כתב:יח:

ואפילו מכאן ועד ׳שלש׳ שנים כו׳. יש לעיין מדוע נקט ׳שלש׳ דוקא וצ״ע.

רבינו שמואל תורת כהנים ויקרא דיבורא דחובה פרשה יא
Screenshot 2019-09-11 at 9.52.07 AM - Edited.png
Screenshot 2019-09-11 at 9.52.07 AM - Edited.png (73.71 KiB) נצפה 101 פעמים

שמואל דוד
הודעות: 4590
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת כריתות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ספטמבר 12, 2019 4:30 am

כ:

דם מהלכי שתים כו׳

בערל״נ העיר מדוע לא כתב ״אדם״ וכתב שאכן היה כתוב כן בתחלה אבל משום בעיות עלילות דם שינו הסופרים וכתבו ״מהלכי שתים״.

ויש לבדוק בכת״י.

שבענו מטובך
הודעות: 648
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: מסכת כריתות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ה' ספטמבר 12, 2019 7:57 am

שמואל דוד כתב:כ:

דם מהלכי שתים כו׳

בערל״נ העיר מדוע לא כתב ״אדם״ וכתב שאכן היה כתוב כן בתחלה אבל משום בעיות עלילות דם שינו הסופרים וכתבו ״מהלכי שתים״.

ויש לבדוק בכת״י.

מהלכי שתים.JPG
מהלכי שתים.JPG (33.93 KiB) נצפה 88 פעמים

שמואל דוד
הודעות: 4590
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת כריתות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ספטמבר 12, 2019 1:44 pm

שבענו מטובך כתב:
שמואל דוד כתב:כ:

דם מהלכי שתים כו׳

בערל״נ העיר מדוע לא כתב ״אדם״ וכתב שאכן היה כתוב כן בתחלה אבל משום בעיות עלילות דם שינו הסופרים וכתבו ״מהלכי שתים״.

ויש לבדוק בכת״י.

מהלכי שתים.JPG

יישר כח!

שמואל דוד
הודעות: 4590
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת כריתות - הערות והארות פנינים ומרגליות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' ספטמבר 13, 2019 5:17 pm

כא:

רש״י ד״ה מהלכי שתים - אדם.

צ״ע מדוע לא פירש כן לעיל?


חזור אל “בית התלמוד”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים