מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שלמה מלך על כל העולם - מניין?

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
אבקברד
הודעות: 214
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 2:00 am

שלמה מלך על כל העולם - מניין?

הודעהעל ידי אבקברד » ב' ספטמבר 23, 2019 11:50 pm

תלמוד בבלי מסכת מגילה דף יא
תנו רבנן: שלשה מלכו בכיפה, ואלו הן: אחאב, ואחשורוש, ונבוכדנצר. אחאב - דכתיב חי ה' אלהיך אם יש גוי וממלכה אשר לא שלח אדני שם לבקשך וגו', ואי לא דהוה מליך עלייהו - היכי מצי משבע להו? נבוכדנצר - דכתיב והיה הגוי והממלכה... אשר לא יתן את צוארו בעל מלך בבל. אחשורוש - הא דאמרן
(סימן שסד"ך) ותו ליכא? והא איכא שלמה! - לא סליק מלכותיה. - הניחא למאן דאמר מלך והדיוט, אלא למאן דאמר מלך והדיוט ומלך, מאי איכא למימר? - שלמה מילתא אחריתי הוה ביה, שמלך על העליונים ועל התחתונים שנאמר וישב שלמה על כסא ה'

מניין למקשן [ואף התרצן לא שולל זאת] ששלמה מלך על כל העולם?
וא"ת מהפסוק וישב שלמה על כסא השם, הרי פסוק זה מופיע רק בדברי התרצן השני, ומשמע שעד כאן לא דרשו ממנו.

הכתב והמכתב
הודעות: 383
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 1:15 am

Re: שלמה מלך על כל העולם - מניין?

הודעהעל ידי הכתב והמכתב » ג' ספטמבר 24, 2019 12:12 am

אגב גררא,
בעת שמלך שלמה על כל העולם היה הכל כדין א"י (שהרי סוריא ככיבוש יחיד רק משום שלא נכבשה כל א"י כמבואר בתוס' גיטין ז וא"כ בשלמה שלא היה טעם זה א"כ יש לחייב כל העולם בתו"מ)?

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: שלמה מלך על כל העולם - מניין?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' ספטמבר 24, 2019 2:33 am

אבקברד כתב:תלמוד בבלי מסכת מגילה דף יא
מניין למקשן [ואף התרצן לא שולל זאת] ששלמה מלך על כל העולם?
וּכְדַ֖י בִּזָּי֥וֹן וָקָֽצֶף

כולל יונגערמאן
הודעות: 588
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: שלמה מלך על כל העולם - מניין?

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ג' ספטמבר 24, 2019 5:08 am

ביקורת תהיה כתב:
אבקברד כתב:תלמוד בבלי מסכת מגילה דף יא
מניין למקשן [ואף התרצן לא שולל זאת] ששלמה מלך על כל העולם?
וּכְדַ֖י בִּזָּי֥וֹן וָקָֽצֶף


ביקורת חזינא טעמא לא חזינא

גיורא בשמי שמיא
הודעות: 397
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: שלמה מלך על כל העולם - מניין?

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ב' נובמבר 11, 2019 11:57 pm

אבקברד כתב:תלמוד בבלי מסכת מגילה דף יא
תנו רבנן: שלשה מלכו בכיפה, ואלו הן: אחאב, ואחשורוש, ונבוכדנצר. אחאב - דכתיב חי ה' אלהיך אם יש גוי וממלכה אשר לא שלח אדני שם לבקשך וגו', ואי לא דהוה מליך עלייהו - היכי מצי משבע להו? נבוכדנצר - דכתיב והיה הגוי והממלכה... אשר לא יתן את צוארו בעל מלך בבל. אחשורוש - הא דאמרן
(סימן שסד"ך) ותו ליכא? והא איכא שלמה! - לא סליק מלכותיה. - הניחא למאן דאמר מלך והדיוט, אלא למאן דאמר מלך והדיוט ומלך, מאי איכא למימר? - שלמה מילתא אחריתי הוה ביה, שמלך על העליונים ועל התחתונים שנאמר וישב שלמה על כסא ה'

מניין למקשן [ואף התרצן לא שולל זאת] ששלמה מלך על כל העולם?
וא"ת מהפסוק וישב שלמה על כסא השם, הרי פסוק זה מופיע רק בדברי התרצן השני, ומשמע שעד כאן לא דרשו ממנו.


גם המקשן וגם התרצן הראשון ידעו מזה שמלך על העליונים ועל התחתונים, ומאותה מקור, אלא שלדידהו לא ס"ל לחלק בין "מילתא אחריתי" לשאר ה"מלכו בכיפה", והתרצן השני ס"ל "מילתא אחריתי" חלוק.

הכתב והמכתב כתב:אגב גררא,
בעת שמלך שלמה על כל העולם היה הכל כדין א"י (שהרי סוריא ככיבוש יחיד רק משום שלא נכבשה כל א"י כמבואר בתוס' גיטין ז וא"כ בשלמה שלא היה טעם זה א"כ יש לחייב כל העולם בתו"מ)?


לא היה כאן כיבוש, אלא שליטה. הראיה מאחאב שהיו "ממלכ[ות]" אלא שהיו כפופים לו עד ש"מצי משתבע להו" וכן מנבוכדנצר כה"ג.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: שלמה מלך על כל העולם - מניין?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' נובמבר 12, 2019 1:49 am

כולל יונגערמאן כתב:ביקורת חזינא, טעמא לא חזינא.

פסע חמש פסיעות לאחוריך:
'כִּי הוּא רוֹדֶה בְּכָל עֵבֶר הַנָּהָר מִתִּפְסַח וְעַד עַזָּה'. רַב וּשְׁמוּאֵל. חַד אָמַר: תִּפְסַח בְּסוֹף הָעוֹלָם וְעַזָּה בְּסוֹף הָעוֹלָם; וְחַד אָמַר: תִּפְסַח וְעַזָּה בַּהֲדֵי הֲדָדֵי הֲווּ קָיְמִי, כְּשֵׁם שֶׁמָּלַךְ עַל תִּפְסַח וְעַל עַזָּה כָּךְ מָלַךְ עַל כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 70 אורחים