עמוד 1 מתוך 1

פסחים ב. - אור נגהי או לילי, אורתא

פורסם: ב' מרץ 23, 2020 6:25 pm
על ידי ונתנו ידידים
בגמ' ריש פסחים:
ב. מאי אור רב הונא אמר נגהי ורב יהודה אמר לילי קא סלקא דעתך דמאן דאמר נגהי נגהי ממש ומאן דאמר לילי לילי ממש.
ובמסק' הסוגיא: ג. אלא בין רב הונא ובין רב יהודה דכולי עלמא אור אורתא הוא ולא פליגי מר כי אתריה ומר כי אתריה באתריה דרב הונא קרו נגהי ובאתריה דרב יהודה קרו לילי.
וממשיך הגמ': ותנא דידן מאי טעמא לא קתני לילי לישנא מעליא הוא דנקט
ונמצא דלמסקנת הסוגיא אין השם אור בעצם על שם הלילה אלא הוא בלשון סגי נהור.
אמנם בהו"א סבר הגמ' דאור הוא אורתא דהרי הקשה הגמ' מכמה וכמה פסוקים דקרינן ליממא אור (ואי המשנה בלשון סגי נהור נקט ליכא סתירה ללשון הפסוקים).
וצ"ב למה נקרא לילה אור והרי ודאי דאור על שם נהורא איקרי דהוא שייך ליממא, [והי' אפשר לומר דארמית הוא מלשון אורתא, ולמסקנת הסוגיא ודאי אפשר לומר כן ותנא נקט בלשון זו משום לשון סגי נהור, אבל להו"א אאל"כ דהרי מקשה מהפסוקים.].
וכן ק' לי למה באתרי' דרב הונא קריח לי' נגהי דהוא גם לשון אור וכהו"א דהגמ' ואולי קרי לי' בלשון סגי נהור, אבל על לשון אור דהוא עיקר לשון הקדש ולשון הפסוקים צ"ב רב.
ואקוה דהחכמים דבאתרא הדין יוכל להחכימני בעזה"י.