מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סוכה מג: - אין בייתוסין מודים שחיבוט ערבה דוחה את השבת

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שקלאוו
הודעות: 34
הצטרף: ה' מאי 19, 2016 1:41 pm

סוכה מג: - אין בייתוסין מודים שחיבוט ערבה דוחה את השבת

הודעהעל ידי שקלאוו » ה' אפריל 30, 2020 10:48 am

והלא בייתוסין אינם מודים אלא בתורה שבכתב כפרש"י עה"ד, וחיבוט ערבה לכו"ע אינו אסור מהתורה אלא הוא מגזירת חכמים שמא יטלנו בידו וכו' ויעבירנו א"ע ברשות הרבים. וגוף המעשה מעיד שלא חשו לאיסור מוקצה כשכבשו את הערבות תחת אבנים!

ועוד תימה מצדוקי אחד שניסך ע"ג רגליו (מח:), ומשם נראה שהיה רצונם לבטל בקום ועשה המצוות שלא נראו להם.
אם כן, אף כאן לא היו מודים במצוות ערבה כלל ורצו לבטלה, רק שלא היה ביכולתם לבטל בימים אחרים, ורק בשבת יכלו לכבוש תחת אבנים שאסורים בטלטול לפרושים, ואין זה קשור לשמירת שבת שלהם אלא של הפרושים.
א"כ מאי פירוש "אין מודין שחיבוט ערבה דוחה את השבת"?

ביקורת תהיה
הודעות: 1885
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: סוכה מג: - אין בייתוסין מודים שחיבוט ערבה דוחה את השבת

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' מאי 14, 2020 2:23 am

'לפי שאין בייתוסין מודים שחיבוט ערבה דוחה את השבת' - נתינת טעם היא למה ששנה ברישא שערבה דוחה את השבת, וכלומר: מה טעם ערבה דוחה את השבת? לפי שאין הבייתוסין מודים בה שהיא מן התורה (ובדין הוא שתדחה את השבת), לפיכך אמרו חכמים שתדחה את השבת, כדי להוציא מלבם.

שקלאוו
הודעות: 34
הצטרף: ה' מאי 19, 2016 1:41 pm

Re: סוכה מג: - אין בייתוסין מודים שחיבוט ערבה דוחה את השבת

הודעהעל ידי שקלאוו » ו' מאי 15, 2020 12:19 am

ביקורת תהיה כתב:'לפי שאין בייתוסין מודים שחיבוט ערבה דוחה את השבת' - נתינת טעם היא למה ששנה ברישא שערבה דוחה את השבת, וכלומר: מה טעם ערבה דוחה את השבת? לפי שאין הבייתוסין מודים בה שהיא מן התורה (ובדין הוא שתדחה את השבת), לפיכך אמרו חכמים שתדחה את השבת, כדי להוציא מלבם.


איך זה מוציא מליבן של בייתוסין שעשו החכמים חיזוק לדבריהם, הרי לבייתוסין אין איסור לטלטל ערבה בשבת ולדידם זה מעשה כחוה"מ?
ואולי טעם, שלא ימשכו מקצת העם הפרושין (המודים בגזירות חכמים) אחר דעת הבייתוסין בנושא הערבה בלבד? ועדיין הלשון עצמו קשה.


חזור אל “בית התלמוד”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים