מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסכת שבת - פרק שמיני

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 6490
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

מסכת שבת - פרק שמיני

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' מאי 26, 2020 5:52 pm

עו: המוציא יין כו׳

ק״ק מדוע התחיל רבי פרק חדש אף שהוא המשך למשניות בסוף הפרק הקודם וצ״ע.

ושאלתי חכ״א שליט״א והשיב וז״ל קודם כל צריך לברר האם החלוקה של המשנה לפרקים באמת נעשית ע"י רבי. אמנם ראיתי מביאים בשם אחד מן התירגומים לפירוש המשניות לרמב"ם בהקדמתו כאשר ביאר חילוק המשניות שרבי חילק כל סדר למסכתות, וז"ל, וקרא לכל סוג מהם מסכתא אחר כך חלק הדברים בכל סוג מהם לקטעים וקרא לכל קטע פרק, ע"כ. ולפ"ז החילוק לפרקים הוא אכן מרבי, וצ"ע בזה.

הנה לענין חילוק פרק כלל גדול ופרק המוציא יין, לכאו' י"ל שפרק כלל גדול באמת מתחיל עם כלל גדול ואח"כ נשנו ל"ט מלאכות ורק בסוף תנן במשנה ג' ועוד כלל אחר אמרו וגו'. וזה י"ל שלא רצה רבי להתחיל פרק חדש עם "ועוד כלל אחר אמרו" כי הוא טפל למה שבא לפניו ואינו ראוי להתחיל פרק בפ"ע, אמנם אחר שהתחיל ענין זה ראה רבי שיש כאן הרבה משניות וא"א לעשות מכל המשניות פרק יחד עם פ' כלל גדול כי יהיה פרק מדי ארוך. לכן התחיל פרק חדש עם "המוציא יין" שהוא באמת המשך ל"המוציא תבן", רק שהוכרח לעשות מזה פרק חדש מפני האריכות. ועדיין צ"ע בזה.

ורציתי לחזק הדברים הנ"ל בס"ד ולומר דנראה שעיקר הענין הוא שבשבת עה: תנן ועוד כלל אחר אמרו וגו', ונראה שלא מצינו שיש פרק במשניות שמתחיל "ועוד כלל אחר אמרו". ואע"ג שמצינו בעוד משניות שתנן "ועוד כלל אחר אמרו", עי' שביעית פ"ז מ"ב, ועי' מעשרות פ"א מ"א, וזבים פ"ה מ"ב, בכל אלו המקומות המשנה ההיא באמצע הפרק. ולא יתכן כ"כ שתהיה משנה המתחילה "ועוד כלל אחר אמרו" בתחילת הפרק כי לשון זו היא המשך על מה שתנן לפני זה ולא התחלה חדשה.

לכן המשנה בדף עה: הוא נושא חדש, אבל מצד שני הוא טפל למשנה לעיל סז: כלל גדול וגו' כי הכלל שם הוא כלל גדול, משא"כ הכלל של דף עה: אינו נקרא כלל גדול. לכן לא שייך להתחיל פרק ח' עם המשנה ועוד כלל אחר אמרו וגו'.

לכן י"ל שבדף עה: במתנ' התחלנו הענין של שיעור הוצאה אבל מכיון שענינו אינו שייך כ"כ לענינים של פרק ז' כי הענינים של פ"ז הם ענינים כלליים של שוגג בשבת ושל ל"ט מלאכות, לכן בסוף פ"ז רק מביא קצת משניות בענין שיעור הוצאה, אבל עיקרי הדינים הם בפרק ח'. ואולי י"ל שהמתין עד המוציא יין כי יין זה דבר חשוב וראוי להתחיל ממנו פרק חדש, וצ"ע.

עי' חידושי רבי בצלאל בנו של המהר"ל פראג שנדפסו בסוף חי' מהר"ל מפראג ששואל שאלת כתר"ה שליט"א וכותב ששאל שאלה זו קמיה מהר"ל מפראג אבל אינו כותב מה השיב לו המהר"ל מפראג. עכ״ד.

חידושי רבי בצלאל:
5E8B21D6-D601-401C-86EB-F7474F769B0D.jpeg
5E8B21D6-D601-401C-86EB-F7474F769B0D.jpeg (78.53 KiB) נצפה 1705 פעמים
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ג' מאי 26, 2020 6:02 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 6490
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת - פרק שמיני

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' מאי 26, 2020 6:02 pm

עז:

שוטיתא שטותא. ועיין רש״י שוטיתא - בד של הדס שמרקדין בו לפני כלה: שטותא - נראה המרקד כשוטה:
ועיין כתובות י״ז. אמרו עליו על רבי יהודה בר אילעאי שהיה נוטל בד של הדס ומרקד לפני הכלה ואומר כלה נאה וחסודה

ושמעתי מחכ״א לפרש לפי״ז דברי הגמרא לעיל לג: בהדי פניא דמעלי שבתא חזו ההוא סבא דהוה נקיט תרי מדאני אסא (הדסים) ורהיט בין השמשות אמרו ליה הני למה לך אמר להו לכבוד שבת ותיסגי לך בחד חד כנגד זכור וחד כנגד שמור. ויל״ע מדוע נטל הדס דוקא. ולפי גמרא הנ״ל שהדרך לרקד לפני הכלה עם הדסים מובן היטב שהרי שבת איקרי כלה ודו״ק בזה.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת שבת - פרק שמיני

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ג' מאי 26, 2020 7:07 pm

שמואל דוד כתב:עו: המוציא יין כו׳
ק״ק מדוע התחיל רבי פרק חדש אף שהוא המשך למשניות בסוף הפרק הקודם וצ״ע.


מוציא תבן זה לא חלק מכבוד השבת אלא שסידורו נכון שהוא הוצאת תבן לבהמתו לפני אכילתו, ואח"כ המוציא ייו כדי "מזיגת הכוס" הכוס לקידוש השבת וע"כ פתח בו בתחילת פרק חדש

שמואל דוד
הודעות: 6490
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת - פרק שמיני

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' מאי 26, 2020 11:25 pm

יישר כח רב אהרן!
ועיין משמרת מועד:
9835C7D4-8C23-497F-8C0E-7FD9550BD1B0.jpeg
9835C7D4-8C23-497F-8C0E-7FD9550BD1B0.jpeg (132.32 KiB) נצפה 1675 פעמים

שמואל דוד
הודעות: 6490
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת - פרק שמיני

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' מאי 27, 2020 5:01 am

פ:
וכי אדם עושה מעותיו אנפרות כו' ופירש"י שהיין ממחה הסיד ויוצא.

ובספר ברכת יהודה הקשה ממשנה במסכת אבות פרק ב' "בור סיד שאינו מאבד טפה" ומשמע שסיד משמר מה שבתוכה.
ואפשר שהכוונה לבור מלא מים ולא יין, ועדיין צ"ע.
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ד' מאי 27, 2020 6:20 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 6490
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת - פרק שמיני

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' מאי 28, 2020 3:03 pm

פא:

אמרו אינהו מילתא כו' וברש"י שם טהרה.
שמעתי ביאור יפה בשם הבעש"ט שצ"ל "אמרו אינהו מלת" והכוונה לר"ת מכשפה לא תחיה. והיום בספר נחלת נפתלי שהביא ביאור זה בשם הגאון ז"ל. [ויש לבדוק בכת״י לראות אם יש גירסא כנ״ל]


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 38 אורחים