מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסכת שבת פרק הזורק

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' יוני 17, 2020 12:16 am

כפי הנראה עוד לא פתחו את האשכול על הזורק?
התקשיתי במשנה ק. זרק ארבע אמות בכותל למעלה מעשרה טפחים פטור -
דלכאורה משמע שמה שפטור הוא משום שהחפץ נח (דבילה שמינה כמ"ש בגמרא) למעלה מי"ט.
והלא גם אם נח על הארץ, אם עבר ד"א למעלה מי"ט לכאורה פטור דאין זה אלא מקום פטור.
אמנם ראיתי בירושלמי לפי חלק מהפירושים שמה שלמעלה מי"ט מצטרף לד"א, אך משמע שאם כל (או רוב) הד"א הם למעלה מי"ט דפטור, וא"כ למה ציירה המשנה בכה"ג שההנחה היתה למעלה מי"ט?

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' יוני 17, 2020 12:24 am

קב. המעביר שתי אמות בשוגג שתי אמות במזיד ושתי אמות בשוגג פטור הואיל וגמר הד' אמות היו במזיד.
צריך ביאור מאד מדוע אין מצרפים את שתי האמות הראשונות ושתי האמות האחרונות. ומה בכך ששתי אמות באמצע לא היו בחיוב. ומדוע לא נאמר שדל מהכא ד' אמות אמצעיות הרי יש כאן ארבע אמות בחיוב.

ואולי מובן לפי בעל המאור שד' אמות הוא גדר של הוצאה ולכן לא שייך לצרף מכאן ומכאן כי סוף סוף ברגע שיצא מתוך ד' אמות שלו היה פטור.

אולם לפי זה היה צריך להפטר גם זורק שהרי כשיצא מתוך הד' אמות היה מזיד ובסוגיא מבואר שזורק כהאי גוונא חייב.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' יוני 17, 2020 12:26 am

בודאי שחייב גם כשעבר הכל למעלה מי'. הלא הראשונים כתבו שמעביר הוא כמוציא מרשות לרשות.

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' יוני 17, 2020 12:52 am

שומע ומשמיע כתב:בודאי שחייב גם כשעבר הכל למעלה מי'. הלא הראשונים כתבו שמעביר הוא כמוציא מרשות לרשות.

עי' רש"י צב. ד"ה המוציא, דמבואר לכאורה שזורק פטור (ולא מיירי רק במקום ההנחה דא"כ גם מוציא פטור בכהאי גוונא).
וראה בירושלמי ריש הזורק דמשמע שרק מצרפים את מה שלמעלה מי' טפחים לד' אמות אבל לא שכל הד' אמות יכולים להיות למעלה מי' טפחים.

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יוני 17, 2020 12:54 am

ק: - קא.

דשדי להו אדפנא - אלא לאו אחודה. אשמח בביאור שינוי הלשון.

אוצרניק
הודעות: 326
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 7:55 am

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי אוצרניק » ד' יוני 17, 2020 2:08 am

דורשי יחודך כתב:והלא גם אם נח על הארץ, אם עבר ד"א למעלה מי"ט לכאורה פטור דאין זה אלא מקום פטור.

לפי שעה נשמט מכב' גמ' מפורשת לעיל (דף ח' סוף ע"ב)
...דאמר רבא המעביר חפץ מתחילת ארבע לסוף ארבע ברשות הרבים אף על פי שהעבירו דרך עליו חייב.

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' יוני 17, 2020 7:51 am

ידידי, אני מדבר על זורק. שם מדובר על מעביר, וזה נחשב כמונח על ידי שהאדם המעביר עומד על האדמה.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' יוני 17, 2020 10:11 pm

דורשי יחודך כתב:
שומע ומשמיע כתב:בודאי שחייב גם כשעבר הכל למעלה מי'. הלא הראשונים כתבו שמעביר הוא כמוציא מרשות לרשות.

עי' רש"י צב. ד"ה המוציא, דמבואר לכאורה שזורק פטור (ולא מיירי רק במקום ההנחה דא"כ גם מוציא פטור בכהאי גוונא).
וראה בירושלמי ריש הזורק דמשמע שרק מצרפים את מה שלמעלה מי' טפחים לד' אמות אבל לא שכל הד' אמות יכולים להיות למעלה מי' טפחים.

רש"י שם כתב זאת כניגוד למשנה של הזורק בכותל שאיירי שגם ההנחה היא למעלה מי'.

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ה' יוני 18, 2020 10:25 am

הרב שומע ומשמיע
צודק שאין ראיה מרש"י.

אני חוזר על הראשונות. לי היה נדמה פשוט שזורק למעלה מי"ט ברה"ר ונח על הארץ פטור, הרב שומע והרב אוצרניק טוענים שחייב.

הרב שומע טוען לפי סברת בעל המאור (כתבתם שהראשונים כתבו כן - האם יש עוד ראשונים חוץ מבעל המאור? נדמה לי שר' חיים מייחס לרמב"ם סברא זו ג"כ? האם יש ראשונים שחולקים?) שכל יסוד החיוב של ד"א הוא שמוציאו מד"א שלו, פשוט שחייב. לכאורה טענה יפה, אך אולי זה רק לבעל המאור וכנ"ל, כי זה תלוי בהגדרת מלאכת מעביר ד"א.

הרב אוצרניק מצביע על סוף ו: לפירוש רש"י (התוס' הרבו להקשות ופירשו באופן אחר לגמרי). למעשה אין ראיה מפורשת משם, כמ"ש למעלה ששם מיירי במעביר ושם הרי למדים ממשא בני קהת שאפילו לא הניח על הארץ חייב כיון שהוא בידו, כמבואר ברש"י צב.

אולם בכל זאת יש משם איזו משמעות מרש"י שהטעם שחייב הוא משום שלא נח במקום פטור של למעלה מי"ט הרי הוא חייב, ומשמע שמצד ההעברה עצמה לא צריך להגיע למשא בני קהת, אלא פשוט אין כאן הנחה במקום פטור.

ועי' בתוס' ו. ד"ה התם, שנקטו מוציא ומושיט ומעביר ד"א ברה"ר למעלה מי', ויל"ע אם בדוקא לא כתבו זורק, או ה"ה זורק, והסברא שכתבו שמ"מ למטה בארץ הוא רה"ר, לכאורה שייכת גם בזורק.

יש לעיין בירושלמי ריש הזורק וכנ"ל, בהמשך אעלה את דברי הירושלמי ופירושי המפרשים.

בקיצור בינתיים אני חושב שיותר נוטה כדברי הרבנים הנ"ל שחייב, וזה מתיישב היטב עם לשון המשנה שדיברה על זורק למעלה מי' ונח גם למעלה מי'.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' יוני 18, 2020 1:23 pm

דורשי יחודך כתב:
אוצרניק כתב:
דורשי יחודך כתב:והלא גם אם נח על הארץ, אם עבר ד"א למעלה מי"ט לכאורה פטור דאין זה אלא מקום פטור.

לפי שעה נשמט מכב' גמ' מפורשת לעיל (דף ח' סוף ע"ב)
...דאמר רבא המעביר חפץ מתחילת ארבע לסוף ארבע ברשות הרבים אף על פי שהעבירו דרך עליו חייב.

ידידי, אני מדבר על זורק. שם מדובר על מעביר, וזה נחשב כמונח על ידי שהאדם המעביר עומד על האדמה.

לא. הגמ' שם לומדת מדברי רבא שמי שעובר מעל איסקופה שהיא מקום פטור חייב. ומבואר שאין טעמו של רבא משום שנחשב מונח ע"ג קרקע. [כ"ז לשי' רש"י]

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' יוני 18, 2020 1:35 pm

דורשי יחודך כתב:הרב שומע טוען לפי סברת בעל המאור (כתבתם שהראשונים כתבו כן - האם יש עוד ראשונים חוץ מבעל המאור? נדמה לי שר' חיים מייחס לרמב"ם סברא זו ג"כ? האם יש ראשונים שחולקים?) שכל יסוד החיוב של ד"א הוא שמוציאו מד"א שלו, פשוט שחייב. לכאורה טענה יפה, אך אולי זה רק לבעל המאור וכנ"ל, כי זה תלוי בהגדרת מלאכת מעביר ד"א.

כדעת בעה"מ כתבו עוד ראשונים
חידושי הרמב"ן שבת ע"ג א'
ומעביר ארבע אמות ברה"ר היינו טעמא דלא תני ליה משום דתולדה דמוציא הוא, דכל ארבע אמות של אדם רשותו הוא וכשהוא מוציא חוץ לד"א שלו מוציא מיקרי, והאי הוא גמרא דגמירי לה לחייבו משום מוציא (לק' צ"ו ב'), תדע דאלו לא סמכו ליה אמוציא אינו חייב מיתה שאין עונשין מהלכה למשה מסיני אלא א"כ נסמכה לתורה שבכתב.

וכעי"ז בריטב"א ור"ן שם
ומהרש"א ריש הזורק פירש שכן כוונת התו' שם,

ובשם הגר"ח הביאו שהרמב"ם חולק ע"ז, ואינו מוכרח שזו כוונת הגר"ח

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ה' יוני 18, 2020 2:12 pm

יישר כח הרב שש ושמח על הבאת דברי הראשונים.
מ"ש בקשר לגמרא ח: כבר כתבתי מזה בהודעה למעלה.

בירושלמי ריש הזורק איתא כך:
רבי אבהו אומר בשם ר' אלעזר בשם ר' יוחנן היה עומד בר"ה וזרק למעלה מעשרה. רואין שאם תפול אם נחה בתוך ד' אמות פטור ואם לאו חייב.
והתני שמואל מרה"י לרה"י ורה"י באמצע רואין שאם תפול נחה בתוך ד' אמות פטור ואם לאו חייב.
תמן את אמר אין ר"ה מצטרפת. והכא את אמר ר"ה מצטרפת.
א"ר חונה תמן שאם תפול קרקע שתחתיה רשות היחיד. ברם הכא שאם תפול קרקע שתחתיה רשות הרבים.

ועי"ש במפרשי הירושלמי. לכאורה משמע שחייב בניד"ד וצ"ת שם.

ויל"ע לשיטת הראשונים (תוס' עירובין לג. ועוד ראשונים) שהמעביר מרה"י לרה"י ד"א ברה"ר חייב. לפ"ז אי"צ עקירה והנחה ברה"ר כלל, אלא רק שיעבור ד"א. ומעתה אם נאמר שהזורק למעלה מי' ד"א ג"כ חייב, וא"כ בהא דקי"ל שבת צז. שמותר לכתחילה לזרוק מביתו הא' לביתו השני דרך רה"ר למעלה מי', והרי סתם רה"ר רחב טז"א, והאיך מותר לזרוק ד"א ברה"ר אף שהוא למעלה מי"ט. ואולי מיירי במובאות המפולשים לרה"ר ואיה"נ דוקא אם אינו רחב ד"א, ולכאורה לא משמע כן סתימת הדברים.

עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 08, 2020 2:50 pm

מתני' -
שתי גזוזטראות זו כנגד זו ברשות הרבים, המושיט והזורק מזו לזו, פטור. היו שתיהן בדיוטא אחת, המושיט חייב, והזורק פטור, שכך היתה עבודת הלויים, שתי עגלות זו אחר זו ברשות הרבים, מושיטין הקרשים מזו לזו, אבל לא זורקין.

ונסתפקתי מה הדין באופן שהגזוזטראות ממוקמות גם בדיוטא אחת וגם זו כנגד זו, דהיינו שעומדות בפרשת דרכים, וציר אורך של רה"ר עובר לצידיהן מחד גיסא, וציר אורך של רה"ר מבדיל ביניהם מאידך גיסא. מה הדין.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' יולי 09, 2020 1:02 am

בפשטות [לדעת רש"י] סברת החילוק ביו דיוטא אחת לזו כנגד זו היא, שדרך ההילוך ברה"ר היא לארכה ולא לרחבה, ולכן בדיוטא אחת שההושטה היא לאורך רה"ר חייב ובזו כנגד זו שההושטה היא לרוחב רה"ר פטור. וא"כ בנידו"ד כיון שמושיט כדרך ההילוך ברה"ר ודאי מסתבר שחייב.

עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יולי 09, 2020 3:56 pm

שש ושמח כתב:בפשטות [לדעת רש"י] סברת החילוק ביו דיוטא אחת לזו כנגד זו היא, שדרך ההילוך ברה"ר היא לארכה ולא לרחבה, ולכן בדיוטא אחת שההושטה היא לאורך רה"ר חייב ובזו כנגד זו שההושטה היא לרוחב רה"ר פטור. וא"כ בנידו"ד כיון שמושיט כדרך ההילוך ברה"ר ודאי מסתבר שחייב.

יש"כ. עדיין יש מקום לטעון שרוחב רה"ר באמצע מקלקל.

זכר לדבר, קצת, דהתוס' ותורא"ש לעיל ה. דנו האם בעה"ב והעני דמתני' זה כמו דיוטא אחת או ב' דיוטות, ולכאו' הצד להחשיב אותם כדיוטא אחת זה רק משום שאין ט"ז אמה ביניהם, כי רוחב רה"ר המפסיק זה הקובע. [או נימא לאידך גיסא, דהעני עמד קצת במרחק מבעה"ב לאורך רה"ר, וצ"ע].

בעצם אולי יש כאן שאלה מוקדמת, לא בפרשת דרכים, מה הדין אם הגזוזטראות הם בשני צידי רה"ר אבל אינם מכוונות זו כנגד זו אלא באכלסון, כך שהם באות על הרצף של אורך רה"ר.

עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 20, 2020 11:42 pm

צז:
והיכי משכחת לה כגון דאמר עד דנפקא ליה לרה"ר תנוח ובהא קמיפלגי דר' יהודה סבר אמרינן קלוטה כמה שהונחה ואיתעבידא ליה מחשבתו ורבנן סברי לא אמרינן קלוטה כמה שהונחה ולא איתעבידא ליה מחשבתו.

זה תמוה מאד, למה איתעבידא מחשבתו (שהוא לכאו' ענין טכני) תלוי בפלוג' אם אמרי קלוטה כמי שהונחה או לאו.

ולכאו' הראשונים הרגישו בזה, ומה"ט פירשו כך: "הכי קאמר, רוצה אני שתהא כמונחת לענין שבת עם יציאתה, שלא אתחייב בהוצאה אלא בהנחת יציאתה לרשות הרבים".

והתימה גדולה, הא עסקי' בשוגג לגבי חיוב חטאת, ומה שייך רצונו איך להתחייב וכו'.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי שש ושמח » ב' יולי 20, 2020 11:48 pm

לדעת הראשונים צ"ל דהנידון לגבי סקילה ולא לגבי חטאת [ואף שלמ"ד התם דר' יהודה מחייב שתים הנידון לגבי חטאת, צ"ל דלמ"ד חדא הוא דמחייב אינו כן]

עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 20, 2020 11:51 pm

זה נכנס בלש' הגמרא "חדא הוא דמחייב"?

אפשר למצוא קצת היכ"ת, כגון הזיד בלאו ושגג בכרת, וכדומה. אבל הדוחק ניכר.

עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 27, 2020 12:24 am

עושה חדשות כתב:צז:
והיכי משכחת לה כגון דאמר עד דנפקא ליה לרה"ר תנוח ובהא קמיפלגי דר' יהודה סבר אמרינן קלוטה כמה שהונחה ואיתעבידא ליה מחשבתו ורבנן סברי לא אמרינן קלוטה כמה שהונחה ולא איתעבידא ליה מחשבתו.

זה תמוה מאד, למה איתעבידא מחשבתו (שהוא לכאו' ענין טכני) תלוי בפלוג' אם אמרי קלוטה כמי שהונחה או לאו.

ולכאו' הראשונים הרגישו בזה, ומה"ט פירשו כך: "הכי קאמר, רוצה אני שתהא כמונחת לענין שבת עם יציאתה, שלא אתחייב בהוצאה אלא בהנחת יציאתה לרשות הרבים".

והתימה גדולה, הא עסקי' בשוגג לגבי חיוב חטאת, ומה שייך רצונו איך להתחייב וכו'.


על הקושיא הראשונה היה אפ"ל כך -

הנה בהמשך הגמ' הק' למאי דסליק אדעתין דחייב שתיים, הא אי להכא קבעי לה להכא לא קבעי לה וכו', ותי' דאיירי באומר כל מקום שתרצה תנוח.

והק' ע"ז בשפ"א וחזו"א, מהי קו' הגמ', הרי הוא רוצה את כל ההילוך, ואם ההגדרה של קלוטה זה הנחה, הרי זה מה שהוא רוצה שיהיה ומהיכ"ת לפוטרו.

ונתכוונו שניהם לתירוץ אחד, דמכיון שאם זה ינוח בפועל במקום שהוא לא רצה את ההנחה ייפטר, אז 'קלוטה' לא מועיל לחייב באותו מקום.

וא"כ יש ליישב כן גם תחילת הגמ' הנ"ל, כי לעולם זה נחשב שהוא רוצה את ההנחה כי הרי רוצה את הקליטה, אלא שצריך להיות באופן שאם ינוח שם בפועל יתחייב, ואז "מקום שיש לו שטח יש לו אויר".

אבל הרמב"ן ושא"ר שלא תי' כן, ולא ס"ל כיסוד האחרו' הנ"ל, (וכן הרעק"א לא ס"ל כן כמבואר בחזו"א), תיקשי מאד קושייתם. ואין לתרץ דהנידון הוא מצד מלאכה שאצל"ג, דהא בשי' רבי יהודה אזלינן.

[אגב, הראני אחד החברים כאן שליט"א, את הצעת החו"ב לפרש הסוגיא לול"ד הראשונים הנ"ל. ז"ל - לעולם אימא לך ר"י חדא הוא דמחייב כו' עד דנפקא לי' לרה"ר תנוח כו' קלוטה כמה שהונחה ואיתעבידא לי' מחשבתו כו', לכאורה אינו מובן מה מהני דין קלוטה כמ"ש לענין אתעבידא מחשבתו שהוא דבר שיש לתלותו במציאות, וכתבו הרמב"ן והרשב"א וז"ל לא שאמר תנוח סתם דא"כ תנוח ותעמוד משמע והרי לא נחה אע"פ שלענין שבת הויא כמונחת אלא ה"ק רוצה אני שתהי' כמונחת לענין שבת עם יציאתה שלא אתחייב בהוצאתה אלא בהנחת יציאתה ברה"ר ומשו"ה מחייב לר"י כיון דקלוטה כמי שהונחה עכ"ל, ולכאורה משמע דר"ל דבאמת נחה ברה"ר במקום שנתכוין, אלא דנתכוין שיתחייב לענין שבת מיד דנפקא לרה"ר, אבל תימא דא"כ אמאי פטרי רבנן, הרי עביד הוצאה מרה"י לרה"ר, ואטו חיוב שבת ברצונו תלוי שאם אינו חפץ להתחייב בהנחה זו לא יתחייב, ומה בכך שרצה להתחייב מיד דנפקא לרה"ר, אבל מצד הדין יתחייב על ההנחה הסופית.
ולו"ד ז"ל הי' אפשר לפרש דבאמת נתכוין שתנוח ותעמוד מיד דנפקא לרה"ר, ובאמת לא אתעבידא מחשבתו בזה שהרי עבר ד"א ברה"ר, [ולשון ועבר ד"א ברה"ר מתפרש שזה עבר שלא בכונת הזורק], אלא דלא בעינן אתעבידא מחשבתו אלא בפעולת העבירה, אבל לאחר שכבר גמרה פעולת העבירה כבר נחלט חיובו, ולא איכפת לן מה שאח"כ לא אתעבידא מחשבתו, הלכך לר"י דאמרינן קלוטה כמי שהונחה דמי הרי מיד שעבר החפץ לרה"ר נגמר חיובו, ופעולה זו נעשית כולה ברצונו, ומה שאח"כ נמשך החפץ עוד ד"א נגד רצונו לא איכפת לן בזה, ואין כאן חסרון מלאכת מחשבת כיון דכל פעולת העבירה היתה ברצונו, [וכ"מ בתו' ה' ב' ד"ה בשלמא דאי אמרינן קלוטה כמי שהונחה בסוף ד"א, חייב, אפילו קלטה אח"כ אחר או כלב או שנשרפה, והיינו דלא אתעבידא מחשבתו], ולא מצינו חסרון מלאכת מחשבת אלא בשהחיוב על ההנחה שלא היתה במקום שנתכוין, וכמו לרבנן דלא אמרינן קכש"ד].

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' אוגוסט 02, 2020 7:33 am

עושה חדשות כתב:מתני' -
שתי גזוזטראות זו כנגד זו ברשות הרבים, המושיט והזורק מזו לזו, פטור. היו שתיהן בדיוטא אחת, המושיט חייב, והזורק פטור, שכך היתה עבודת הלויים, שתי עגלות זו אחר זו ברשות הרבים, מושיטין הקרשים מזו לזו, אבל לא זורקין.

ונסתפקתי מה הדין באופן שהגזוזטראות ממוקמות גם בדיוטא אחת וגם זו כנגד זו, דהיינו שעומדות בפרשת דרכים, וציר אורך של רה"ר עובר לצידיהן מחד גיסא, וציר אורך של רה"ר מבדיל ביניהם מאידך גיסא. מה הדין.

התורא"ש בדף ד. כתב שצריך שיהיה רה"ר מקפת מכל הצדדים.

עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוגוסט 02, 2020 9:11 am

שומע ומשמיע כתב:התורא"ש בדף ד. כתב שצריך שיהיה רה"ר מקפת מכל הצדדים.
נכון. ואיך זה עונה על הספק הנ"ל?

אגב, ציינתי לעיל דהתוס' ותורא"ש לעיל ה. דנו האם בעה"ב והעני דמתני' זה כמו דיוטא אחת או ב' דיוטות. אולי יש בזה משהו לשיטתייהו.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי שש ושמח » א' אוגוסט 02, 2020 9:52 am

עושה חדשות כתב:על הקושיא הראשונה היה אפ"ל כך -

הנה בהמשך הגמ' הק' למאי דסליק אדעתין דחייב שתיים, הא אי להכא קבעי לה להכא לא קבעי לה וכו', ותי' דאיירי באומר כל מקום שתרצה תנוח.

והק' ע"ז בשפ"א וחזו"א, מהי קו' הגמ', הרי הוא רוצה את כל ההילוך, ואם ההגדרה של קלוטה זה הנחה, הרי זה מה שהוא רוצה שיהיה ומהיכ"ת לפוטרו.

ונתכוונו שניהם לתירוץ אחד, דמכיון שאם זה ינוח בפועל במקום שהוא לא רצה את ההנחה ייפטר, אז 'קלוטה' לא מועיל לחייב באותו מקום.

וא"כ יש ליישב כן גם תחילת הגמ' הנ"ל, כי לעולם זה נחשב שהוא רוצה את ההנחה כי הרי רוצה את הקליטה, אלא שצריך להיות באופן שאם ינוח שם בפועל יתחייב, ואז "מקום שיש לו שטח יש לו אויר".

לא הבנתי, קושיית הראשונים היא שהרי אמר אדנפקא לרה"ר תנוח, ואין רצונו בקלוטה אלא בהנחה, מה תירצת ע"ז? [השפ"א והחזו"א חידשו קולא, איך אתה מוציא מדבריהם חומרא?]

עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוגוסט 02, 2020 10:00 am

כי השפ"א והחזו"א צודקים בקושייתם שבאופן כזה יש כאן 'איתעבידא מחשבתו' שהרי היה מודע לכל מה שיקרה. ואעפ"כ לולי שרצה שינוח בפועל לא היה מתחייב על ה'קלוטה', כי אין אויר אם אין שטח. ומכיון דאיירי באומר עד דנפקא תנוח, ע"י קלוטה כמש"ה כבר יכול להתחייב.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי שש ושמח » א' אוגוסט 02, 2020 10:15 am

אני קשה הבנה ועדיין לא זכיתי להבין. השפ"א וחזו"א אומרים שמי שהתכוין למצב של קלוטה ולא ניח"ל בהנחה פטור על קלוטה [משום שאע"פ שנעשית מחשבתו אינו חייב על קלוטה אלא במצב שהיה חייב על הנחה], ורק אם התכוין לקלוטה וניח"ל בהנחה חייב [שהרי נתקיימה מחשבתו, וגם אם היה מונח היה חייב]. עכשיו, בגמ' כתוב שמי שלא התכוין לקלוטה אלא להנחה חייב על קלוטה, וזה תמוה מסברא שהרי לא נתקיימה מחשבתו כלל. מה שייך זה לזה? אתה מעמיד את הגמ' "באומר אדנפקא לרה"ר תנוח" כשהיה דעתו גם על הנחה בתחילת ד'? א"כ למה למאן דלא ס"ל קלוטה פטור?

עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוגוסט 02, 2020 10:18 am

לפני ההנחה בפועל יש גם קלוטה. והוא רצה (דהיינו היה מודע) גם את זה.
ומכיון שאם היה נח בפועל היה מתחייב, אז אפשר לחייבו גם מדין קלוטה.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' אוגוסט 02, 2020 1:32 pm

עושה חדשות כתב:
שומע ומשמיע כתב:התורא"ש בדף ד. כתב שצריך שיהיה רה"ר מקפת מכל הצדדים.
נכון. ואיך זה עונה על הספק הנ"ל?

אגב, ציינתי לעיל דהתוס' ותורא"ש לעיל ה. דנו האם בעה"ב והעני דמתני' זה כמו דיוטא אחת או ב' דיוטות. אולי יש בזה משהו לשיטתייהו.

כנראה שכחתי את הסוגיא ואני לא מבין אותך. אתה שאלת על מקרה שהרה"ר משני הצדדים, וזה נקרא שרה"ר מקפת מכל כיוון. לא?

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי שש ושמח » א' אוגוסט 02, 2020 3:24 pm

עושה חדשות כתב:לפני ההנחה בפועל יש גם קלוטה. והוא רצה (דהיינו היה מודע) גם את זה.
ומכיון שאם היה נח בפועל היה מתחייב, אז אפשר לחייבו גם מדין קלוטה.

זהו תי' החו"ב שהבאת. ועדיין לא הבנתי למה להגרע"א א"א לומר כן.
ומה שלא תי' כן הראשונים, בפשטות הוא משום שהבינו שגם במצב זה עדיין נחשב שלא איתעבידא מחשבתו, דהרי דעתו היתה שהחפץ יייקלט באויר רה"ר בצורה שעתיד לנוח בתחילת רה"ר, ולא נתקיים כן אלא נקלט באויר רה"ר בצורה שעתידה לנוח בסוף ד', וברור שהמציאות היא שלא ניח"ל בזה.

עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוגוסט 04, 2020 5:08 pm

יש"כ. בדברי הרעק"א מבואר בחשבון דלא ס"ל הכלל הנ"ל דאם אין שטח אין אויר. (החזו"א כבר מציין שזה דלא כרעק"א).

עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוגוסט 23, 2020 10:57 pm

שומע ומשמיע כתב:בודאי שחייב גם כשעבר הכל למעלה מי'. הלא הראשונים כתבו שמעביר הוא כמוציא מרשות לרשות.
יש לך מפורש בראש' גם על זורק? או דוקא על מעביר. ראיתי כעת בריטב"א ד"ה שכ' "דהא הזורק ברשות הרבים ארבע אמות אף על פי שעברה למעלה מעשרה חייב כדאמרינן גבי מעביר ארבע אמות ברשות הרבים", האם יש עוד שכ"כ להדיא?


שומע ומשמיע כתב:אתה שאלת על מקרה שהרה"ר משני הצדדים, וזה נקרא שרה"ר מקפת מכל כיוון.
לא ברור לי איך הבנת אותי אז אנסה לשאול שוב. הושטה מגזוז' לגזוז' כשהם זו מול זו וההושטה היא לרוחב רה"ר, זה ב' דיוטות ופטור. כאשר הם עומדות זו אחר זו לאורך הציר של רה"ר, זה דיוטא אחת וחייב. השאלה היא מה הנקודה, האם כאשר רה"ר חותכת ביניהם זה סיבה לפטור, או שכל הסיבה לחייב זה רק על התקדמות לאורך ציר רה"ר. נפק"מ באופן שהגזוז' הם זו אחר זו לאורך רה"ר, אבל יש גם רה"ר שחותכת באמצע ביניהם. יש ע"ז מקור בתורא"ש הנ"ל?

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' אוגוסט 24, 2020 9:21 pm

עושה חדשות כתב:
שומע ומשמיע כתב:בודאי שחייב גם כשעבר הכל למעלה מי'. הלא הראשונים כתבו שמעביר הוא כמוציא מרשות לרשות.
יש לך מפורש בראש' גם על זורק? או דוקא על מעביר. ראיתי כעת בריטב"א ד"ה שכ' "דהא הזורק ברשות הרבים ארבע אמות אף על פי שעברה למעלה מעשרה חייב כדאמרינן גבי מעביר ארבע אמות ברשות הרבים", האם יש עוד שכ"כ להדיא?


שומע ומשמיע כתב:אתה שאלת על מקרה שהרה"ר משני הצדדים, וזה נקרא שרה"ר מקפת מכל כיוון.
לא ברור לי איך הבנת אותי אז אנסה לשאול שוב. הושטה מגזוז' לגזוז' כשהם זו מול זו וההושטה היא לרוחב רה"ר, זה ב' דיוטות ופטור. כאשר הם עומדות זו אחר זו לאורך הציר של רה"ר, זה דיוטא אחת וחייב. השאלה היא מה הנקודה, האם כאשר רה"ר חותכת ביניהם זה סיבה לפטור, או שכל הסיבה לחייב זה רק על התקדמות לאורך ציר רה"ר. נפק"מ באופן שהגזוז' הם זו אחר זו לאורך רה"ר, אבל יש גם רה"ר שחותכת באמצע ביניהם. יש ע"ז מקור בתורא"ש הנ"ל?

א. לא זכור לי מקור מפורש, ייש"כ על הריטב"א.

ב. מבואר בתורא"ש שזה שהרה"ר חותכת זה לא סיבה לפטור, שהרי מיירי שמוקף רה"ר מכל הצדדים. לא?

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' אוגוסט 24, 2020 10:04 pm

דורשי יחודך כתב:ויל"ע לשיטת הראשונים (תוס' עירובין לג. ועוד ראשונים) שהמעביר מרה"י לרה"י ד"א ברה"ר חייב. לפ"ז אי"צ עקירה והנחה ברה"ר כלל, אלא רק שיעבור ד"א. ומעתה אם נאמר שהזורק למעלה מי' ד"א ג"כ חייב, וא"כ בהא דקי"ל שבת צז. שמותר לכתחילה לזרוק מביתו הא' לביתו השני דרך רה"ר למעלה מי', והרי סתם רה"ר רחב טז"א, והאיך מותר לזרוק ד"א ברה"ר אף שהוא למעלה מי"ט. ואולי מיירי במובאות המפולשים לרה"ר ואיה"נ דוקא אם אינו רחב ד"א, ולכאורה לא משמע כן סתימת הדברים.

לא ידעתי מנא ליה למר שדין זה של הראשונים שייך להעברת ד"א, לא הוזכר אלא מעביר מרה"י לרה"י דרך רה"ר, והד"א שהוזכרו שם בעירובין הם לעניין מקום שביתה.
וד"א, התוס' שם עצמו הזכיר שורה אח"כ שזורק פטור.

עושה חדשות
הודעות: 12639
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מסכת שבת פרק הזורק

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוגוסט 25, 2020 12:20 am

שומע ומשמיע כתב:ב. מבואר בתורא"ש שזה שהרה"ר חותכת זה לא סיבה לפטור, שהרי מיירי שמוקף רה"ר מכל הצדדים. לא?
מוקף ברה"ר לאפוקי מחצירות דבוקות, אבל ההילוך של רה"ר ביניהם הוא בכיוון אורך, ועדיין יל"ד באופן שיש ביניהם הילוך של רה"ר בכיוון הרוחב.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 115 אורחים