מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חולין טז. בעניין כוח ראשון במוכני

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

חולין טז. בעניין כוח ראשון במוכני

הודעהעל ידי סליחות » ו' אוגוסט 14, 2020 8:44 am

אמר מר השוחט במוכני שחיטתו כשרה והתניא שחיטתו פסולה! ל"ק הא בסרנא דפחרא הא בסרנא דמיא. ואיבעית אימא הא והא בסרנא דמיא, ולא קשיא הא בכח ראשון הא בכח שני; וכי הא דאמר רב פפא האי מאן דכפתיה לחבריה ואשקיל עליה בידקא דמיא ומית חייב, מ"ט גירי דידיה הוא דאהני ביה וה"מ בכח ראשון אבל בכח שני גרמא בעלמא הוא.

רש"י:
בכח ראשון - מיד כשנטל הדף המעכב את המים והתחיל לגלגל ובתחלת גלגולו שחט מכח אדם שנטל הדף.
בכח שני - לאחר שגלגלו המים את הגלגל פעם ראשונה ושניה.


ועי' גם בשו"ע סימן ז' סעיף א:
יכול אדם לקבוע סכין בגלגל של אבן או של עץ ומסבב הגלגל בידו או ברגלו, ומשים שם צואר הבהמה או העוף עד שישחוט בסביבות הגלגל; ואם המים הם המסבבים את הגלגל ושם הצואר כנגדו בשעה שסבב ונשחט, הרי זו פסולה, (ל' הרמב"ם שם דין י"ג) ואם פטר אדם את המים עד שבאו וסבבו את הגלגל, ושחט בסביבתו, הרי זה כשר בדיעבד, שהרי מכח אדם בא; במה דברים אמורים, בסביבה ראשונה שהיא מכח האדם, אבל מסביבה שנייה ולאחריה, פסולה שהרי אינה מכח האדם, אלא מכח המים בהילוכן.


מה ההסבר לכך שאפילו סיבוב ראשון שלם נחשב לכוח ראשון?
קשה לי להבין למה לא מחשבים את המים ככוח שני כבר לאחר חצי סיבוב (כמובן לאו דוקא חצי אלא כל מה שפחות מסיבוב שלם), וע"פ איזה יסוד נקבע השיעור של סיבוב שלם דייקא? מסתמא יש כאן יסוד שאני מפספס ולכן אני לא מבין את זה.

חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 114 אורחים