מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קושיא בענין ונשמע קולו בבואו אל הקודש - יומא מד:

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
הארי החי
הודעות: 228
הצטרף: ד' פברואר 03, 2021 9:19 pm

קושיא בענין ונשמע קולו בבואו אל הקודש - יומא מד:

הודעהעל ידי הארי החי » ב' מרץ 15, 2021 11:48 pm

ביוה"כ כשנכנס כה"ג להקטיר קטורת לפני ולפנים בבגדי לבן דעת רש"י שהמחתה השמיע קול, וז"ל ביומא מד: ד"ה ניאשתיק "טבעת בראשה שמקשקש ומשמיע קול משום ונשמע קולו בבואו וגו'".
לפ"ד למה לא היה כזה דין במתן דמים של יוה"כ [ושאר דמים שבהיכל] שיהא שם השמעת קול - דגם מתן דמים נתרבה שם בע"א לענין הדין דוכל אדם לא יהיה באוהל מועד וגו'??

והאם ידוע על עוד ראשונים דס"ל כרש"י או שאר מ"מ בענין הך דינא דונשמע קולו.

HaimL
הודעות: 805
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: קושיא בענין ונשמע קולו בבואו אל הקודש - יומא מד:

הודעהעל ידי HaimL » ה' מרץ 18, 2021 8:00 am

הארי החי כתב:לפ"ד למה לא היה כזה דין במתן דמים של יוה"כ [ושאר דמים

מסתבר לומר, משום דכתיב ונשמע קולו בבואו אל הקדש וגו', היינו ביאה ראשונה (של ההקטרה, שבה מכניס את המחתה).

הארי החי
הודעות: 228
הצטרף: ד' פברואר 03, 2021 9:19 pm

Re: קושיא בענין ונשמע קולו בבואו אל הקודש - יומא מד:

הודעהעל ידי הארי החי » ה' מרץ 18, 2021 3:12 pm

א"כ למה היו פורשים בקטורת של בין הערבים בכל יום???

אליהו חיים
הודעות: 961
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: קושיא בענין ונשמע קולו בבואו אל הקודש - יומא מד:

הודעהעל ידי אליהו חיים » ה' מרץ 18, 2021 5:40 pm

הארי החי כתב:א"כ למה היו פורשים בקטורת של בין הערבים בכל יום???

לכ' לא מובן קושייתך, אין שייכות בין הפרישה להשמעת קול, דין הפרישה בכל פעם שנכנסים, והשמעת קול שהוא ענין של כבוד לכהן גדול, או שהוא כהודעה שהוא שלוחו של כל העם וכדכתב התו"י יומא נ"ב א' [ועיי"ש דחביבות מיוחדת ביוה"כ שלא צריך להודיע ע"י קול המעיל, וכנראה דאעפ"כ מודיע במקצת ע"י הניאשתיק] מתקיים ע"י כניסתו בפעם הראשונה וכדכתב הרב חייםL וכנ"ל,
ובעיקר הענין י"ל עוד דלא תיקנו להוסיף ניאשתיק על הכלי שרת שמתקבל בו הדם מבחוץ ומוליך בו הדם מבחוץ דהרי הוא כשאר קבלה בכלי שרת בחוץ אף דיכנס אח"כ עמו לפני ולפנים, משא"כ מחתה המיוחד לגחלים לצורך לפני ולפנים תיקנו בו הוספת ניאשתיק למחתה זו.

הארי החי
הודעות: 228
הצטרף: ד' פברואר 03, 2021 9:19 pm

Re: קושיא בענין ונשמע קולו בבואו אל הקודש - יומא מד:

הודעהעל ידי הארי החי » ו' מרץ 19, 2021 1:48 am

כוונתי היתה דגם הזאת דמים לכאו' הוו בכלל בבואו אל הקודש - וכמו שנתרבו בדין דבבואו לכפר בקודש, ולמה לא יהיו בדין דהשמעת קול [ואה"נ מה שתליתי בפשיטות הדינים ביחד לא נכון] -ועי' ברמב"ן עה"ת (אם כי בדרך דרוש) שביאר את השייכות בין ונשמע קולו לוכל אדם לא יהיה באוהל מועד -
ובגוף הענין לא הבנתי דבריך, האם איירי כאן בדבר שתקנו ששייך להגיד סברות, הרי לשיטת רש"י נתחדש דיש דין להשמיע קול...

הארי החי
הודעות: 228
הצטרף: ד' פברואר 03, 2021 9:19 pm

Re: קושיא בענין ונשמע קולו בבואו אל הקודש - יומא מד:

הודעהעל ידי הארי החי » ו' מרץ 19, 2021 1:52 am

HaimL כתב:מסתבר לומר, משום דכתיב ונשמע קולו בבואו אל הקדש וגו', היינו ביאה ראשונה (של ההקטרה, שבה מכניס את המחתה).

לא מובן הרי אין ונשמע קולו דין מיוחד ביום כיפור שהרי נאמר אשל המעיל והיינו שבכל יום יש קיום דין זה ע"י המעיל, וכי שייך לומר שהוא דין שפעם ראשונה ביום כשמגיע הכה"ג לעבוד שישמיע קול? הרי פשיטא שהוא דין בהעבודה ...
וע"כ צ"ל שהוא דין בקטורת דווקא ולא בשאר עבודות שבפנים וע"ז שאלתי.

אליהו חיים
הודעות: 961
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: קושיא בענין ונשמע קולו בבואו אל הקודש - יומא מד:

הודעהעל ידי אליהו חיים » ו' מרץ 19, 2021 9:13 am

הארי החי כתב:לא מובן הרי אין ונשמע קולו דין מיוחד ביום כיפור שהרי נאמר אשל המעיל והיינו שבכל יום יש קיום דין זה ע"י המעיל, וכי שייך לומר שהוא דין שפעם ראשונה ביום כשמגיע הכה"ג לעבוד שישמיע קול? הרי פשיטא שהוא דין בהעבודה ...
וע"כ צ"ל שהוא דין בקטורת דווקא ולא בשאר עבודות שבפנים וע"ז שאלתי.

דין בעבודה?! הרי הקשקוש אינו דוקא בשעת עבודה, אלא בשעה שהולך במקדש היה רגיל לקשקש, ואטו אם לא ישמיע קול מהמעיל כגון שיפקקו הפעמונים (בענין שאינו חציצה) לא יוצא ידי עבודה?! והרי העבודות הנעשה ע"י כה"ג בכל השנה כשירים גם ע"י כהן הדיוט בלי אפשרות של השמעת קול.
ברמב"ם לא מובא דין כזה שצריך לקשקש ושאר ראשונים חולקים על רש"י בטעם הניאשתיק, ואף רש"י לא כתב אלא דהיה כך משום ונשמע קולו בבואו וגו', וכענין בעלמא שיהא מורגש כשהכהן גדול נכנס ואינו תלוי בעבודה או בשעת עבודה כלל.

הארי החי
הודעות: 228
הצטרף: ד' פברואר 03, 2021 9:19 pm

Re: קושיא בענין ונשמע קולו בבואו אל הקודש - יומא מד:

הודעהעל ידי הארי החי » ו' מרץ 19, 2021 6:15 pm

לא הבנתי איך אתה לומד בשיטת רש"י. יש כאן ענינים??? ולא אמרתי שדין זה מעכב בעבודה! אם כדבריך שזה סתם דין בכניסת הכה"ג מתי בדיוק יש ענין כזה??
מה שהבאת שברמב"ם וש"ר לא הביאו דין זה הוא משום שחולקים אפרש"י ומפרשים ניאשתיק כפי' התוס' בסוגיא.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: קושיא בענין ונשמע קולו בבואו אל הקודש - יומא מד:

הודעהעל ידי באמונתו » ד' מאי 26, 2021 8:42 pm

הארי החי כתב:ביוה"כ כשנכנס כה"ג להקטיר קטורת לפני ולפנים בבגדי לבן דעת רש"י שהמחתה השמיע קול, וז"ל ביומא מד: ד"ה ניאשתיק "טבעת בראשה שמקשקש ומשמיע קול משום ונשמע קולו בבואו וגו'".
לפ"ד למה לא היה כזה דין במתן דמים של יוה"כ [ושאר דמים שבהיכל] שיהא שם השמעת קול - דגם מתן דמים נתרבה שם בע"א לענין הדין דוכל אדם לא יהיה באוהל מועד וגו'??

ברם לענ"ד, גם אם בחז"ל לא מצאנו מפורש שייכות שבין השמעת קולו "וכל אדם לא יהיה באהל מועד"... הרי כן הפשט עפ"י מפרשים רבים, דוגמת רשב"ם, רמב"ן (ראה הבדל בינו ובין רשב"ם), מלבי"ם.

מעתה, היות וכפי הנראה, הדין "ניאשתיק" אינו דין גמור מדאורייתא, אשר רוב גאונים וראשונים חולקים, ומפרשים אותו בע"א לגמרי, גם לרש"י, ראה לשון חדושי הריטב"א שפי' "דאע"ג דההוא גבי מעיל כתיב - גמור מינה רבנן להא דהכא נמי", שיכול להתפרש מדרבנן, לכך לא תיקנוהו החכמים אלא אצל עיקר דין הפרישה ועניינה ופשוטה, היינו בקטורת שלפני ולפנים, לפי המפורש בגמרא: אין לי אלא בשעת הקטרה... וברש"י שם, ובכל הסוגיה.
ואף בירושלמי - פרק א הלכה ה: בעון קומי ר' אבהו, והא כתי' וכל אדם לא יהיה באהל מועד בבואו לכפר בקודש עד צאתו, אפילו אותן שכתב בהן ודמות פניהם פני אדם לא יהיו באהל מועד [קרבן העדה : והן המלאכים, וא"כ מהיכן בא המלאך לפנים לחבטו], אמר לו בשעה שהוא נכנס כדרכו כתיב.
ושם פרק ה הלכה ב: ארבעים שנה שימש שמעון הצדיק את ישראל בכהונה גדולה, ובשנה האחרונה אמר להן בשנה הזאת אני מת, אמרו לו מאיכן אתה יודע, אמר להן, כל שנה שנה ושנה שהייתי נכנס לבית קודש הקדשים, היה זקן אחד לבוש לבנים ועטוף לבנים נכנס עמי ויוצא עמי, ובשנה הזו נכנס עמי ולא יצא עמי, בעון קומי רבי אבהו, והכתיב וכל אדם לא יהיה באהל מועד בבאו לכפר בקודש עד צאתו, אפילו אותן שכתוב בהן ודמות פניהם פני אדם לא יהיו באהל מועד, אמר לון, מה אמר לי דהוה בר נש, אני אומר הקדוש ברוך הוא היה.

וכן נמצא במפרשי הפשט, לדוגמא, בכור שור - פרשת אחרי מות: וכל אדם לא יהיה באהל. מפני אימת השכינה שבאה בענן הקטורת כדכתיב: "כי בענן אראה על הכפורת", וגם שלא יזונו עיניהם מבית קודשי הקדשים כשהוא פותח פתח האמה טרקסין ליכנס. מושב זקנים פרשת אמור.

ממילא, אע"ג שדרשו וריבו מה"ת שעת מתן דמים, מ"מ, אינו דומה הנלמד מריבוי אל עיקר דין המפורש (ע"ד הידוע דעת רבינו הרמב"ם בזה), לגבי הוספות שביקשו החכמים להחמיר בהם יותר כנ"ל. לכן, גדרו והידרו רבנן לעניין הקטורת שביוה"כ דווקא, יותר מכל מקום אחר, בדין השמעת קול.

נוסיף עוד מאגדת ויקרא רבה - פרשת אחרי מות פרשה כא: אמ' ר' שמעון בן יוחי, ארבעה דברים הקדוש ברוך הוא שונאן, ואני איני אוהבן... והנכנס לתוך ביתו פתאום, ואין צריך לומר בתוך ביתו שלחבירו /של חבירו/. רב אמ' אל תיכנס לעיר פתאום, ואל תיכנס לבית פתאום... ר' יוחנן כד הוה סליק למישאל שלמיה דר' חנינה, הוה מבעבע [עניינו השמעת קול. עץ יוסף]. והלא דברים ק"ו, הנכנס לבית חבירו בשר ודם צריך לבעבע, כהן גדול שנכנס לבית קדשי הקדשים על אחת כמה וכמה. על שום ונשמע קולו...
ובפתרון תורה: ויאמר ה' אל משה וג' דבר אל אהרן אחיך וג', אמ' הקדוש ברוך הוא לאהרן, אל תאמר להכנס לבניך בלבד הזהרתי, אילא אף לך עמהן הזהרתי, שלא תכנס שלא ברשות, שלא תמות כמות בניך, שנ' דבר אל אהרן וג' בכל עת... ואל יכנס אילא כסדר הזה, פעמן זהב ורמון וג', למה הדבר דומה, למלך שאמר לאוהבו, כל מקום שתרצה, הכנס מן הטרקלין הזה, ואל תכנס לתוכו אילא אם קראתי אותך, וכשאתה תכנס אל תגס דעתך עליך, שהק' שונא גסי הרוח... מיכן אמרו חכמ', אל יכנס אדם לביתו פתאום, ואין צריך לומ' של חבירו, ולמוד מכהן גדול, שנ' ונשמע קולו בבואו וג', כי בענן אראה על הכפ'. נכנסת לפני לפנים, שהקב"ה אמר אראה על הכפרת, אין מדבר הכת' אילא בענן הקטרת, שנ' וכסה ענן הקטרת וג'...

באמת, אין מובן הפשט לכאורה, והלא אין נשמע קולו בפעמֹן זהב ורמון... לגבי כ"ג שנכנס לבית קדשי הקדשים.

בזבחים פח, ב: מעיל מכפר על לשון הרע. מנין? א"ר חנינא: יבא דבר שבקול ויכפר על קול הרע... איני? והא"ר יהושע בן לוי: שני דברים לא מצינו להן כפרה בקרבנות, ומצינו לו כפרה ממקום אחר, ואלו הן: שפיכות דמים ולשון הרע... ולשון הרע מקטרת, דתני רב חנניה: מנין לקטרת שמכפרת? שנאמר: ויתן את הקטרת ויכפר על העם, ותני דבי רבי ישמעאל: על מה קטורת מכפרת? על לשון הרע, יבא דבר שבחשאי ויכפר על מעשה חשאי, קשיא לשון הרע אלשון הרע... ולשון הרע אלשון הרע נמי לא קשיא: הא בצינעא, הא בפרהסיא.
רש"י: דבר שבקול - פעמונים שבו... שבחשאי - שהיה לבדו שם, כדתנן פורשין בין האולם ולמזבח בשעת הקטרה, וכל שכן מן ההיכל, שנאמר וכל אדם לא יהיה וגו', בסדר יומא... בצינעא - דהוה דבר שבחשאי, קטרת מכפרת, שהוא מעשה חשאי. בפרהסיא - שהוא דבר שבקול, קול פעמונים מכפר עליו.

הלא אף כאן נפגשים מעיל שהינו דבר שבקול מפני הפעמונים שבו, וקטורת דבר שבחשאי משום וכל אדם לא יהיה וגו', וכפי היוצא אף מעניין הניאשתיק, שמעשה הקטורת כעין עניין המעיל בהשמעת קול.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 45 אורחים