מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שיטת התוס' והרמב"ם בענין איך מדליקים 'המהדרין' בנר חנוכה

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
אשי ישראל
הודעות: 933
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

שיטת התוס' והרמב"ם בענין איך מדליקים 'המהדרין' בנר חנוכה

הודעהעל ידי אשי ישראל » ב' דצמבר 27, 2021 12:54 pm

אשמח לעזרתכם:
לשיטת הרמב"ם: המהדרין - בעה"ב מדליק כמנין בני הבית. המהדרין מן המהדרין - בעה"ב מדליק כמנין בני הבית כפול מספר הימים.
לשיטת התוס': המהדרין מן המהדרין - בעה"ב מדליק כמנין הימים.
לשיטת הרמ"א: המהדרין מן המהדרין - כל אחד מבני הבית מדליק בעצמו כמנין הימים.

אשמח להבין:

[א] לפי הרמב"ם אינני מבין: מה הענין להדליק לפי מנין בני הבית? הרי לפי דרכו בני הבית עצמם אינם מדליקים, אלא בעה"ב מדליק עבורם. אם כן מה הרווח מכך שידליק כמנין בני הבית דוקא?

(ושמא יש לתרץ שבאמת הענין אינו מספר בני הבית, אלא הענין הוא להרבות נרות[וכעין מה שנביא בהמשך מהחי' המיוחסים לר"ן], ומה שנקטו כמספר בני הבית הוא רק כדי לתת איזה גדר כמה נרות להרבות.
תירוץ זה קשה בעיני, כי לפי"ז אין באמת ענין למספר בני הבית, אלא הוא רק גדר חיצוני)


[ב] לפי התוס' אינני מבין: למה ההידור של מספר הימים עדיף מההידור של מספר הנפשות?

יש לתרץ: בחידושים המיוחסים לר"ן (ד"ה ת"ר) כתב שברוב הבתים יש מעט אנשים (בהמשך דבריו כתב "דאפשר דאין בבית אלא שני בני אדם"), ולכן המדליק כמספר הימים כלול בזה מספר הנרות שהיה מדליק אם היה נוהג כמהדרין.
אם אני מבין נכון כוונתו היא שה'מהדרין' מרבים בנרות כמספר בני הבית, ויש הידור גדול יותר, משום שיש בזה מספר נרות גדול יותר, והוא להדליק כמספר הימים.
ודבריו קשים בעיני: ראשית, לפי"ז יוצא שבבית ממוצע היו רק 4 נפשות לכל היותר - היתכן?! שנית, למה בכלל נתנו גדר ביניים של 'מהדרין' ולא הציעו מיד [אחרי עיקר הדין] את ההצעה של ה'מהדרין מן המהדרין'? הרי בין שתי ההצעות אין כמעט הפרש [במספר הנרות], וא"כ למה בכלל לתת גדר ביניים?!
נערך לאחרונה על ידי אשי ישראל ב ב' דצמבר 27, 2021 1:08 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אשי ישראל
הודעות: 933
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: שיטת התוס' והרמב"ם בענין איך מדליקים 'המהדרין' בנר חנוכה

הודעהעל ידי אשי ישראל » ב' דצמבר 27, 2021 1:00 pm

[ג] לשיטת התוס' קשה השאלה הנ"ל: מכיון ש'מהדרין מן המהדרין' הוא הידור עדיף מה'מהדרין', אם כן למה לא הציעו מיד אחרי עיקר הדין את ההצעה של ה'מהדרין מן המהדרין'? הרי אין כמעט הפרש ביניהם במספר הנרות.

על זה היה אפשר לתרץ שהתוס' סוברים שלפי ה'מהדרין' אין הכוונה שבעה"ב מדליק כמספר נפשות ביתו, אלא הכוונה שכל אחד מדליק לעצמו נר אחד. ממילא מתורצת השאלה, שהרי ה'מהדרין' הם אלו שרוצים לקיים בעצמם את המצוה, ואילו ה'מהדרין מן המהדרין' מרויחים ענין אחר, את היכר הימים. לכן לא הציעו מיד לעשות כ'מהדרין מן המהדרין', כי רצו לומר שיש ענין לעשות דוקא כ'מהדרין' [ומ"מ ההידור של מנין הימים הוא עדיף].
תירוץ זה קשה: שהרי יש כמה ראיות לכך שהתוס' נקטו שה'מהדרין' לא מדליקים בעצמם, אלא בעה"ב מדליק נרות כמנין כולם [בהודעה הבאה אביא כמה ראיות לכך].

אשי ישראל
הודעות: 933
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: שיטת התוס' והרמב"ם בענין איך מדליקים 'המהדרין' בנר חנוכה

הודעהעל ידי אשי ישראל » ב' דצמבר 27, 2021 1:17 pm

ראיות לכך שלפי התוס' מנהג ה'מהדרין' הוא שרק בעה"ב מדליק [כמנין בני הבית], ולא כולם [דהיינו, לא כל אחד מבני הבית מדליק נר אחד]:

1 - הלשון 'והמהדרין מן המהדרין' משמע שכלול במנהגם גם את השבח של ה'מהדרין'. וכ"כ בחי' המיוחסים לר"ן שם. אם נאמר שה'מהדרין' כל אחד מדליק לעצמו הרי אז 'המהדרין מן המהדרין' מפסידים את השבח הזה [שהרי ב'מהדרין מן המהדרין' בעה"ב מדליק עבור כולם].

2 - (שמעתי מהרב מונדשיין) התוס' סברו שמדליקים בפתח החצר, והרי מצוי שיש כמה בתים באותה חצר, ומכיון שלא מסתבר שלפי התוס' אין אפשרות להדר בחצר, ממילא בהכרח נצטרך לומר שבחצר התוס' מסכימים שיש היכר לימים, משום שכל אחד מבעלי הבתים מדליק בעצמו, וממילא בשעת ההדלקה ברור שהוא מדליק נרות כמנין הימים, ובהכרח לפי"ז שהתוס' סברו שההיכר צריך להיות בשעת ההדלקה ואין צורך שיהיה היכר אחרי רגע ההדלקה. מעתה, לא יתכן שלפי התוס' המהדרין מדליקים כ"א בפני עצמו, שהרי לפי"ז הם יכולים גם להדר כמנין הימים ועדין מספר הימים יהיה ניכר, אלא בהכרח שלדעת התוס' המהדרין נוהגים כפי שמובא ברמב"ם שבעה"ב מדליק כמספר בני הבית.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 123 אורחים