מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכות יח: - אי חשיבנא נעיילוה ללוי (פרוטקציה?)

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
מכון חכמי ליטא
הודעות: 408
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

ברכות יח: - אי חשיבנא נעיילוה ללוי (פרוטקציה?)

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ג' יולי 19, 2022 9:57 am

ברכות יח:
חזייה ללוי דיתיב אבראי א"ל אמאי יתבת אבראי מ"ט לא סלקת, א"ל דאמרי לי כל כי הנך שני דלא סליקת למיתבתא דרבי אפס ואחלישתיה לדעתיה לא מעיילינן לך למתיבתא דרקיעא, אדהכי והכי אתא אבוה, חזייה דהוה קא בכי ואחיך, א"ל מאי טעמא קא בכית, א"ל דלעגל קא אתית, מ"ט אחיכת דחשיבת בהאי עלמא טובא, א"ל אי חשיבנא נעיילוה ללוי ועיילוהו ללוי.
וצע"ק אחר שנגזר עליו דלא מעיילינן ליה, איך עוזר חשיבות שמואל לבטל העונש הנגזר עליו.
מי איכא פרוטקציה כלפי שמיא?

כדכד
הודעות: 8425
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ברכות יח: - אי חשיבנא נעיילוה ללוי (פרוטקציה?)

הודעהעל ידי כדכד » ג' יולי 19, 2022 10:38 am

כמו כל אדם שנגזר עליו גזר דין שע"י זכות שלו או של אחר שנותן לו יכול לבטל מעליו הגז"ד

מכון חכמי ליטא
הודעות: 408
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: ברכות יח: - אי חשיבנא נעיילוה ללוי (פרוטקציה?)

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ג' יולי 19, 2022 10:56 am

כדכד כתב:כמו כל אדם שנגזר עליו גזר דין שע"י זכות שלו או של אחר שנותן לו יכול לבטל מעליו הגז"ד

מה המקור שאפשר להעניק זכות? אין כוונתי לסיפורי חסידים

סיסטעם
הודעות: 231
הצטרף: ו' מאי 08, 2015 1:42 am

Re: ברכות יח: - אי חשיבנא נעיילוה ללוי (פרוטקציה?)

הודעהעל ידי סיסטעם » ג' יולי 19, 2022 11:12 am

תנא דבי אליהו זוטא ח״ב פ׳ י׳׳ז וכעי"ז מס׳ כלה רבתי (פ״ב).

מכון חכמי ליטא
הודעות: 408
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: ברכות יח: - אי חשיבנא נעיילוה ללוי (פרוטקציה?)

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ג' יולי 19, 2022 11:31 am

סיסטעם כתב:תנא דבי אליהו זוטא ח״ב פ׳ י׳׳ז וכעי"ז מס׳ כלה רבתי (פ״ב).

תודה. אבל הנותן מתנה לחבירו בעין יפה הוא נותן, לא הצלחתי למצוא

צופה_ומביט
הודעות: 4718
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: ברכות יח: - אי חשיבנא נעיילוה ללוי (פרוטקציה?)

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' יולי 19, 2022 11:39 am

סוכה מה, ב:
ואמר חזקיה א"ר ירמיה משום רשב"י יכול אני לפטור את כל העולם כולו מן הדין מיום שנבראתי עד עתה ואילמלי אליעזר בני עמי מיום שנברא העולם ועד עכשיו ואילמלי יותם בן עוזיהו עמנו מיום שנברא העולם עד סופו.

רש"י:
לפטור - בזכותי אני סובל כל עונותיהם ופוטרן מן הדין.

סיסטעם
הודעות: 231
הצטרף: ו' מאי 08, 2015 1:42 am

Re: ברכות יח: - אי חשיבנא נעיילוה ללוי (פרוטקציה?)

הודעהעל ידי סיסטעם » ג' יולי 19, 2022 11:55 am

מס׳ כלה רבתי (פ״ב) "מעשה ברבי עקיבא דאשכחיה לההוא גברא שהיה נושא חבילת עצים על כתפו, והלך ומל את בנו ולמדו תורה ואוקמיה בבי כנישתא לברוכי בקהלא, לימים אזל רבי עקיבא לההוא אתרא איתחזי ליה ואמר לו תנוח דעתך כשם שהנחת דעתי". בס' מנורת המאור כלל א׳ נר א׳ ח״ב פרק א׳ מעשה הנ"ל בשם התנחומא.
"בבקשה ממך הוי זהיר בו משעה שיהיה נולד עד שיהיה בן חמש שנים הולך אותו לבית רבו למקרא, כי בשעה שהוא יאמר ברכו את ה׳ המבורך אז יהיו מעלים אותי מדינא של גהינם" אליהו זוטא ח״ב פ׳ י׳׳ז.

צופה_ומביט
הודעות: 4718
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: ברכות יח: - אי חשיבנא נעיילוה ללוי (פרוטקציה?)

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' יולי 19, 2022 12:02 pm

סיסטעם כתב:מס׳ כלה רבתי (פ״ב) "מעשה ברבי עקיבא דאשכחיה לההוא גברא שהיה נושא חבילת עצים על כתפו, והלך ומל את בנו ולמדו תורה ואוקמיה בבי כנישתא לברוכי בקהלא, לימים אזל רבי עקיבא לההוא אתרא איתחזי ליה ואמר לו תנוח דעתך כשם שהנחת דעתי". בס' מנורת המאור כלל א׳ נר א׳ ח״ב פרק א׳ מעשה הנ"ל בשם התנחומא.
"בבקשה ממך הוי זהיר בו משעה שיהיה נולד עד שיהיה בן חמש שנים הולך אותו לבית רבו למקרא, כי בשעה שהוא יאמר ברכו את ה׳ המבורך אז יהיו מעלים אותי מדינא של גהינם" אליהו זוטא ח״ב פ׳ י׳׳ז.

בפשטות בנו שאני. ממקורות רבים.
וידוע שע"ש כן נקרא כרעא דאבוה, שהוא הרגליים של אביו להלך במקום העומדים.

מכון חכמי ליטא
הודעות: 408
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: ברכות יח: - אי חשיבנא נעיילוה ללוי (פרוטקציה?)

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ג' יולי 19, 2022 12:24 pm

"בשעה שהוא יאמר ברכו את ה׳ המבורך" יותר קל להבין, אבל מפני "חשיבות" גרידא?

לפטור את כל העולם כולו - בזכותי.
"חשיבות היינו זכות?

צופה_ומביט
הודעות: 4718
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: ברכות יח: - אי חשיבנא נעיילוה ללוי (פרוטקציה?)

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' יולי 19, 2022 12:42 pm

שאלתם מקודם היכן מצאנו שזכות של אחד מועילה לאחרים. וזה הבאתי.

וכן, יש לבאר שחשיבות כלפי שמיא היינו זכות, יש מושג אחר של חשיבות כלפי שמיא? הכוונה בפשטות לריבוי זכויות מיוחד בכמות או באיכות.

מכון חכמי ליטא
הודעות: 408
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: ברכות יח: - אי חשיבנא נעיילוה ללוי (פרוטקציה?)

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ג' יולי 19, 2022 1:13 pm

שאלתי בזה"ל איך עוזר חשיבות שמואל

צופה_ומביט
הודעות: 4718
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: ברכות יח: - אי חשיבנא נעיילוה ללוי (פרוטקציה?)

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' יולי 19, 2022 1:20 pm

ועל תגובת הרב כדכד שאלתם מה המקור.
בכל מקרה עניתי כעת גם ללשונכם.

מכון חכמי ליטא
הודעות: 408
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: ברכות יח: - אי חשיבנא נעיילוה ללוי (פרוטקציה?)

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ג' יולי 19, 2022 1:25 pm

ועדיין צריך ביאור

חלא בר חמרא
הודעות: 214
הצטרף: ו' יוני 24, 2022 12:20 am

Re: ברכות יח: - אי חשיבנא נעיילוה ללוי (פרוטקציה?)

הודעהעל ידי חלא בר חמרא » ג' יולי 19, 2022 10:30 pm

עי' בדברי השטמ"ק ב"ק נ. ד"ה יכשל בו זרעו,- 'שכן דרכו של הקב"ה שמסכים לסברת הצדיקים שבדור, אך כשמת בנו בצמא כבר מת ר' חנינא, וכן בחגיגה לא היו אומרים במתיבתא דרקיעא בשם ר' מאיר עד שאמר ר' אבהו וכו' והסכים הקב"ה לדעתו'.
לא טרחתי להעתיק כל הקטע. ומבואר שם שאחרי מות ר' חנינא חזר הקב"ה להתנהג אחרת, ורק בחייו התחשב בדבריו.

יש לכך מקורות רבים, אך קשה לי לטרוח כעת בחיפוש

מיהו האוה"ח הקדוש בפ' ראה י"ב כ"ח תמה על הגמרא בחגיגה, מדוע הדבר תלוי באמירת ר' אבהו, ותירץ באופן אחר, שהיה חסר לר' מאיר הענין של 'והייתם נקיים מה' ומישראל', ואחרי שנתפרסם בעוה"ז צדקת מעשיו הוסר ממנו המעכב. אך כאמור השטמ"ק סובר אחרת.

כדכד
הודעות: 8425
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ברכות יח: - אי חשיבנא נעיילוה ללוי (פרוטקציה?)

הודעהעל ידי כדכד » ד' יולי 20, 2022 9:45 am

מכון חכמי ליטא כתב:
כדכד כתב:כמו כל אדם שנגזר עליו גזר דין שע"י זכות שלו או של אחר שנותן לו יכול לבטל מעליו הגז"ד

מה המקור שאפשר להעניק זכות? אין כוונתי לסיפורי חסידים

משנה עירובין פא: "שזכין לאדם שלא בפניו".
וא"ת שזה בעוה"ז: זוהר הקדוש רעיא מהימנא פרשת אמור דף צט ע"ב "מאן דבעי לאסתכלא.. כל מה דפקיד קוב"ה כגוונא דלעילא"....

HaimL
הודעות: 836
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: ברכות יח: - אי חשיבנא נעיילוה ללוי (פרוטקציה?)

הודעהעל ידי HaimL » א' יולי 24, 2022 7:57 am

אולי יש לפרש, בדרך אפשר, לא ששמואל אמר דלעיילו ללוי בזכותו, אלא כיוון דלא אשכח לוי גברא למיתב גביה, ואקלע לנהרדעא, ונהרדעא אתריה דשמואל הוא, מסתמא למיתב גביה אתא, והיה לשמואל נחת רוח מזה. ולכן אמר, אי חשיבנא, תכפר הנחת רוח שהיה לי כנגד החלישות דעת שהיה לרבי אפס. כל זה בדרא"פ.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 28 אורחים