מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קודם חורבן בית שני נשנית משנה זו

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
עושה חדשות
הודעות: 12642
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

קודם חורבן בית שני נשנית משנה זו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יולי 14, 2023 5:26 pm

גיטין דע"ט: מתני' כתב לשום מלכות שאינה הוגנת לשום מלכות מדי לשום מלכות יון לבנין הבית לחורבן הבית היה במזרח וכתב במערב במערב וכתב במזרח תצא מזה ומזה.

וברמב"ן שם - מתני' כתב לשם מלכות שאינה הוגנת. פי' בזמן שהאומות מונין למלכיהם ומלכיות מקפידין בדבר, וי"מ לשם אלו דוקא שהם שם מלכות, ובנין הבית חשיבותא דידן ומלכות שלמה, וחורבנו נמי תוקף מלכות נבוכדנצר וחשיבותא דידן הוא שמונין להפסק מלכות שלנו ולא לתחלת מלכות של אחרים, אבל ליצירה בכבוד שמים אין אדם מקפיד ולא תקנו כן, תדע מדלא קתני ליצירה דרבותא היא טפי מחורבן הבית.

מה הכריח את הרמב"ן לפרש את המשנה דוקא על בנין וחורבן בית ראשון?

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: קודם חורבן בית שני נשנית משנה זו

הודעהעל ידי באמונתו » א' יולי 16, 2023 11:14 pm

עושה חדשות כתב:גיטין דע"ט: מתני' כתב לשום מלכות שאינה הוגנת לשום מלכות מדי לשום מלכות יון לבנין הבית לחורבן הבית היה במזרח וכתב במערב במערב וכתב במזרח תצא מזה ומזה.
וברמב"ן שם - מתני' כתב לשם מלכות שאינה הוגנת. פי' בזמן שהאומות מונין למלכיהם ומלכיות מקפידין בדבר, וי"מ לשם אלו דוקא שהם שם מלכות, ובנין הבית חשיבותא דידן ומלכות שלמה, וחורבנו נמי תוקף מלכות נבוכדנצר וחשיבותא דידן הוא שמונין להפסק מלכות שלנו ולא לתחלת מלכות של אחרים, אבל ליצירה בכבוד שמים אין אדם מקפיד ולא תקנו כן, תדע מדלא קתני ליצירה דרבותא היא טפי מחורבן הבית.
מה הכריח את הרמב"ן לפרש את המשנה דוקא על בנין וחורבן בית ראשון?

לכאורה, "חשיבותא דידן", היא בבניין הבית ראשון - היא עת מלכות שלמה (ושושלתו) דווקא.
חורבנו נמי, חשיבותא דידן הוא, שמונין להפסק מלכות שלנו הנ"ל.
אמנם מסתבר ש"חזרה מלכות לישראל" בבית שני, אינה נחשבת כחשיבות כ"כ, ראה נחלת יעקב.

HaimL
הודעות: 810
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: קודם חורבן בית שני נשנית משנה זו

הודעהעל ידי HaimL » ג' יולי 18, 2023 5:28 pm

דווקא נראה שמה שהכריחו לרמב"ן ז"ל לפרש כן הוא משום שלא חשיבא מלכות רומי, ואין חשיבות להפסק מלכות דידן נגד תוקף מלכות רומי. אבע"א משום שהם בזויים, כמפורש בנבואת עובדיה. אבע"א משום המפורש בדברי התוספות ז"ל הידועים,
---
ה"ג כל נשיאיה ולא כל שריה פרט לקטיעה וכו'. ולא גרס שריה ולא כל שריה דקרא כתיב מלכיה וכל נשיאיה ואור"י דנשיא הוא הישיש שמפורש בספר יוסיפון שנשבעו רומיים שלא להמליך עליהם עוד מלך בשביל אחד שלקח אשה אחת בחזקה אלא שהיו ממנים ישיש אחד ולו שלש מאות יועצים ולסוף כמה שנים מלך עליהם אחד בחזקה שמתה אמו בלדתה ונבקעת בטנה ומצאוהו חי ומלך עליהם ונקרא קיסר בלשון רומי והוא לשון כרות בעברית ועל שמו נקראו כל המלכים שלאחריו קיסר:


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 135 אורחים